آیا میدانستید نظرسنجی کیفی برای مدیران به منظور توضیح پیشبینی یک پدیده و اینکه لزوما امکان تعمیم نتایج به کل جامعه وجود داشته باشد، طراحی میشود؟ در این نظرسنجی تعداد محدودی از افراد شرکت میکنند (کمتر از 30نفر) که از آنها تعداد زیادی سوال تشریحی به منظور استخراج اطلاعات جزئی پرسیده میشود. بحثهای صورت گرفته در این نظرسنجیها عموما طولانی (نزدیک به یک ساعت) و ساختار نیافته است.
از آنجا که تحلیلها روی نکات بیان شده توسط مصاحبهشوندگان صورت میگیرد، متدهایی مثل تحلیل محتوا (نرمافزارهای کاربرپسند برای بعضی تحلیلها، مثل تکرار کلمات، نقشههای ارتباط کلمات و. . .) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
نظرسنجیهای کمی برای اندازهگیری و ارزشگذاری پدیدهها به صورتی که نتایج بتوانند به کل جامعه هدف تعمیم داده شوند، طراحی شدهاند (مثل نمونهبرداری از شهروندان برای سنجش ایده کل جامعه) و باید دادههای جمعآوری شده را به آسانی جمعبندی کنند. یک پرسشنامه ساختاریافته شامل تعداد محدودی از سوالات چند گزینهای است (مثلاً سوالاتی با مجموعهای از پاسخهای ممکن) که نتایج آن با استفاده از ابزارهای آماری تحلیل میشود.