تکنیک های کسب شهرت برای کمپین بازاریابی - فرصت امروز

یکشنبه, 10 آذر 1398 - 11:11

چگونه کمپین بازاریابی موفقی داشته باشیم؟

بازاریابی یکی از بخش های مهم برای کسب موفقیت در هر کسب و کار محسوب می شود. امروزه برندها بدون بازاریابی مناسب کسب و کار و محصولات شان امکان جلب توجه مخاطب هدف را ندارند. تولید محتوای باکیفیت و کمپین های تعاملی به برندها کمک شایانی در زمینه جلب دامنه هرچه وسیع تری از مشتریان می کند. مفهوم مشتریان وفادار نیز به طور مشخص از دل همین فرآیند بیرون می آید. یکی از چالش های اصلی برندهای امروزی ناتوانی در زمینه جلب وفاداری مشتریان است. این امر در بسیاری از مواقع موجب مواجهه برندها با بحران های مالی شدید می شود.

بدون تردید همه ما شاهد ظهور و موفقیت کمپین های بزرگ زیادی بوده ایم. نکته جالب در این میان عدم اختصاص کمپین های موفق به برندهای بزرگ است. گاهی اوقات یک برند کوچک با توانایی و پشتکار بالا به موفقیت بین‎المللی در حوزه بازاریابی دست پیدا می کند. متاسفانه هیچ فرمول جادویی در حوزه بازاریابی برای کسب موفقیت وجود ندارد بنابراین ما باید با تمرکز بر روی شرایط ویژه برندمان از یکسو و وضعیت بازار کسب و کار اقدام به برنامه‎ریزی برای کسب شهرت برای کمپین مان کنیم.

تکنیک های کسب شهرت برای کمپین بازاریابی

در این مقاله برخی از موفق ترین کارآفرینان از سراسر جهان به بررسی ایده های مناسب برای کسب شهرت کمپین های بازاریابی می پردازند. هدف اصلی از این بررسی ایجاد سهولت بیشتر در طراحی کمپین های موفقیت‎آمیز است. در ادامه هر کدام از این بخش ها مورد بررسی و نقد قرار خواهد گرفت.

1. تبدیل کمپین بازاریابی به هدیه ای سرگرم‎کننده

اسکات مونت گومری: برند بردلی و مونت گومری

ماهیت دنیای تبلیغات و بازاریابی چندان هم جدی نیست. برخی از برندها بی‎جهت در تلاش برای افزودن جدیت بیش از اندازه به فرآیند فعالیت برندشان هستند. توصیه من در این خصوص تبدیل تمام فرآیند بازاریابی برندمان به یک هدیه جذاب و سرگرم‏کننده است. امروزه بسیاری از افراد به دنبال یافتن سرگرمی های مختلف هستند. شاید در نگاه نخست ایجاد کمپین های سرگرم‏کننده دشوار به نظر برسد. بی‎تردید در این مورد حق با شماست با این حال باید یک نکته مهم را مدنظر داشت. ماهیت دنیای بازاریابی برای سرگرم ساختن مخاطب و سپس معرفی محصولات مناسب و هماهنگ با سلیقه اش است بنابراین ناتوانی در زمینه ساماندهی این فرآیند تمام بخش بازاریابی برندمان را دچار اخلال خواهد کرد.

مطلب مرتبط: بررسی 5 کمپین بازاریابی برتر تمام دوران ها

یکی از اشتباهات رایج کارآفرینان و بازاریاب ها به هنگام پرداختن به فرآیند طراحی کمپین تمرکز صرف بر روی فروش بیشتر است. بدون تردید هدف اصلی هر کمپین بازاریابی فروش بیشتر نیز هست. نکته مهم در این میان توجه به سایر نکات مهم در حوزه بازاریابی است. سرگرم ساختن مشتریان گام مهمی در راستای ترغیب شان به سوی خرید بیشتر از ما خواهد بود. همچنین این امر امکان جلب توجه آنها به منظور تبدیل شان به مشتریان وفادار را نیز فراهم می سازد.

2. اهمیت اعتبار در حوزه بازاریابی

رِید کار: موسسه Red Door Interactive

اعتماد به نفس برندها نقش مهمی در جلب نظر مخاطب و افزایش شهرت کمپین ها دارد. امروزه بسیاری از برندها اعتماد به نفس کافی برای تعامل با مشتریان را ندارند. این امر موجب دوری آنها از تعامل نزدیک با مشتریان می شود. بی‎تردید کمپین بازاریابی یک برند در چنین حالتی تاثیرگذاری چندان زیادی بر روی مشتریان نخواهد داشت بنابراین گام نخست در کسب شهرت برای کمپین های بازاریابی افزایش اعتماد به نفس برندمان است.

یکی از ایرادهای اصلی کارشناس های بازاریابی در زمینه بررسی مسئله اعتماد به نفس برندها اکتفا به بیان چند توصیه جزئی است بنابراین در عمل کمتر برندی توانایی استفاده کاربردی از توصیه های اینچنینی را دارد. اگر ما در تلاش برای کسب اعتماد به نفس هستیم، باید از نحوه تولید محتوا شروع کنیم. محتوای بازاریابی اهمیت بسیار زیادی در نگاه مخاطب دارد. اگر محتوای ما غیرکاربردی باشد، توانایی جلب نظر مخاطب و افزایش اعتماد به نفس برندمان را نخواهیم داشت. بحث اعتبار محتوای بازاریابی به معنای کاربرد آن محتوا در زندگی روزمره مشتریان و هماهنگی با سلیقه شان است. این امر توانایی تاثیرگذاری برند ما بر روی دیگران را به شدت افزایش می دهد. وقتی برند ما به عنوان یک کسب و کار معتبر در زمینه تولید محتوای بازاریابی شناخته شود، بحث اعتماد به نفس نیز به صورت خودکار حل خواهد شد.

3. ارائه دلیلی به مخاطب برای بازنشر محتوای مان

میشل لیسُوتسکی: برند جویس

یکی از اهداف مهم برندها درباره کمپین بازاریابی شان جلب نظر مخاطب به منظور بازنشر محتواست. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. به هر حال نظر مخاطب درباره محتوای بازاریابی با حجم بالای بازنشر از سوی کاربران عادی بسیار متفاوت خواهد بود. نقطه اتکای من در این بحث مفهوم اعتماد بیشتر کاربران به همدیگر است. بدون تردید نحوه پذیرش نکات و توصیه ها از سوی کاربران دارای یک نظم منطقی است. بر این اساس افراد صحبت های یکدیگر درباره برندها را بسیار بیشتر از گفتارهای آن برندها باور می کنند. فقدان باورپذیری گفته ها یکی از چالش های اصلی برای هر کسب و کاری محسوب می شود. وظیفه اصلی ما به عنوان مدیر یا بازاریاب یک برند توجه به فرآیند جلب نظر مشتریان برای بازنشر محتوای مان است. این امر باید همراه با المان های سرگرم‎کننده و در راستای ترغیب هرچه بیشتر آنها برای مطالعه عمیق محتوای مان باشد. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی کاربران فراهم خواهد شد.

4. توجه به المان های بصری

لانا مک گیلوری: موسسه Purpose Worldwide

اهمیت محتوای بصری در بازاریابی و تبلیغات در طول دو دهه اخیر افزایش زیادی پیدا کرده است. ماهیت فرآیند بازاریابی پیش از این مبتنی بر نقش محوری زبان بود. به عبارت بهتر، نوع زبان مورد استفاده برندها در کمپین های بازاریابی کلید موفقیت در جلب نظر مشتریان محسوب می شد. امروزه با پیشرفت فناوری های دیجیتال امکان افزودن محتوای بصری جذاب و تعاملی به کمپین های بازاریابی فراهم شده است بنابراین مشاهده افزایش نقش و تاثیرگذاری محتوای بصری بر روی مخاطب امر عجیبی نخواهد بود. نکته مهم در این میان تغییر رویکرد برندمان به سوی خلق محتوای بصری جذاب است. متاسفانه هنوز هم بسیاری از برندها درگیر تولید محتوای بازاریابی با توجه به محوریت زبان هستند. منظور من در این بخش انکار تمام اهمیت زبان نیست، بلکه توجه مناسب به زبان در کنار محتوای بصری است. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری مطلوب بر روی مخاطب هدف فراهم خواهد شد. اگر به ماهیت کمپین های موفق در عرصه جهانی توجه کنید، این کمپین ها همیشه از محتوای بصری جذاب و تعاملی استفاده می کنند.

مطلب مرتبط: 4 توصیه برای مدیریت بهتر یک کمپین

5. ضرورت واقع‎گرایی در بازاریابی

ریچ هانی بال: موسسه خدماتی Navy Exchange

من در طول دوران فعالیتم به عنوان بازاریاب با مدیران زیادی سر و کار داشته ام. یکی از درخواست های رایج مدیران از بازاریاب ها تولید کمپین های بازاریابی کم‎هزینه و در عین حال موفق در زمینه جلب نظر میلیون ها مخاطب از سراسر جهان است. بدون تردید بازاریاب ها پیرامون نحوه برداشت مدیران از حوزه تخصصی شان با مشکلات زیادی مواجه هستند. همکاری من با بسیاری از مدیران علاقه‏مند به صرف هیچ نوع هزینه و کسب بیشترین موفقیت بازاریابی چندان طولانی نبوده است. یکی از نکات مهم در عرصه بازاریابی درک واقع‎گرایانه از این عرصه است. بدون کسب چنین درکی امکان همکاری سازنده میان برندها و تیم های بازاریابی وجود نخواهد داشت.

بدون شک منظور من از بازاریابی واقع‏گرایانه نفی هرگونه امکان کسب موفقیت در این حوزه نیست. نکته مهم در اینجا ایجاد توازن میان توانمندی های برند و انتظارات مان است. محدودیت منابع در حوزه بازاریابی همیشه به معنای ناکامی در جلب نظر مخاطب هدف نیست. اشتباه اصلی بسیاری از مدیران تلقی منابع به عنوان بودجه مالی است. استفاده از بازاریاب ها و طراح های تبلیغات حرفه ای بخش مهمی از توانمندی یک برند محسوب می شود. شاید این امر به طور مستقیم درگیر مسئله مالی نباشد، اما اهمیت زیادی برای کسب موفقیت در حوزه بازاریابی دارد.

اگر برداشت ما از حوزه بازاریابی مطابق با واقعیت باشد، کسب نتایج منطقی راحت تر خواهد شد. در غیر این صورت هیچ‎گاه نتیجه به دست آمده موجب رضایت ما نخواهد شد.

6. اطمینان از تناسب محتوای کمپین با سلیقه مخاطب و ماهیت برندمان

عیسی ساوابینی: برند Fuse

یکی از ایرادات اصلی برندها تولید محتوای بی‎ارتباط با سلیقه مشتریان است بنابراین مشاهده بی‎توجهی مشتریان به اغلب محتوای بازاریابی برندها کار عجیبی نخواهد بود. اگر ما توانایی تولید محتوای جذاب برای مخاطب را نداشته باشیم، انتظار دریافت نتیجه فوق‎العاده بسیار غیرمنطقی خواهد بود. وقتی صحبت از شناخت سلیقه مشتریان می شود، بی‎تردید نقش بخش توسعه و تحقیقات بسیار کلیدی خواهد بود. من در تمام دوران فعالیت به عنوان مشاور بازاریابی راه‎اندازی بخش توسعه و تحقیقات را پیشنهاد کرده ام. شاید در گام نخست راه‏اندازی این بخش هزینه قابل توجهی برای برندها داشته باشد، اما به سرعت تاثیرگذاری اش بر روی نتیجه‎بخشی کمپین ها قابل مشاهده خواهد بود.

هر برندی دارای یک DNA خاص است. این امر در مورد مشتریان آن نیز صحت دارد. بنابراین ما باید DNA برند و مشتریان مان را به خوبی مورد شناسایی قرار دهیم. فقط در این صورت امکان کسب موفقیت وجود خواهد داشت. در اینجا باز هم نقش بخش توسعه و تحقیقات قابل ملاحظه است بنابراین باید به این بخش به عنوان کلید کسب موفقیت در حوزه کسب و کار و بازاریابی نگاه کنیم.

7. پیوستن به گفت‎وگوهای مشتریان

مارسلو ماگالهائس: موسسه مشاوره Knowledge Broker

پیوند نزدیک میان برندها و مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. درک عمیق ما از وضعیت مشتریان همیشه موجب افزایش جذابیت پیشنهادهای مان برای آنها خواهد شد. در این زمینه توجه به گفت‎وگوی نزدیک با مشتریان اهمیت زیادی دارد. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها به جای گفت‎وگوی مستقیم با مشتریان به سراغ همکاری با آژانس های بازاریابی و تبلیغات می روند. این امر به معنای صرف نظر از دسترسی مستقیم به اطلاعات مرتبط با مشتریان و تلاش برای رفع نیازمان به طور غیرمستقیم است.

توصیه من در این بخش افزایش سطح تعامل نزدیک برندمان با مشتریان و گفت وگوی رو در رو با آنهاست. این امر در ابتدا دشواری زیادی برای ما به همراه خواهد داشت. نکته مهم در این میان دشواری شروع هر کاری در ابتداست بنابراین به تدریج فرآیند گفت‎وگو با مشتریان برای ما ساده تر خواهد شد. سپس امکان استفاده از نتیجه این نوع گفت‎وگوها برای افزایش تاثیرگذاری کمپین های بازاریابی مان بر روی مشتریان وجود خواهد داشت.

یکی از نکات مهم در حوزه بازاریابی توجه به فرهنگ های مختلف و دارای ویژگی های منحصر به فرد است. شناخت ویژگی های فرهنگی فقط از طریق گفت‎وگو با مشتریان متعلق به آن فرهنگ ها امکان‎پذیر است بنابراین برند ما برای موفقیت در بازارهای دارای فرهنگ های متکثر باید کانال های ارتباطی اش با مشتریان را تقویت کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ نکته برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق

8. تلاش برای جلب نظر عمیق مشتریان

پاتریک وارد: برند روتسرپ

رمز موفقیت هر کمپین بازاریابی جلب نظر عمیق برخی از مشتریان است. این امر به معنای جلب لایک یا کامنت در شبکه های اجتماعی نیست. هدف اصلی در اینجا ایجاد رابطه ای عمیق با مشتریان از طریق محتوای مان است. اغلب کارشناس ها اهمیت تعامل نزدیک با مشتریان پیش از تولید کمپین را یادآور می شود. توصیه من در این بخش معطوف به مرحله پس از انتشار کمپین است. به عبارت ساده، کمپین بازاریابی برند ما باید دارای انواع المان های جذاب برای مشتریان باشد. به این ترتیب توجه آنها به محتوای ما به طور قابل توجهی جلب خواهد شد. این امر موجب تقویت انگیزه مخاطب هدف برندمان برای به اشتراک‎گذاری هرچه بیشتر محتوای کمپین مان با دیگران خواهد شد. منظور من از اشتراک‎گذاری صرف فرآیند بازنشر در شبکه های اجتماعی نیست. یکی از راهکارهای کاربردی توسعه کمپین های بازاریابی گفت‎وگوهای دوستانه مشتریان با یکدیگر است. این امر جایگاه یک کمپین در نگاه مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.

بی‎تردید ساماندهی کمپین بازاریابی و کسب موفقیت در دنیای امروز امر دشواری محسوب می شود بنابراین ما باید برنامه ای دقیق برای موفقیت در چنین بازاری داشته باشیم. استفاده از توصیه های مطرح در این مقاله گام مهمی در راستای ایجاد تمایز میان فرآیند تولید محتوای برندمان با دیگر رقبا خواهد بود. به این ترتیب امکان جلب توجه مشتریان به شیوه ای متمایز فراهم خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی