سه شنبه, 12 دی 1396 - 14:46

دوستان عزیزم، شما خوب می دانید که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و اینترنت برای سازمان ها و کسب وکارهای مختلف، فضای جدید رقابتی از طریق دنیای مجازی به وجود آمده است. در این فضای رقابتی مرزهای جغرافیایی از بین رفته اند و شما می توانید با استفاده از بازاریابی اینترنتی مشتریانی را از نقاط مختلف کشور و حتی جهان به دست بیاورید.

اما برای اینکه بتوانید از این فضای به وجود آمده به درستی استفاده کنید و توان رقابت داشته باشید، باید به شکل صحیح در آن به بازاریابی بپردازید. متأسفانه بازاریابان همچنان در بخش تجارت الکترونیک و کسب وکار اینترنتی اشتباهاتی را مرتکب می شوند که باعث می شود توان رقابت را از دست داده و با شکست مواجه شوند.

به همین منظور من در این مقاله اشتباهات رایج در تجارت الکترونیک را مطرح خواهم کرد.

1- توقف فعالیت های برندسازی بعد از رسیدن به یک سطح خاص

اگر شما مالک یک نام تجاری معتبر هستید و روزانه حجم زیادی از ترافیک های گوگل را به خود اختصاص می دهید، باید به طور حتم بخش قابل توجهی از بودجه خود را صرف سرمایه گذاری روی برند و نام تجاری خود کنید. برای این منظور شما باید فعالیت ها و کمپین های تبلیغاتی خود را چند برابر کنید. در واقع میان یک برند معتبر با یک نام تجاری تفاوت های زیادی وجود دارد.

بیشتر نام های تجاری به محض رسیدن به یک سطح خاص تمامی فعالیت های تجاری خود را متوقف می کنند و هیچ گونه فعالیتی در زمینه برند خود انجام نمی دهند.

این مورد از مهلک ترین اشتباهات تجارت الکترونیک است که ایرادی بزرگ نیز به حساب می آید و ضربه جبران ناپذیری بر پیکره نام تجاری خواهد زد. شما باید به تناسب نام تجاری و برند خود همه ساله با توجه به شرایط بازار و ارزیابی رقبا، بودجه ای جهت این کار در نظر بگیرید.

2- عدم استفاده از حداکثر ظرفیت برای انجام بازاریابی

برخی بازاریابان در زمینه تجارت الکترونیک بر این عقیده اند که باید از ابزارهایی مانند فیس بوک و Google Display Network جهت تبلیغات استفاده کرد.

برند، مجموعه ای از تجربه ها، علایق، خاطرات، نگرش ها و قضاوت ها از یک خدمت یا محصول است. هر برندی در دل خود داستانی دارد و واکنش مردم نیز نسبت به آن جالب توجه است.

همگی شما تا حدودی با پروسه برندسازی و اهمیت تبلیغات در این حوزه آشنا هستید و می توانید درک درستی از نحوه تبلیغات در این زمینه داشته باشید.

همانطور که در ابتدای این قسمت گفتم، تعدادی از بازاریابان در حوزه تجارت الکترونیک معتقدند که باید از ابزارهایی مانند فیس بوک و Google Display Network جهت تبلیغات کمک گرفت. اما امروزه این نوع از تبلیغات نه تنها کافی نیست، بلکه باید از تمامی ظرفیت های این حوزه استفاده کرد.

این بازاریابان معتقدند فیس بوک ابزار مناسب تری جهت تبلیغات است، زیرا امکانات جانبی از جمله سیستم ارتباط با مشتری را به صورت آنلاین در اختیار کاربران خود می گذارد.

3- تقسیم بندی اشتباه یا ناقص مخاطبین

بیشتر بازاریابان در زمینه تجارت الکترونیک مخاطبان خود را به دو دسته با علاقه مندی پایین و علاقه مندی بالا تقسیم می کنند و سیاست هایی برای هرکدام در نظر می گیرند. به طور کلی انجام این تقسیم بندی به شیوه صحیح، کار بسیار مناسبی است و از نکات مهم در تجارت الکترونیک به حساب می آید، اما گاهی استراتژی های غلط و روش های نادرست در جذب و جلب رضایت مشتری نتایج معکوسی از خود به جای گذاشته است.

کار روی لیست مخاطبان فروش باید به صورت صحیح و دقیق انجام شود. مثلا می توانید علایق کاربران را دسته بندی کنید. این کار را می توانید از روی میزان فروش هر دسته از کالا در فواصل زمانی مشخص انجام دهید.

4-فقط استفاده از گوگل و Bing

فراموش نکنید که اگر چه گوگل و بینگ بزرگ ترین موتورهای جست وجو در زمینه هدایت مشتریان به خرید هستند، اما آنها تنها موتورهای جست وجوگری نیستند که در دسترس قرار دارند. بلکه موارد دیگری نیز در این عرصه فعالیت دارند که به مراتب در برخی زمینه ها از این دو موتور جست وجو قدرتمندتر هستند. بنابراین باید روی دیگر موتورهای جست وجوگر نیز سرمایه گذاری کنید.

اما نکته پایانی در این مقاله: دوستان من، برندسازی و پیامی که یک برند به مخاطبان خود ارسال می کند به مراتب از قیمت محصول مهم تر است، زیرا برندسازی و پیامی که به مخاطبان می دهد باعث ایجاد وفاداری در مشتریان می شود، بنابراین نباید برندسازی را دست کم بگیرید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید