یکشنبه, ۶ آذر(۹) ۱۴۰۱ / Sun, 27 Nov(11) 2022 /
           
فرصت امروز

باید ها و نباید ها در فرآیند برندسازی شهری

4 سال پیش ( 1396/9/20 )
پدیدآورنده : برندسازی   پدیدآورنده : مهدی ترکمان  

برندسازی شهری چارچوب و ابزاری برای ایجاد تمایز، تمرکز و سازماندهی مشخصه های برتر و رقابتی یک شهر فراهم می آورد که البته باید ریشه در واقعیت ها داشته باشد. از آنجا که شهر ها برعکس محصولات، صاحب و متولی مشخصی ندارند، چالش های برندسازی شهری، متنوع تر و پیچیده تر است.

 فارغ از اینکه چه مدلی را برای تدوین وپیاده سازی برند شهری انتخاب کنیم، الزاماتی وجود دارد که مدیران و طراحان برند شهری باید به آنها پایبند باشند. در این نوشتار لیستی از باید ها و نبایدهای برندسازی شهری را فهرست می کنیم تا در طراحی و پیاده سازی فرآیند، یادآور نکاتی راهبردی برای مدیران پروژه باشد.

بایدهای برندسازی شهری

- جلب حمایت و پشتیبانی مقامات ارشد دولتی و شهرداری.

- واقیعت گرایی در بیان یافته ها و پنهان نکردن ابعاد نامناسب هویت شهری.

- در نظر گرفتن بودجه لازم برای تأمین مالی هزینه های پروژه در مراحل مختلف.

- پافشاری بر پیاده سازی هویت برند شهری در ارتباطات و بازاریابی شهر مورد نظر.

- انجام متوالی و منظم ممیزی برند برای حصول اطمینان از همراستایی و اثربخشی فعالیت ها.

 - اطمینان از اینکه همه ابعاد شهر، به عنوان یک موجودیت زنده و پویا شناسایی و بررسی شده است.

- ارتباطات مستمر با ذی نفعان و القای این حس که آنها جزئی از پروسه هستند و نه نظاره گر صرف.

- درنظر گرفتن اینکه برندسازی یک فعالیت بلندمدت است و برنامه های کوتاه مدت تنها در مسیر جزئی کردن اهداف بلندمدت طراحی می شوند.

- در نظر گرفتن همه ذی نفعان و میزان تأثیر گذاری آنان. (کسب و کارها، مدیران شهری، سازمان های هنری و ورزشی، ساکنان و دولت مرکزی) با برنامه ریزی و ارتباطات مؤثر باید مشارکت همه ذی نفعان را جلب کرد.

- تشکیل تیم راهبری از نمایندگان شهرداری، شورای شهر، سازمان گردشگری و نمایندگان کسب وکارها و معتمدان محلی. همچنین یک تیم مشاوره شامل متخصصانی از علوم اجتماعی، مدیریت شهری، مدیریت پروژه و برندسازی در کنار تیم راهبری باشند.

نبایدهای برندسازی شهری

- جایگزین نکردن تبلیغات شهری با برند سازی شهری. برندشهری با تجربه و احساس قوام می یابد و باید بر واقعیات استوار باشد درحالی که برنامه های تبلیغی اغلب آمیخته با اغراق است.

- حذف گروهی از ذی نفعان در تدوین و پیاده سازی برندسازی شهری

- خلاصه کردن و تقلیل سند هویت برند شهری در لوگو و شعار برند شهری

- بالابردن انتظارات ذی نفعان از نتایج و آثار برندسازی شهری

- اجرای کمپین های تبلیغاتی پرهزینه و سطحی

- به کارگیری افراد خودمحور و انتقادناپذیر در کمیته های راهبردی و مشورتی

- تعجیل برای کسب نتایج و خروجی های مورد انتظار

- متوقف ماندن برای پاسخ به منفی بافان که در همه مراحل به آنها برمی خوریم

- تأکید بر کسب نتایجی که منطبق بر واقعیت نیست. مثلا انتخاب شعاری ورزشی برای شهری که هویت رقابتی آن در حوزه فناوری است.

- پیشروی فرآیند بر پایه تصورات مبهم از برندسازی. باید تفکیک بین بازاریابی و تبلیغات برای شهر و برندینگ شهری برای متولیان امر کاملا شفاف باشد.

محقق و مشاور برندسازی و بازاریابی.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/BOxM1Nhl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه