یکشنبه, 26 خرداد 1398 - 11:00

بررسی طرح Brands For Goods و تاثیرات آن

ریچارد المن یکی از جذاب ترین اصطلاح های دوران ما را طراحی کرده است: دموکراسی برند. تعریف او از این اصطلاح به ظاهر عجیب و غریب به این ترتیب است: «احساس اصلی من در طراحی این اصطلاح سادگی بسیار بیشتر ترغیب یک برند به سوی عملی خاص در مقایسه با هر فعالیت دیگری بود. برندها همیشه به دنبال بهبود زندگی مشتریان و جلب رضایت شان هستند. این امر نیز با بررسی دقیق زندگی و سلیقه مشتریان صورت می گیرد.» فعالیت برندهای بزرگ در عرصه مسائل سیاسی از چند سال پیش شدت گرفته است. به این ترتیب آنها تمرکز بیشتری بر روی درخواست های مشتریان شان در عرصه سیاست دارند. به عنوان مثال، نت فلیکس در مورد قانون سقط جنین در ایالات متحده فعالیت های زیادی انجام داد. همچنین برند پاتاگونیا نیز در تلاش برای جلب توجه اهالی کسب و کار به گروه های محیط زیستی در پی کاهش مالیات تجاری و فشار بیشتر بر روی این گروه ها برای تامین بودجه است.

هفته گذشته برخی از برندهای مهم در مراسم SB’19 در دیترویت طرح جالبی را رونمایی کردند. طرح Brands For Goods به عنوان یک جنبش به منظور ایجاد شرایط ساده برای زندگی پایدار شمار هرچه بیشتری از مردم جهان ایجاد شده است. برندهایی نظیر دینتسو آیگیز، پپسی، نشنال جئوگرافیک، نستله، تارگت، SAP Success Factors، P&G، اس سی جانسون و ویزا در این طرح مشارکت دارند.

توسعه اتحاد برند

کوآن ویکورن اسکرزینیارز، موسس و مدیرعامل موسسه برندهای پایدار، اظهارنظر جالبی در مورد طرح Brands For Goods دارد: «پژوهش ها به خوبی حاکی از تمایل رو به افزایش مردم برای داشتن زندگی پایدار است. همچنین مردم بیش از هر زمان دیگری به یافتن الگوهای شخصی خود برای زندگی تمایل دارند. به طور معمول بسیاری از ما احساس نارضایتی و پوچی در پی ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی وجوه مختلف دنیای پیرامون مان داریم. هدف اصلی طرح Brands For Goods کمک به مردم در راستای شناخت توانایی های خود برای تاثیرگذاری بر روی مسائل مختلف است. به این ترتیب توانایی مردم برای مقابله با مسائلی نظیر تغییر وضعیت آب و هوایی، حفاظت از منابع طبیعی و تضمین زندگی صلح آمیزتر بیشتر می شود. در حقیقت این طراح چیزی بیشتر از یک توصیه صرف به مشتریان برندهای بزرگ است. امروزه مشتریان علاقه بیشتری به تعامل با برندهای فعال در عرصه های اجتماعی، در تلاش برای ایجاد روابط پایدار با مشتریان و سازگار با حفظ محیط زیست دارند. این امر به دلیل امیدواری مشتریان به تضمین آینده ای پایدار و مطمئن در پی فعالیت این برندهاست.»

مطلب مرتبط: 6 گام برای توسعه مستمر برند

بدون شک چنین جهت گیری هایی باید از سوی جامعه و اهالی کسب و کار مورد تشویق قرار گیرد، با این حال چنین رویکردی موجب سه تعهد اساسی برندها می شود:

• اعمال ملاحظه های مختلف در مورد تولید محصولات و ارائه خدمات به منظور سازگاری با محیط زیست.

• استفاده از شیوه های مختلف بازاریابی و برندسازی به منظور توسعه پیام شان.

• همکاری برندها با یکدیگر در زمینه بازاریابی به منظور ترغیب مردم به سوی تاثیرگذاری مثبت در مورد مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی.

خوشبختانه موسسه برندهای پایدار طرح های پژوهشی متنوعی را برای اطلاع رسانی به مخاطب های هدف خود ترتیب داده است. بر این اساس مهم ترین معیارهای زندگی مطلوب از سوی مشتریان به ترتیب «تناسب، سادگی و سلامتی» عنوان شده است. البته برخی دیگر از مشتریان نیز توانایی ارتباط مطلوب با خانواده، جامعه و محیط زیست را طرح کرده اند. نکته جالب اینکه کمترین میزان توجه به معنای زندگی پایدار براساس میزان پول و ثروت عنوان شده است.

مارک پریتچارد، رئیس برند P&G، در مورد اتحاد برخی از بزرگترین برندها در طرح Brands For Goods اینگونه اظهارنظر کرده است: «به عنوان یکی از اعضای طرح موردنظر ما در پی توسعه سبک زندگی و رفتارهای پایدار هستیم. هدف اصلی من ایجاد شرایطی مناسب برای مشتریان در پی دنبال خواسته های اساسی شان در کنار استفاده از محصولات مطلوب است.» بدون تردید پیگیری چنین هدفی از سوی برخی از برندهای بزرگ شرایط مناسبی برای توسعه یک ترند را فراهم می کند، اما به راستی سرنوشت این نوع اقدامات برندها چه خواهد بود؟

آیا این طرح تاثیرگذار خواهد بود؟

اینکه برندهای بزرگ در طرح Brands For Goods به دنبال ایجاد و توسعه سبک زندگی تازه ای هستند، بسیار هیجان انگیز است. هدف اصلی آنها فراهم سازی شرایطی بهتر از طریق طرح های گوناگون برای تصمیم گیری بهتر مردم در زمینه های مختلف زندگی است. پرسش مهم در این میان موفقیت برندها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مردم برای تصمیم گیری های تاثیرگذار است. نگرانی ها در مورد سرنوشت مشترک این اقدام با موج ترویج فضیلت های اخلاقی در دهه گذشته است. آن موج مشهور بدون کمترین دستاوردی مورد بی توجهی مردم قرار گرفت. به هر حال هم مردم در نظرسنجی ها پیرامون ضرورت فعالیت پایدار در عرصه های مختلف زندگی نظر واحد و مثبتی دارند، با این حال به هنگام عمل بسیاری از آنها به گونه ای متفاوت با اظهار نظرشان می اندیشند.

مطلب مرتبط: توسعه برند با ۱۰ گامی که کمک می کند حرفه ای تر باشید

برای مشتریان مشاهده اقدام برندها برای ایجاد زندگی بهتر و آنچه تاثیرگذاری بر روی محیط اطراف نامیده می شود، جذاب تر است. این امر به معنای ضرورت اقدام برندها در وهله نخست برای جلب اعتماد و ترغیب مردم به پیروی از پیشنهادهای شان است. بنابراین شاید زمان نصیحت مردم به پایان رسیده باشد. اکنون برندها نیازمند فعالیت و ساماندهی اقداماتی مهم به منظور موفقیت در زمینه جلب اعتماد مردم هستند. در غیر این صورت سرنوشت اتحاد برندهای مختلف برای ایجاد زندگی پایدار یا پیگیری هر هدف دیگری با شکست همراه خواهد شد. دلیل آن نیز واضح است: بسیاری از مردم دیگر به حرف برندها، بدون مشاهده عملی از سوی شان، اعتماد نخواهند کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید