چهارشنبه, ۱۹ مرداد(۵) ۱۴۰۱ / Wed, 10 Aug(8) 2022 /
           
فرصت امروز

5 روش علمی ساده برای ارتقای کارایی

4 سال پیش ( 1397/4/10 )
پدیدآورنده : علی اکبری  

کیفیت کاری هر کسب و کار درست مطابق با اوضاع و احوال کارمندانش است، اما متأسفانه افراد دچار استرس شده و حتی ممکن است از مسیر اصلی منحرف شوند. خبر خوب این است که علم می تواند در رویارویی با برخی از این تأثیرات به کمک تان بیاید و آنها را در اوج ظرفیت شغلی شان نگاه دارد.

سامان دهی فضای کاری رابطه مستقیمی با میزان کارایی و سودمندی افراد دارد، حال تفاوتی نمی کند که موارد جزئی ای همچون طراحی داخلی و رنگ دفتر مورد نظر باشد یا رویه های محل کار. برخی از این موارد به رفتار خود کارکنان بستگی دارد، اما بیشترین عوامل تأثیرگذار، مربوط به محیطی هستند که شما به عنوان کارفرما برای آنها فراهم می کنید.

در اینجا پنج روش ساده و درعین حال مطمئن، برای ارتقای کارایی و سودمندی افراد در محل کار ارائه شده است.

از نور طبیعی استفاده کنید

به نور خورشید اجازه ورود دهید. کارفرمایانی که در محل کار از نور طبیعی روز استفاده می کنند، میزان کارایی کارکنان خود را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. زمانی اهمیت این موضوع افزایش می یابد که کارکنان شما مجبور باشند تمام زمان کاری خود را پشت میز درمعرض نور غیرطبیعی بگذرانند.

مطلب مرتبط:چند راهکار برای افزایش کارایی

تحقیقات درون سازمانی برنامه نوروساینس دانشگاه شمال غرب شیکاگو نشان داد کارمندانی که در اتاق های پنجره دار کار می کنند در مقایسه با کارمندانی که در دفاتر بدون پنجره کار می کنند، 173درصد بیشتر در معرض نور سفید هستند. این تحقیق همچنین نشان داد کارمندانی که در دفاتر پنجره دار کار می کنند، 46 دقیقه خواب شبانه بیشتری دارند و کیفیت خواب شان به مراتب مطلوب تر است. طبق گزارش ها، کارمندانی که در دفاتر بی پنجره کار می کنند، اصطلاحا بدخواب هستند و در طول روز کارکرد ضعیف تری دارند. دلیل این امر، تأثیر نور طبیعی در تنظیم ریتم های شبانه روزی بدن است. به طوری که فقدان نور طبیعی می تواند کارکرد داخلی بدن را مختل کرده یا حتی اختلال مؤثر فصلی ایجاد کند.

اگر دفتر یا محل کارتان پنجره ندارد، می توانید لایت باکس یا لامپ های درمانی ای که نور طبیعی خارجی را تقلید می کنند، تهیه کنید.

دکوراسیون را با ترکیب رنگ درست بچینید

دکوراسیون و نقاشی دفتر کار با رنگ هایی مناسب، ممکن است چندان بااهمیت به نظر نیاید، اما تفاوت چشم گیری ایجاد می کند. به جای اینکه اتاق ها را تماما رنگ سفید بزنید، رنگ های متنوع استفاده و اتمسفر روانی محل کار را متحول کنید. با این کار کارمندان انگیزه دوچندانی می یابند و حتی خودشان متوجه دلیلش نمی شوند.

یکی از تحقیقات دانشگاه تگزاس که روی تأثیر رنگ بر سودمندی محیط کار و کارمندان صورت گرفت، حکایت از آن دارد که دیوارهای سفید برای کیفیت کار و میزان سودمندی و کارایی کارکنان تأثیری سوء دارد. این تحقیق، سه گروه از افرادی را که در دفاتر رنگی (قرمز، آبی اقیانوسی و سفید) کار می کردند مورد مطالعه قرار داد. مبنی بر گزارش فست کمپانی، افرادی که در اتاق های سفید کار می کردند، اشتباهات بیشتری داشتند.

نانسی کوالک می گوید: رنگ سفید تأثیری در میزان سودمندی ندارد و عمده دفاتر کار، سفید، خاکستری یا کرم رنگ هستند.

رنگ آبی و سبزآبی بهترین گزینه ها برای رنگ آمیزی دفاتر کار هستند.

تحقیق دیگری در دانشگاه بریتیش کلمبیا کشف کرد که رنگ قرمز موجب افزایش سودمندی کارکنانی می شود که وظایف جزییات محوری داشته باشند. این در حالی است که رنگ آبی آرامش بخش بوده و ارتباط و خلاقیت را ارتقا می بخشد. سبز نیز برای افزایش خلاقیت و نوآوری مفید است؛ زرد موجب خستگی و اضمحلال روانی می شود و خاکستری انرژی درونی را هدر داده و ممکن است مقدمات افسردگی را فراهم آورد.

تایم استراحت و قهوه منظور کنید

ممکن است از خودتان بپرسید «تایم قهوه چیست»؟ دقیقا همان چیزی است که به نظر می آید. تایم قهوه، استراحت 15 تا 20 دقیقه ای است که با یک فنجان قهوه همراه است. ممکن است این طور به نظر بیاید که با بالابردن میزان کافئین بدن، به دنبال افزایش کارکرد باشیم، اما حقیقت این است که در مؤثر بودن تایم قهوه بر افزایش سودمندی کارکنان، دلایل علمی وجود دارد.

طبق تحقیقات ووکس، نوشیدن یک فنجان قهوه و چرت زدن بعد از آن، به چند دلیل مفید است. کافئین با مسدود ساختن مسیر آدنوزین (سطوح بالای آدنوزین منجر به ایجاد احساس خستگی می شود) در مغز، شما را بیدار نگاه می دارد، اما نمی تواند مانع از اتصال آدنوزین با تمام گیرنده های مغزی شود. این لحظه ای است که احساس خواب آلودگی کرده و چرت شروع می شود. چرا که مکانیسم خواب نیز مغز را از آدنوزین پاک می کند. چرت زدن به مدت 15 تا 20 دقیقه بدون ورود به خواب عمیق، خستگی را از تن تان خارج می کند.

یک تحقیق در آزمایشگاه تحقیقات خواب دانشگاه لوبرو انگلستان نشان داد که ترکیب کافئین و چرت روزانه، نسبت به کافئین و چرت زدن جداگانه، تأثیر بسزایی در رفع خستگی و افزایش هوشیاری دارد.

و تحقیق دیگری در دانشگاه هیروشیما نشان داد که ترکیب چرت روزانه و کافئین در افزایش و ارتقای عملکرد کارکنان نقش مؤثری دارد. پس با این اوصاف ممکن است کارفرمایان بخواهند ایجاد یک اتاق استراحت را در دستور کار خود داشته باشند.

ترتیب صندلی ها را تغییر دهید

هرگز نمی دانید که یک تغییر ساده در چیدمان صندلی ها چه تأثیر عظیمی در افزایش کارایی و نوآوری تیم تان دارد. بنا به نظر کریستیان کاتالینی، استاد دانشگاه MIT در رشته مدیریت، «تغییر جای کارکنان تان می تواند خلاقیت شان را دوچندان کرده و عملکرد آنها را به شکلی چشم گیر افزایش دهد». کاتالینی به مجله وال استریت گفت: گروه بندی دپارتمانی کارکنان می تواند میزان تمرکز و سودمندی آنها را افزایش دهد، اما ترکیب کردن آنها باهم نیز خلاقیت را موجب می شود.

سیگال بارسِید، استاد مدیریت دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: «تغییر جای کارکنان حالتی همه گیر دارد، بنابراین گروه بندی افراد بر مبنای ویژگی های شخصیتی شان تأثیر مستقیم و مؤثری برمحیط شغلی شرکت دارد.»

بارسید می گوید: «افراد احساسات مختلف را همچون ویروسی از بقیه دریافت می کنند.» افزون بر این، اگر واقعا می خواهید محیط شغلی شاد و خالی از استرسی داشته باشید، کارکنان مضطرب خود را با افراد سرحال و پرانرژی تیم خود هم گروه کنید.

علاوه بر این، مجله وال استریت به شرکت هایی اشاره می کند که ترتیب قرارگیری و محل نشستن کارکنان خود را تغییر داده و نتایج جالبی به دست آوردند. برای مثال گروه بندی کادر مدیران در کنار همدیگر، موجب می شود تا سایر کارمندان خود را از شرکت جدا بدانند. پل انگلیش، موسس Kayak. com بر این اعتقاد است که قرار دادن افراد تازه استخدام شده در جاهایی که مطابق با عادات شغلی و سلایق شخصی آنها باشد، می تواند دینامیک گروه های مختلفی را دستخوش تغییر کند.

همه با هم زمان استراحت را سپری کنید

تایم های استراحت تنها برای خستگی درکردن و بازیابی انرژی نیستند، بلکه کارکرد مهم تر آنها در افزایش و ارتقای خلاقیت و سودمندی است وگذراندن زمان استراحت با همکاران تان می تواند تأثیر شگرفی بر عملکرد تان داشته باشد.

بر اساس یکی از تحقیقات مؤسسه هیومنایز (نهاد تحقیقات کسب وکار ایالت ماساچوست)، هنگامی که همکاران زمان استراحت خود را با هم به اشتراک می گذارند، میزان استرس شغلی شان کاهش یافته و به همان نسبت افزایش سودمندی و ارتقای عملکرد را تجربه خواهند کرد. این تحقیق که کارمندان یک بانک آمریکایی را به مدت سه ماه مورد مطالعه قرار داد، در نهایت این تحقیق 15 تا 20درصد افزایش سودمندی، 12 تا 40درصد کاهش بازگشت و 19درصد افت استرس را در بین کارکنانی که تایم استراحت شان را با هم می گذراندند، نشان داد. بنا به گزارش Phys. org، این کارمندان مجال کافی را برای انتقال تجربیات خود در خصوص نحوه ارتباط با مشتری داشتند.

مطلب مرتبط: افزایش کارایی کارمندان

بن وِیبِر، مدیر و موسس هیومنایز، به Phys. org گفت: تغییرات این چنینی می توانند میزان رضایت و سودمندی کارمندان را به میزان تقریبی 20درصد افزایش دهد.

حال چه بخواهید دکوراسیون دفتر کار را از نو بچینید یا اینکه برای کارمندان خود زمان و مکان استراحت مشخصی تعیین کنید، در هر صورت در جایگاه کارفرما باید بدانید که این استراتژی های علمی، در افزایش سودمندی و خلاقیت کارمندان تان نقشی مؤثر و بسزا دارد. در نظر گرفتن اتاق استراحت و تایم قهوه نه تنها به خودی خود خوب است، بلکه راهکارهایی علمی در جهت افزایش کارایی شغلی بوده و در طول دوره های زمانی بلندمدت، سودمندی و خلاقیت کارمندان را تضمین می کند.

منبع : businessnewsdaily
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lg7Xz51T
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه