شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

کاوه معصومی، تحلیلگر مسائل اجتماعی در حوزه آب، در میزگرد «مدیریت محلی آب و نقش نهادهای خودکنترل کننده» مشارکت جوامع محلی را تنها راه کنترل مصرف آب در کشور دانست و افزود: نزدیک به دو دهه از پیامدهای زیست‌محیطی و مخاطره‌های کمبود آب در کشور سخن گفته می‌شود و توافق عمومی نیز به وجود آمده اما در راهکارهای خروج از بحران تفاوت نظر وجود دارد. وی با انتقاد از برنامه‌های گذشته مانند اصلاحات ارضی (سال 42)، اظهار کرد: برنامه اصلاحات ارضی، ساختارهای سنتی تولید به‌ویژه نظام‌های بهره‌برداری را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد و تیر خلاصی بر سنت‌ها بود‌.

این برنامه ابتدا ساختارهای سنتی را از کار انداخت و سپس ناپدید کرد. این کارشناس مسائل اجتماعی شرکت مهاب قدس، در ادامه، اجرای قانون اصلاحات ارضی را آغاز دولتی شدن مدیریت آب در کشور برشمرد و افزود: در دوره پس از اصلاحات ارضی با وجود تغییر در ساختارهای کشاورزی و تشکیل کشت و صنعت‌های بزرگ، اقدامی در زمینه سیاست‌گذاری‌های مدیریت سازمان‌های جمعی و گروهی، همچنین ارتقای جایگاه همیاری‌های سنتی انجام نشد.

 

معصومی اظهار کرد: در کشاورزی جدید با به کارگیری موتور پمپ‌های قوی، آب را از عمق به‌سطح زمین آوردند و برخی از پروژه‌های کشاورزی و عمرانی در این دوران به‌شدت طعم سیاست‌ورزی می‌دهد‌. با بررسی سیر تحولات کشاورزی در ایران درمی‌یابیم که سیاست‌های پرنوسانی در جلب مشارکت آب‌بران، اجرای پروژه‌های آب و خاک و سایر زمینه‌های مرتبط با آب، وجود داشته است.

معصومی ادامه داد: تعاریف دولت، بخش خصوصی و سایر نهادهای موجود در ایران با تعاریف رایج در جهان هم‌خوان نیست و این مجموعه‌ها در کشور، کنشگران مستقل غیرپاسخگویی هستند که اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند‌. در حال حاضر بخش خصوصی ایران نمی‌تواند از منافع عمومی و مشترک حفاظت کند، بنابراین اگر قصد ساماندهی وضعیت موجود را داریم همه ساختارهای کشور باید بازسازی شود.

وی بازنگری در ساختار نظام حکمرانی آب را یکی از اولویت‌های خروج از بحران دانست و افزود: نظام حکمرانی کنونی، اقتدار لازم را ندارد و بحرانی‌تر شدن وضعیت آب‌های زیرزمینی به‌رغم تلاش‌های انجام شده برای مسائل بخش آب، نشانه نبود اقتدار کافی برای نظام حکمرانی فعلی بخش آب است‌.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sb2ymitM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه