توصیه هایی کاربردی برای مدیران (98) / امکانات بیشتر - فرصت امروز

چهارشنبه, 13 بهمن 1395 - 13:00

مدیریت زمان مسئله جدیدی نیست و همواره انسان در تلاش برای استفاده بهتر از زمان خود بوده است. اما بحث جدی آن به چند سال اخیر برمی گردد خصوصا در زمانی که حجم کاری انسان به قدری بالا رفت که بشر به اهمیت زمان خود بیش از هر موقع دیگر پی برد و باعث شد به شکلی کاملا جدی به آن فکری کند. افراد در این راستا خیلی زود دریافتند که اگر می خواهند پیشرفت کنند باید امکانات خود را بالا ببرند. به همین خاطر هم شروع به ساخت وسایل گوناگون کردند.

در حال حاضر نیز هر کسب و کاری در تلاش برای بالا بردن امکانات خود برای انجام بهتر و بیشتر کارها است تا بتواند در رقابت نسبت به سایرین پیشی بگیرد. بدون شک یکی از دلایل پیشرفت شرکت ها امکانات آنان است با این حال منظور از امکانات تنها ابزارها نیست. برخی موارد نظیر سطح دانش و اطلاعات، مهارت و... نیز در این دسته قرار می گیرند. این در حالی است که اکثر افراد نسبت به این امر کم توجه هستند.

ایده

همه ما آرزو داریم ساعت های بیشتری در یک روز وجود داشته باشد. اطمینان از مدیریت موثر زمان بسیار مهم است زیرا باعث می شود هم شما و هم کسب وکارتان موفقیت ها را درو کنید.

بنابراین هرآنچه از مدیریت زمان در ذهن داریم این است که بعضی افراد مادرزادی بلدند زمان شان را مدیریت کنند.

به اشتباه فکر می کنیم مهارت مدیریت زمان تنها یک استعداد خدادادی است… در صورتی که اصلا اینطور نیست! مدیریت زمان یک مهارت است. یعنی اینکه باید یاد بگیرید و با تمرین زیاد در آن متخصص شوید.

برای مثال، مدیران شرکت های بزرگ دنیا مانند Apple، Microsoft، IBM  و... بیش از مدیران شرکت های معمولی باید در طول روز کار انجام بدهند. این افراد نیاز به مهارتی دارند تا به آنها کمک کند، اگر دیگران در طول روز سه کار مهم انجام می دهند این افراد 30کار مهم را به پایان رسانند.

هر مهارتی اکتسابی است و نمی توان گفت فردی با مهارتی خاص متولد شده است. البته عامل استعداد دخیل است اما اگر پرورش نیابد این استعداد نیز هدر خواهد رفت.

کارهایی هست که می تواند به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کند. در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

1- هر فردی باید در حوزه کاری خود مطالعات خوبی داشته باشد. این امر باعث می شود ضمن بالا رفتن اطلاعات وی که لازمه پیشرفتش است، نکته هایی را از دل این کتاب ها بیاموزد که می تواند بسیار راهگشا باشد. برای مثال با مطالعه زندگی نامه فرد موفقی در حوزه کاری خود می توانید الگویی مناسب برای خود پیدا کنید.

2- زمانی را برای تحلیل نحوه عملکرد سایر رقبای خود قرار دهید. با این کار خواهید فهمید که با چه کسانی و با چه میزان مهارت هایی رو به رو هستید که خود باعث موفقیت شما و استفاده از شیوه های خوب آنان و شناسایی نقاط ضعف شان خواهد شد.

3- از ایده های جدید استقبال کنید و توجهی به اینکه چه کسی دارد این ایده را مطرح می کند نداشته باشید. ممکن است حتی یک کارگر ساده شرکت طرحی بدهد که بسیار جالب باشد و نباید به سادگی از کنار آن فقط بخاطر اینکه وی تنها یک کارگر است، رد شد. همچنین این باور را داشته باشید که تشویق ها به هیچ درد شما نمی خورند و انتقادات شما را خواهند ساخت به همین خاطر فضایی را فراهم آورید که افراد بتوانند از شما انتقاد کنند.

4- شیوه های جدید انجام کار را بیاموزید یا برای خود شیوه های جدید بسازید. فراموش نکنید که مقلد بودن همواره خوب نیست و با نگاه به تاریخچه شرکت های موفق خواهید فهمید که همه آنها بعد از مدتی شیوه خاص خود را در پیش گرفتند.

آنچه در عمل باید انجام دهید

- همه کارها ضروری نیستند. سعی کنید کارهایی را انجام دهید که به آنها احتیاج دارید. این نوع کارها را در فهرست کارهای تان یادداشت کرده و بعد کارهای فهرست را اولویت بندی کنید. با انجام این عمل روزتان را کنترل می کنید و در پایان روز احساس خوبی خواهید داشت. همچنین می دانید که چه فعالیت هایی را انجام نداده اید و روز بعد آنها را به اولویت های روزانه اضافه خواهید کرد.

- مهارت های ضروری برای هر کسب و کاری متفاوت است و دلیلی ندارد حتما به شیوه سایر همکاران تان آنها فرا گیرید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی