شنبه, 07 مرداد 1396 - 13:49

به طور متوسط، افراد بلندپرواز و جاه طلب سطح تحصیلات یا درآمد بیشتری دارند، مشاغل معتبرتر را از آن خود می کنند و به طور کلی از سطح بالاتر رضایت از زندگی برخوردار هستند. این گفته های نیل برتون، روانپزشک و نویسنده کتاب «بهشت و جهنم: روانشناسی احساسات» است. بسیاری از بزرگ ترین دستاوردهای انسان حاصل بلندپروازی و جاه طلبی است.

بلندپروازی یا جاه طلبی یعنی «تلاش مداوم برای رسیدن به موفقیت، کسب کردن و به دست آوردن.» چنین افرادی همواره هدفی معین دارند، اما این هدف با رسیدن به نیازهای اساسی تفاوت دارد. کسانی که انگیزه به دست آوردن چیزی را دارند، معمولا به دنبال افزایش مهارت ها و شایستگی روبه رشد برای دریافت پاداش مالی هستند. ما اگر فرزندمان بلندپرواز باشد از او ایراد می‎گیریم و جالب اینجاست که در قبال آن انتظار داریم که فرزندمان موفق، ثروتمند، پولدار، مشهور و… شود.

ضرورت بلند پروازی

یکی از اسرار موفق، ثروتمند و شاخص‎شدن این است که بلندپرواز باشیم. فکر نمی کنم در هیچ کجای دنیا بتوانید کارآفرین موفقی را پیدا کنید که رویاهای بزرگی در سر نداشته باشد و جاه طلب نباشد. اگر کسی را می شناسید که این طور نیست، لطفا بیان کنید تا با اون شخص آشنا شویم! جاه طلبی، بلندپروازی و رؤیا پردازی از ویژگی های مهم هر کارآفرین موفقی در دنیاست.

کارآفرینانی که زندگی خودشان و هزاران نفر دیگر را تغییر دادند و غیرممکن ها را تبدیل به ممکن کردند. نمی توانید کارآفرین موفق و بزرگی را پیدا کنید که گفته هایی شبیه این داشته باشه که لقمه نونی در میارم تا فقط نمیرم و زنده بمونم! و از این دست جملاتی که باعث می شود انسان پیشرفت نکند، درجا بزند و از استعدادها و توانایی های خودش استفاده نکند و اگر هم بتواند کاری فراتر از آن چیزی که در حال انجام دادنش است انجام بدهد، آن را انجام ندهد و حرکتی نکند که نوعی ناشکری و ناسپاسی است. کارآفرینان بزرگ و موفق رویاهای بزرگی هم دارند و می خواهند کارهای بزرگی انجام بدهند و اهداف بسیار والایی دارند.

تا ایده آل و چشم اندازی تعیین نکرده باشید و تا زمانی که جایی را در ذهن متصور نشده باشید هرگز نمی توانید کسب و کار خودتان را تغییر دهید و متحول کنید، پس اگر هنوز چشم انداز مشترکی را با پرسنل و همکاران تان مشخص نکرده اید پیشنهاد می کنم به سوال قبلی بازگردید و به صورت جدی برای پاسخ دهی به آن فکر کنید. زمانی که چشم انداز و تصویر ذهنی داشته باشید و از قبل موقعیت فعلی خودتان را در شرایط حاضر تعیین کرده باشید کافی است که فاصله خود تا هدف را اندازه بگیرید و بعد از آن تمام نیروی خود را برای رسیدن به هدف بسیج کنید و در راه نیل به هدف لحظه ای باز نایستید.

اندازه گیری فاصله موجود بین شرایط حاکم با موقعیت هایی را که می خواهید در آینده به دست بیاورید دقیقا تعیین کنید که به چه میزان سرمایه و نقدینگی، چه روابط حرفه ای و پشتیبانی کدام شرکت ها و انجمن ها و متخصصان بازار کار نیاز دارید. برنامه دقیق و مدون برای کار خود آماده کنید.

دقیقا بگویید که سناریوی پیروزی شما در کوتاه مدت و بلند مدت چگونه نوشته می شود و یادتان باشد که هر ایده و برنامه ای را که به ذهن تان می رسد باید به صورت مکتوب نگه دارید. حرف و برنامه های ذهنی کافی نیست. باید برنامه های تان را به روی کاغذ بیاورید تا جدی تلقی شوند. حتی اگر به صورت ذهنی و لفظی بارها و بارها برنامه  های تان را مرور کرده اما آنها را به روی کاغذ منتقل نکرده باشید یعنی برنامه ای ندارید.

همچنین اهمیت زمان و چارچوب زمانی را از یاد نبرید. تعیین کنید که طی چه زمانی می خواهید به هدف تان برسید. به یاد داشته باشید حتی اگر بهترین اهداف را برای خود تعیین کرده اما زمان دقیقی برای هر یک از مراحل اجرایی و زمانی برای اتمام پروژه خود تعیین نکرده باشید در راه رسیدن به هدف با خسارات جبران ناپذیری مواجه می شوید که احتمالا شما را از رسیدن به هدف و پیروزی باز می دارند. به همین خاطر اگرچه بلندپروازی لازمه انجام کارهای بزرگ است، با این حال نباید این امر را به نوعی خیال پردازی تبدیل کرد و لازم است تا برنامه ای مشخص برای آن داشته باشید.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

- هدف بزرگی انتخاب کنید و در راستای دستیابی به آن هدف تلاش کنید. هنگام راه انداختن کسب و کار، بلندپرواز باشید و اهداف بزرگ را نشانه بگیرید.

- فراموش نکنید که موفقیت های بزرگ نیاز به انجام کارهای بزرگ دارد. به همین خاطر اگر می خواهید به جایگاه بالایی دست پیدا کنید، باید جسور و بلندپرواز باشید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید