تسلا در بیانیه ای، درباره نقض قوانین در حوزه مدیریت کیفیت هوای منطقه خلیجی سان فرانسیسکو در کارخانه فریمانت پاسخ داد.
به گزارش زومیت، به نقل از نشریه The Drive، کارخانه فریمانت تسلا از زمان عرضه خودرو الکتریکی مدل ۳، با افزایش مسائل مربوط به تجهیزات و انتشار گازهای گلخانه ای روبه رو شده است. در دو سال گذشته، حوزه مدیریت کیفیت هوای منطقه خلیجی سان فرانسیسکو (BAAQMD) افزایش تعداد تغییرات در این کارخانه، به ویژه در کارگاه رنگ آمیزی را ثبت کرده است.
بااین حال، InsideEVs پس از مطالعه برخی اسناد و سوابق مشابه کارخانه فریمانت، سؤالات زیادی مطرح کرد که پیش ازاین، در گزارش اصلی The Drive قرار نداشتند. بنابراین، InsideEVs برای پاسخگویی به سؤالات به سراغ مسئولان تسلا رفت.
نشریه The Drive می گوید سوابق تعمیر و نگهداری برای سیستم های اصلی کارخانه ناکافی است. مسائل عمده ای به دلیل ناکامی در زمینه آزمایش صحیح سیستم E-Scrub رخ داده که برای ذرات خطرناک در کارگاه رنگ استفاده می شود. ظاهرا این مسائل باعث شد کارخانه فریمانت در مه۲۰۱۸ تعطیل شود؛ درحالی که سیستم فیلترخانه جدیدی نصب شده بود. The Drive همچنین اظهار می کند تسلا در چند مورد تجهیزاتی را بدون کسب مجوزهای لازم از مسئولان منطقه ای، نصب و راه اندازی کرده است.
پس دلیل این موضوع و سایر بی توجهی ها چیست؟ ادوارد نیدرمی یر، نویسنده این گزارش گمان می کند افزایش سریع تولید تسلا مدل ۳ می تواند به این معنا باشد که خودروساز آمریکایی ممکن است برای صرفه جویی از برخی امور سرسری گذشته یا از توجه به روش های مهم چشم پوشی کرده باشد.
متأسفانه جزییات مهم در این گزارش نادیده گرفته شده است. آنطور که از نام حوزه مدیریت کیفیت هوای منطقه خلیجی برمی آید، ازجمله اهداف آن می توان به کاهش آلودگی هوا، حفظ کیفیت هوا، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و اطمینان از مطابقت منطقه خلیج سان فرانسیسکو با قوانین فدرال و ایالتی و محلی اشاره کرد.
براساس گزارش نشریه The Drive درباره اثربخشیBAAQMD، این اداره نظارتی اغلب برای تصویب مجوزها بسیار کُند عمل می کند و حتی در اعمال جریمه برای نقض یا انحراف از قوانین کُندتر. هنگامی که این اداره جریمه ای برای شرکتی در نظر می گیرد، معمولا در مقایسه با درآمد از دست رفته این شرکت هنگام انتظار برای تأیید نهایی، مقدار ناچیزی تفاوت دارد. درنتیجه، بسیاری از شرکت ها طبق همین محاسبه، تصمیم می گیرند تغییرات را اعمال یا مشکلات را بدون گرفتن تأییدیه سریع حل کنند و پس از پایان کار، به دنبال کسب مجوز بروند. گزارش نیدرمی یر نیز نشان می دهد این کار غیرمعمول نیست.
سخنگوی تسلا به InsideEVs گفت:
برخلاف آنچه گزارش شده، هیچ کدام از این انحرافاتی که با شفافیت گزارش دادیم و به عنوان بخشی از گفت وگوی مداوم با BAAQMD برای به روزرسانی مجوز هوا انجام گرفته، به اثرهای زیست محیطی یا ناسازگاری با جامعه منجر نشده است. علاوه براین، میزان انتشار آلایندگی کارخانه فریمانت بسیار کمتر از حد مجاز قرار دارد.
واقعیت این است انحرافاتی که خود تسلا گزارش کرده، در گزارش اصلی نشریه The Drive ذکر نشده و برای خواننده ناآشنا با کسب مجوز Title V آشکار نخواهد شد. پیش از اینکه تسلا کارخانه فریمانت را از شرکت NUMMI بخرد، صاحبان قبلی نیز گاهی کارهایی انجام می دادند و با جریمه این اداره هم روبه رو می شدند. بااین حال، جنرال موتورز و تویوتا، شرکای مشترک NUMMI، در اجتناب از مسائل بالقوه و آگاه کردن این اداره هنگام شناسایی موارد نقض، فعالانه مشارکت کردند.
در سال ۲۰۰۰، شرکت NUMMI برای جلب رضایت حوزه مدیریت کیفیت هوای منطقه خلیجی و انطباق با مقررات، همکاری تنگاتنگ با این اداره را شروع کرد. تسلا هم از سال گذشته، برای به روزرسانی مجوز خود و اطمینان از رضایت BAAQMD، با آن همکاری می کند، اما طبق گزارش، این اداره به تصمیم نهایی درباره رضایت از تسلا نرسیده است.