جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

کلیدی ترین پیش بینی های اقتصادی برای 2017

7 سال پیش ( 1395/10/11 )
پدیدآورنده : سارا گلچین  

سال 2016 سال گیج کننده ای بود و دنیا تحولات سیاسی خاصی را به خود دید؛ سالی که رأی به برگزیت یا همان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا داده شد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد و متئو رنسی از نخست وزیری ایتالیا کنار رفت.

در بازارهای مالی هم تحولات مهمی رخ داد؛ پوند به پایین ترین ارزش خود در 31 سال گذشته نسبت به دلار رسید، بازارهای مالی آمریکا ده ها رکورد را به نام خود ثبت کردند و چین به کاهش ارزش یوان ادامه داد.

برای سال 2017 همه چیز حدس و گمان است. اما در شرایطی که انتخابات در فرانسه، هلند و احتمالا ایتالیا در پیش است، ترامپ به کاخ سفید می رود و بریتانیا رسما فرآیند خروج خود از اتحادیه اروپا را کلید خواهد زد، به نظر می رسد بی ثباتی چیز عجیبی نباشد.

همه اینها یعنی اینکه تصویر اقتصاد جهانی تیره و تارتر از قبل به نظر می رسد. آدام اسلاتر، سرپرست اقتصاددان های خانه تحقیقات اقتصادی آکسفورد روندهای کلیدی در اقتصاد 2017 را اینطور پیش بینی کرد:

سیاست چینی ها برای یوان باثبات باقی خواهد ماند

چین در سال 2016 ارزش یوان را پایین نگه داشت. چیزی که به گفته آلبرت ادواردز، اقتصاددان استراتژیست «مهم ترین داستانی است که جهان باید روی آن تمرکز کند». اما به پیش بینی اسلتر، چینی ها در سال 2017 به این سیاست پایان خواهند داد.

پیش بینی او و تیم تحقیقاتی اش این است که یوان در شرایط سنگین تجاری فعلی ثبات خود را حفظ کند و چون مقامات چینی تصمیم شان بر ایستادن در برابر جریان های سرمایه ای است، سال آینده کاهش ارزش یوان در سطح متوسط خواهد بود.

رشد دستمزدها بازخواهد گشت

اقتصادهای توسعه یافته در چند سال اخیر شاهد افزایش لاک پشتی دستمزدها برای قشر کارگر بوده اند، اما به نظر می رسد سال آینده اوضاع بهتر شود. محققان آکسفورد می گویند شرایطی که باعث کند شدن روند سرعت بالا رفتن دستمزدها بود در حال از بین رفتن است.

برخی از موانع رشد دستمزدها مانند تغییر در ترکیب نیروی کار در حال از بین رفتن است و اقدامات فعالان بازار کار نیز در این زمینه بی تاثیر نیست.

یورو و دلار تا پایان سال آینده به نقطه برابری می رسند

برابری بین یورو و دلار با دو کاتالیزور امکان پذیر خواهد شد؛ یکی سیاست های اروپا و دیگری قدرتمندتر شدن دلار.به گفته اقتصاددان های محقق، بیشتر شدن تفاوت نرخ بهره میان آمریکا و اروپا تا پایان سال 2017 به برابری آنها منجر خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد، از سال 2002 تاکنون نخستین بار است یورو و دلار به برابری می رسند.

رشد بریتانیا بهتر از انتظار عمومی خواهد بود

طبق تحقیقات این گروه اقتصاددان، رشد بریتانیا در سال 2017 به گونه‎ای خواهد بود که تعجب همگان را برخواهد انگیخت. این رشد 1/5 درصدی که در واکنش به برگزیت به وجود آمد، همچنان ادامه خواهد داشت.

انتظار دیگر این اقتصاددان ها این است که پوند باوجود افزایش تفاوت نرخ بهره بریتانیا و آمریکا، افت وخیز خواهد داشت.

بازارهای نوظهور غیرقابل  پیش بینی باقی خواهند ماند

تصویر اقتصادهای نوظهور همچنان پیچیده باقی خواهد ماند. در یک عبارت خلاصه می توان گفت وضعیت روسیه و برزیل خوب و وضعیت چین بد خواهد بود. به طورکلی، رشد اقتصادهای نوظهور در سال 2017 نسبت به سال پیش از آن از 3/4 درصد به 1/4 درصد افزایش خواهد یافت. اما در هر یک از کشورها وضعیت با کشور دیگر متفاوت خواهد بود. انتظار اقتصاددان ها این است که رشد چین بیشتر از گذشته کاهش یابد، اما رشد سایر بازارهای نوظهور به جز چین باوجود بحران های موجود در این کشورها بهتر خواهد بود.

تولید ناخالص ملی جهانی اندکی افزایش خواهد یافت

چندین فاکتور در سال آینده وجود خواهد داشت که همچنان باعث عقب ماندن اقتصاد جهانی می شوند. با این حال اقتصاد جهانی پیشرفت هایی را هم در سال 2017 به خود خواهد دید. انتظار اقتصاددان های آکسفورد این است که جهان در سال 2017 رشد کند، اما این رشد با سرعت متوسط خواهد بود. به این ترتیب رشد اقتصاد جهان از 2/2 درصد در سال 2016 به 2/6 درصد در سال 2017 خواهد رسید. طبق اعلام اقتصاددان ها، این مسیر در 30 سال آینده از 2/8درصد رشد در هر سال بیشتر نخواهد شد.

تورم در آمریکا قدرت استقلال جهانی را شکل خواهد داد

هر آنچه سال آینده در اقتصاد جهان روی دهد کاملا وابسته به اتفاقات در آمریکا شکل خواهد گرفت. آمریکا از ابتدای سال 2017 با ریاست جمهوری دونالد ترامپ اداره خواهد شد. انتظار می رود محرک های مالی در حضور رشد کنند.

اثر کامل سیاست های از بین بردن تورم بعید است که زودتر از سال 2018 دیده شود. اما اقتصاددان های آکسفورد امیدوارند رشد اقتصاد آمریکا در سال 2017 اتفاق بیفتد و بازارهای مالی این کشور هم وضعیت بهتری پیدا کنند.

تمامی سیاست هایی که ترامپ از ابتدای سال 2017 برای اقتصاد آمریکا در پیش خواهد گرفت، بدون تردید بر چشم انداز اقتصادی جهان تاثیر خواهد گذاشت. حالا اینکه ترامپ قرار است چطور آمریکا را اداره کند، پرسشی است که به سادگی نمی توان به آن پاسخ داد، چون ترامپ نشان داده تاحدی غیرقابل پیش بینی است.

برچسب ها : قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/9A6atWwS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه