دوشنبه, ۲۹ شهریور(۶) ۱۴۰۰ / Mon, 20 Sep(9) 2021 /
           
فرصت امروز

اغلب افرادی که برای نخستین بار، در مورد شغل من اطلاع پیدا می کنند، در مورد علت علاقه من به فعالیت در آسیا می پرسند. در واقع برای بسیاری از دوستان جدیدم جالب است که چرا آسیا را به عنوان کانون اصلی فعالیت های شغلی خود انتخاب کرده ام.

اگرچه من از اواخر دهه 90 در بسیاری از نقاط خاورمیانه و آسیا فعالیت کرده ام، اما تقریبا 10 سال است که آسیا را برای ارائه مشاوره و خدمات تولیدی خود برگزیده ام. اکنون قصد دارم در ادامه این مطلب به ارائه اطلاعاتی در مورد علت انتخاب آسیا توضیح دهم:

بازارهای اشباع شده و نوظهور

با توجه به علاقه شدید من به حوزه فعالیت های تجاری و کسب و کار، طبیعی است که درست پس از فارغ التحصیل شدن، جذب فعالیت های مشاوره ای شرکت های تولید کننده شدم. با این وجود، بازارهای اروپایی سرشار از مشاورانی بود که مانند من به شرکت های تولیدکننده برای افزایش سطح کیفی محصولات شان مشاوره می دادند. بنابراین تلاش کردم بازارهایی را کشف کنم که افزون بر عدم اشباع به دانش من نیاز داشته باشند. در واقع ابتدا در اغلب پروژه های مقطعی و سپس به صورت همکاری های بلندمدت جذب کشورهای آسیایی شدم.

آسیا جزو بازارهای رو به رشد و قدرتمند جهان است؛ رشدی که انتظار می رود به واسطه بهبود سطح کیفی نیروی کار و افزایش بهره وری افراد شاغل در سازمان ها و موسسات، روندی رو به بالا را تجربه کند. در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه مثل استرالیا، ژاپن، کره و سنگاپور، قابلیت های تولید و خدمات خود را گسترش داده اند. این توانایی ها به واسطه توسعه زیرساخت های بخش قوانین و مقررات، تقویت نهادهای نظارت بر تولید و کیفیت و کاهش هزینه های بیهوده و اضافی میسر شده اند.

این همان مسیری است که کشورهایی مثل هند، ویتنام، تایلند، چین و اندونزی نیز در تلاش برای دستیابی به آن هستند. به همین دلیل است که بازار حمایت از فناوری های نوین به سرعت بین کشورهای مطرح آسیایی محبوب شده و بسیاری از کشورهای شناخته شده در حال توسعه، در استفاده از آن تلاش می کنند. بنابراین هر اندازه نرخ توجه به زیرساخت های فنی و تکنولوژیک در این منطقه بیشتر شود، می توان انتظار داشت تولیدات این قاره نیز روند رو به رشدی را تجربه کند.

لزوم افزایش کیفیت خدمات به مشتریان

توجیه و ارائه اطلاعات در خصوص اهمیت افزایش کیفیت و خدمات یکی از چالش هایی است که همواره در حین فعالیت های تجاری، برای من وجود دارد. این مسئله به طور اخص در کشورهای آسیایی حائز اهمیت است. بسیاری از تولیدکنندگان نام آشنای آسیایی، سنگ بنای فعالیت های خود را با روش های سنتی پایه ریزی کرده اند و در نتیجه به راحتی حاضر به تغییر شرایط موجود نیستند.

توجیه افراد برای پذیرفتن این موضوع که می توان مسیر افزایش کیفیت کالاها را از طریق ایجاد تحولات ساختاری و زیرساختی پیمود، فرآیندی دشوار و زمانبر است. کشورهای در حال توسعه و  گذار آسیایی، اغلب یک سپر اطلاعاتی و فرهنگی ویژه در برابر تغییرات ایجاد کرده اند و تصور می کنند زمین گذاشتن این سپر هم مفهوم با شکست در تجارت است.

اما مواردی که مطرح کردم تنها بخشی از مشکلات موجود را تشکیل می دهد. توجیه صاحبان برندها برای استفاده از تبلیغات و تحولات بازاریابی موضوع مهم دیگری است که برای من به عنوان یک فعال حوزه کیفیت به عنوان موضوعی حساس و کلیدی در نظر گرفته می شود، اما متاسفانه در این بخش نیز بسیاری از تولید کنندگان آسیایی از کلیشه های قدیمی استفاده می کنند. این وابستگی به رفتارهای تکراری چه در بخش تولید و چه در بخش تبلیغات باعث می شود تعداد زیادی از تولید کنندگان آسیایی به رغم شایستگی برای حضور در بازارهای جهانی، از فعالیت های بین المللی بازمانند. 

در واقع تعداد زیاد برندهای مشهور در جهان و داغ بودن بازار رقابت، فرصتی برای تکرار مکررات باقی نمی گذارد و تولیدکننده های محتاط و ریسک ناپذیر، فرآیند تولید و خدمات خود را به شکست بلندمدت محکوم می کنند. اگرچه این موارد به معنای بی توجهی به موفقیت ها و دستاوردهای درون مرزی نیست، اما حضور موفق جهانی به رشد در بازارهای بین الملل وابسته است.

استانداردهای بین المللی را دریابید

توجه به استانداردهای بین المللی موضوع دیگری است که می تواند به افزایش کیفیت کالاهای آسیایی کمک کند. اغلب تولید کنندگان آسیایی بلندپرواز نیستند و اخذ چند مجوز تولید و نشان کیفیت ساده داخلی را به مثابه موفقیتی چشمگیر تلقی می کنند. این در حالی  است که تولیدکننده های خارجی عملا روشی دیگر را برای افزایش کیفیت محصولات خود در پیش گرفته اند. 

کشورهای اتحادیه اروپا برای قرار گرفتن در فهرست برترین تولیدات جهان، ابتدا از فیلتر کیفی درون کشوری خود عبور می کنند، سپس تلاش می کنند برای ورود به گردش کالاهای صادراتی اتحادیه اروپا، مجوزهای کیفی اتحادیه را به نام خود سند بزنند و در نهایت برای صادرات به سراسر جهان به سایر استانداردهای بین المللی توجه می کنند.

این عبور چند مرحله ای از فیلترهای کیفیت جهانی باعث شده نام بسیاری از کشورهای اتحادیه با شایستگی هر چه تمام تر بین محبوب ترین ها جای گیرد. شاید یکی از راهکارهای مثبت برای افزایش صادرات آسیایی ها نیز همین باشد که با ایجاد مقررات سختگیرانه تری در حوزه تولید و صادرات و پایبندی به این موارد، نرخ موفقیت تجاری و صادراتی خود را در بازارهای بین المللی افزایش دهند.

کارشناس ارشد مهندسی فروش

برچسب ها : قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/j4IbXl5M
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه