چهارشنبه, 31 ارديبهشت 1399 - 09:06

شرایط کنونی دنیای کسب و کار با توجه به وجود ویروس کرونا برای کارآفرینان بسیار دشوار است. اغلب برندها در تلاش برای بقا در شرایط کنونی و پرهیز از ضررهای سنگین هستند. نیاز امروز کارآفرینان و برندهای شان تغییر مداوم و اخذ رویکردهای تازه برای ارائه عملکرد بهتر است. حوزه بازاریابی نقش مهمی در این میان برای بهبود وضعیت کسب و کارها بازی می کند.

صنعت بازاریابی و تبلیغات در طول دهه های گذشته تحولات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است. کارآفرینان و برندهای کوچک و بزرگ نیز در عین سهم داشتن در چنین تغییراتی، تاثیر قابل توجهی از آن پذیرفته اند. شرایط کنونی دنیای کسب و کار با رقابت گسترده برای دسترسی به بازارهای مختلف و فروش بیشتر گره خورده است. این امر موجب همکاری هرچه نزدیک‎تر میان سرمایه گذارها، کارآفرینان و اینفلوئنسرها در عرصه کسب و کار و بازاریابی شده است. بی‎تردید چنین همکاری‎ای تا به حال سابقه نداشته است. نکته مهم در این میان یادگیری نکات مهم در زمینه چنین همکاری هایی و استفاده از آنها برای بازآفرینی استراتژی بازاریابی برندمان است.

بازآفرینی استراتژی بازاریابی دوران کرونا

من اخیرا با الکس مک کیوری، موسس رسانه آسترا و طراح استراتژی های کلان بازاریابی، گفت‏وگویی صمیمانه داشته ام. حوزه تخصصی الکس بازاریابی دیجیتال است بنابراین در طول مقاله کنونی پیرامون شیوه های بازآفرینی و اعمال تغییر در استراتژی های بازاریابی برند از توصیه های وی کمک خواهم گرفت. در ادامه نکات مهم برای بهبود وضعیت بازاریابی برندها در زمینه بازاریابی در قالب پنج راهکار ساده را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مطلب مرتبط: تغییرات دنیای بازاریابی در دوران کرونا و پس از آن

1. اهمیت حضور دیجیتال

امروزه مردم سراسر دنیا حضور پررنگی در شبکه های اجتماعی دارند. این امر بدل به نوعی ترند داغ برای برندها به منظور بازاریابی بهتر شده است. اگر کسب و کار شما هنوز آشنایی کاملی با اصول بازاریابی دیجیتال ندارد، باید به سرعت نسبت به اصلاح استراتژی تان اقدام کنید. الکس مک کیوری در این زمینه بر روی روند ساده تر بازاریابی و پیگیری امور کسب و کار در دنیای آنلاین تاکید دارد.

براساس گزارش خبرگزاری CNBC در طول دوران قرنطینه ناشی از کرونا حجم خریدهای آنلاین مشتریان رشد چشمگیری داشته است. شاید در نگاه نخست این یک تغییر مقطعی باشد، اما تاثیر تغییر روش خرید مشتریان در زمینه خرده ‎فروشی بلندمدت خواهد بود. ما باید توانایی عرضه محصولات به صورت آنلاین را نیز داشته باشیم. در غیر این صورت وضعیت کسب و کارمان به شدت دشوار خواهد شد.

الکس در مورد اهمیت شبکه های اجتماعی برای فعالیت بازاریابی و مدیریت کسب و کار بر روی افزایش آگاهی برندها تاکید دارد: «به گمان من شرکت های بزرگ و کوچک در حال درک هرچه بهتر اهمیت حضور در فضای آنلاین هستند. بسیاری از برندها در این زمینه دیر اقدام کرده اند، با این حال نکته مهم شروع درک اهمیت شبکه های اجتماعی و توانایی های آن برای بهبود وضعیت کسب و کار است. امروزه اغلب فرآیندهای بازاریابی و برندسازی از طریق شبکه های اجتماعی محبوب در میان کاربران دنبال می شود.

2. ضرورت عملکرد دلسوزانه

فعالیت برندها در دنیای کسب و کار به طور مداوم در حال تغییر است. شرایط گسترش سریع ویروس کرونا برای بسیاری از برندها چالش های دشواری ایجاد کرده است. این امر اهمیت کمک برندها به یکدیگر را افزایش داده است. بدون تردید هر برندی در دنیای کسب و کار با سایر برندها ارتباط دارد. گاهی اوقات چنین ارتباط هایی موجب همکاری و روابط مثبت میان دو یا چند برند می شود. استفاده از همکاری میان برندها برای مقابله با شرایط دشوار شیوع کرونا ضروری است. در غیر این صورت شانس کلی برندها برای مدیریت چالش های پیش روی شان بسیار اندک خواهد بود.

عملکرد دلسوزانه در دوران کرونا اهمیت بسیار زیادی در رابطه با مشتریان نیز دارد. بسیاری از برندها توانایی ایجاد رابطه مناسب با مشتریان و حفظ آن را ندارند. این امر در وضعیت شیوع کرونا موجب دشواری های بسیار بیشتری نیز شده است. نکته مهم در این میان نمایش دلسوزی برندمان نسبت به وضعیت مشتریان و اقدامی عملی برای کاهش مدیریت بحران جاری است.

بهترین نمونه در زمینه کمک به مشتریان برای غلبه بر کرونا عملکرد برندهای مختلف در راستای توقف موقت فرآیند کسب و کار و استفاده از خط تولیدشان برای تهیه و عرضه اقلام بهداشتی است. برند پپسی با اختصاص بخش گسترده ای از خط تولیدش به تهیه لوازم بهداشتی و ماسک کمک 3 میلیون دلاری به مشتریانش کرد. بدون شک این امر موجب تغییر دیدگاه مشتریان نسبت به برندها می شود. اگر ما به دنبال جذب مشتریان وفادار یا دست کم حفظ مشتریان ثابت برندمان هستیم، دست کم باید کمک مناسبی به آنها کنیم. در غیر این صورت دلیلی برای وفاداری آنها به برند ما نخواهد بود.

مطلب مرتبط: تغییر رفتار مشتریان پس از بحران کرونا

3. بازنگری در پیشنهادهای برندمان

بسیاری از رفتارهای مشتریان در دوران بحران کرونا تغییر کرده است. نکته مهم در این میان ادامه روند تغییر رفتار مشتریان در ارتباط با برندهاست بنابراین هرگونه پیش بینی و تلاش برای تعامل با مشتریان با مشکلات جدی مواجه شده است. اگر برندها در شرایط کنونی نسبت به تغییر عملکردشان اقدام نکنند، به زودی با مشکلات عمیقی مواجه خواهند شد.

برند دایسون یکی از شرکت های پیشرو در زمینه فناوری های نوین در ارتباط با لوازم خانه است. این برند از ابتدای شیوع ویروس کرونا در انگلستان اقدام به کمک های مالی گسترده به مراکز درمانی و آزمایشگاه های درگیر ساخت داروی کرونا کرد. این امر نقش مهمی در بهبود دیدگاه مشتریان و دست اندرکاران بازار انگلستان نسبت به فعالیت دایسون داشته است.

الکس در مورد ضرورت تغییر در نحوه فعالیت برندها در شرایط بحران کرونا بر روی بازنگری پیشنهادهای شان تاکید دارد: «اغلب برندها دارای پیشنهادهای مشخصی برای مشتریان هستند. این امر در شرایط کرونا باید تغییر کند. هرچه پیشنهادهای ما با شرایط کنونی سازگاری بیشتری داشته باشد، امکان جلب نظر و تعامل بهتر با مشتریان بیشتر خواهد شد.

اکنون فعالیت بسیاری از برندها با وقفه چند ماهه مواجه شده است. اگر ما به دنبال بازاریابی مناسب برای برندمان در شرایط کنونی هستیم، باید فعالیت مان را همسو با شرایط پیش آمده جهت دهی کنیم. در غیر این صورت شانس زیادی برای بقا در دوره کنونی نخواهیم داشت.

4. حمایت از یک هدف

وقتی کسب و کارها در تعطیلی به سر می برند، موقعیت مناسبی برای بهبود رابطه شان با مشتریان خواهند داشت. بدون شک وضعیت کنونی پایدار نخواهد بود. کسب و کارهای مختلف در نهایت دوباره بازگشایی می شوند. نکته مهم در این میان میزان مشارکت برند ما در حل و فصل بحران کنونی است. امروزه انتظارات مشتریان از برندها بیش از اندازه بالا رفته است. این امر ضرورت آگاهی از نظرات مشتریان برای اقدام بهینه در شرایط شیوع ویروس کرونا را پیش می کشد. توصیه الکس در این میان حفظ ارتباط نزدیک با مشتریان برای آگاهی از تمام تغییرات در رفتار و همچنین نظرشان نسبت به عملکرد برند است. فقط در این صورت امکان پاسخگویی مناسب به نیازهای برندها فراهم می شود.

فعالیت برندهای مختلف در زمینه حمایت از اقدامات گوناگون در راستای مقابله با ویروس کرونا پیوند نزدیکی با ارزش ها و اهداف شان دارد. اغلب برندها به طور مداوم در کمپین های بازاریابی ‎شان به ارزش های اساسی خود ارجاع می دهند. اکنون با بروز شرایط بحرانی زمان نمایش عملی تعهد برندها به ارزش ها و اهداف شان است.

5. حل و فصل مشکلات مرتبط

براساس اظهارنظر الکس مک کیوری، کمک به مشتریان در حل و فصل مشکلات شان اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب برندها برای حل یکی از مشکلات مشتریان وارد حوزه کسب و کار می شوند بنابراین وقتی بحران کرونا در پیش است، برندها باید تعهد عملی شان به حمایت از مشتریان را نشان دهند. برخی از برندها فقط به دنبال تولید ماسک و تجهیزات بهداشتی هستند. اگرچه بخش قابل توجهی از نیاز مشتریان مربوط به تجهیزات پزشکی است، اما این تمام مسئله نیست. بسیاری از مشتریان نیازهای مختلفی دارند. به عنوان مثال، بخش قابل توجهی از مشتریان برندها در شرایط کنونی مشکلات مالی مختلفی دارند. اگر برند ما توانایی حل برخی از مشکلات مالی مشتریان یا ارائه محصولات با سطح قیمت پایین تر را داشته باشد، کمک قابل توجهی به آنها خواهد کرد.

مطلب مرتبط: تمرین های بازاریابی در بحران کرونا

گاهی اوقات برندها باید تفکر آماری را کنار بگذارند. تلاش برای کسب سود از طریق بازاریابی و تبلیغات تمام ماجرای کسب و کار نیست. حضور در کنار مشتریان برای اعتبار و آینده برندها اهمیت بالایی دارد. وظیفه هر برندی در شرایط کنونی حضور در کنار مشتریانش است. خوشبختانه حمایت عملی از مشتریان با راه های متنوعی قابل دستیابی است. ما در این میان فقط باید راهکار مناسب را پیدا کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید