نکاتی برای ایجاد یک کسب و کار خانوادگی - فرصت امروز

شنبه, 02 دی 1396 - 15:21

امروزه نقش کسب وکارهای خانوادگی بیش از هر زمان دیگری پررنگ شده است و اقتصاد کشورهای بسیاری از آسیا تا اروپا تحت تأثیر فعالیت این شرکت هاست. کسب وکارهای خانوادگی فعالیت های تجاری را با تعهدات عاطفی در خانواده تلفیق کرده و بستری برای رشد ایجاد کرده اند.

اما راه اندازی موفقیت آمیز این نوع کسب وکارها نیز نیازمند توجه به نکات و فنونی است که در ادامه به نقل از مدیراینفو به آنها خواهیم پرداخت:

قوانینی برای ایجاد فرهنگ مورد نظرتان تنظیم کنید:

مجموعه ای از قوانین درست کمک می کند تا صاحبان شرکت ها، کسب وکارهای خانوادگی شان را توسعه دهند. «برای پرورش تیم شاد، موفق، پرانرژی و پرشور، همه اعضا باید در هماهنگی و اتحاد باشند» لذا مشاورانی را برای ایجاد قوانین و دستورالعمل های مناسب استخدام کنید.

این مجموعه از دستورالعمل ها باید برای حفاظت از کل تیم و حفظ فرهنگ شرکت در نظر گرفته شده باشد. یکی از قواعدی که باید مدنظر قرارگرفته شود؛ به منظور ارتقای عدالت و جلوگیری از تقلید است، البته در این مورد استثنایی وجود ندارد. به عنوان مثال، دختر مالک کسب وکار که امسال فارغ التحصیل شده است باید طبق قوانین دو سال در جای دیگری کار کند تا بتواند جایگاه اصلی اش را در کسب وکار خانوادگی اخذ کند.

افراد خود را پرورش دهید:

این مهم است که به عنوان یک رهبر دغدغه کمک به افراد تیم را داشته باشید و فکر کنید که آنها چگونه می توانند کارشان را گسترش دهند. از کارکنان تان سؤالات زیر را بپرسید: اهداف شما چیست؟ چگونه می خواهید با این شرکت رشد کنید؟ در 5 تا 10 سال آینده خود را کجا می بینید؟ سعی کنید با 100درصد شفافیت عمل کنید، در این صورت بستری از اعتماد و حساسیت مثبت ایجاد می کنید که زمینه را برای رشد و پیشرفت تجارت خانوادگی تان مهیا خواهد کرد.

اعضای غیر خانوادگی را ارتقا دهید:

یکی از کلیدهای ایجاد یک سیستم رأی دهی و مشارکت پایدار این است که اعضای غیرخانواده را به نقش های ارشد ارتقا دهید. استخدام کارمندان غیرخانوادگی در سطح مدیریت ارشد، یک استراتژی کلیدی کسب وکار است. البته به عنوان یک عنصر عالی برای کمک به کسب وکار خانوادگی در انتقال به سطح بعدی نیز شناخته می شود. با استخدام مدیران غیرخانوادگی علاوه بر ارائه چشم انداز جدید، تصمیم گیری عاطفی را نیز کاهش می دهید.

با مشتریان مانند خانواده رفتار کنید:

شرکت های خانوادگی یک مزیت رقابتی منحصربه فرد دارند. خانواده هایی که با یکدیگر همکاری می کنند، تمایل به ایجاد یک میراث خانوادگی دارند که قطعا با قصد درآمدزایی از کسب وکار متفاوت است. «سطح مداوم مراقبت هایی که خانواده از کسب وکار انجام می دهد، واقعا به فروش شما منجر می شود.» اعضای خانواده همواره از مشتریان مراقبت می کنند، به وفادار سازی مشتریان می پردازند و به همین ترتیب فروش ما را به طورکلی افزایش می دهند. کسب وکار خانوادگی می تواند این سطح مراقبت را به جامعه گسترش دهد و این امر را با همکاری با چندین سازمان خیریه تکمیل کند.

ارزش های هسته ای را القا کنید:

«کسب وکارهای جدید سخت شروع به فعالیت می کنند و سخت تر رشد می کنند. فقط کسانی باید یک کسب وکار خانوادگی را شروع کنند که قادر به ایجاد یک پایه قوی از ارتباط و اعتماد باشند. همچنین استعدادها و نقاط قوت آنها نیز مکمل یکدیگر باشد. تشویق و ترغیب فرزندان برای ملحق شدن به کسب وکار نیز موضوع بسیار مهمی است. برای مثال می توانید کودکان تان را از سنین نوجوانی به صورت پاره وقت در شرکت مشارکت دهید.

در نهایت توصیه می شود که صاحبان اصلی کسب وکار در صورت امکان باقی بمانند. آنها زمان زیادی را صرف شکل دادن به فرهنگ شرکت و برقراری ارتباط با تیم عملیاتی کرده اند. هنگامی که به استراتژی جانشینی برای کسب وکار خود می پردازند، صرفا بر اساس شانس جلو نمی روند، بلکه با سفر به مکان های مختلف اطلاعات جمع آوری کرده و به دنبال راهی برای بهبود محصولات و برند هستند.

کارشناس ارشد کارآفرینی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی