استراتژی بازاریابی - فرصت امروز

چهارشنبه, 11 ارديبهشت 1398 - 14:00

10 استراتژی بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای آنلاین

بازاریابی دیجیتال عنصری مهم برای کسب وکارهای آنلاین به حساب می آید. در این مقاله من به جمع آوری 10 استراتژی برتر در زمینه بازاریابی دیجیتال برای کسب وکارهای آنلاین پرداخته ام. در طراحی این توصیه ها تمرکز اصلی من بر روی قابلیت اجرای آنها در اغلب کسب وکارهای معمولی آنلاین بود.

کسب وکارهای کوچک همیشه دستیابی به موفقیت را در دنیای تحت سلطه برندهای بزرگ و جهانی دشوار می یابند. بدون تردید برندهای بزرگ دارای امکانات وسیع تری در زمینه دستیابی به اطلاعات مورد نیازشان هستند. همچنین بودجه مناسب آنها راه را برای اعمال استراتژی های مختلف باز می کند. با این حال چنین امری به معنای ناتوانی برندهای کوچک در دستیابی به موفقیت نیست. زمینه اصلی رقابت کسب وکارهای کوچک استفاده از مزیت بازاریابی دیجیتال است.

بازاریابی دیجیتال

اکنون شمار بسیار بیشتری از مردم به اینترنت دسترسی دارند. خبر خوب در این میان سیر شدید صعودی دسترسی مردم مختلف دنیا به اینترنت است. از نقطه نظر تجاری چنین امری به معنای افزایش شمار مشتریان برندها در دنیای آنلاین است. بازاریابی دیجیتال ابزار اصلی برندها برای کسب موفقیت در دنیای اینترنت به حساب می آید. نکته مهم در این میان عدم تناسب یک تکنیک بازاریابی برای همگان است. به همین دلیل صاحبان کسب وکار ها باید توجه کافی به یافتن استراتژی مناسب برندشان داشته باشند.

در این مقاله من استراتژی های کاربردی به همراه توصیه های جانبی برای کسب وکارهای آنلاین را کنار هم قرار داده ام. اجازه دهید به سراغ بررسی هر کدام از این توصیه ها برویم.

مطلب مرتبط: عناصر اصلی استراتژی بازاریابی موفق چیست؟

10 استراتژی عالی بازاریابی دیجیتال برای کسب وکارهای آنلاین

1. همکاری با افراد تاثیرگذار

یکی از استراتژی های تازه در زمینه بازاریابی دیجیتال مربوط به همکاری با افراد تاثیرگذار است. این تکنیک در برگیرنده همکاری با فردی نسبتا مشهور مانند یک وبلاگ نویس، سلبریتی یا منتقد به منظور توسعه جایگاه کسب وکارمان است. در توضیح افراد تاثیرگذار باید به نکته ای مهم اشاره کرد. افراد تاثیرگذار برخلاف سلبریتی های بسیار مشهور مانند بازیگران، در یک زمینه تخصصی به شهرت رسیده اند. به عنوان مثال در شبکه های اجتماعی افراد تاثیرگذار منحصر به حوزه لوازم آرایشی وجود دارند. وقتی نوبت به همکاری با برندها می رسد، این افراد تاثیرگذار فقط در زمینه تخصصی خود به فعالیت می پردازند. به همین دلیل باورپذیری بیشتری از سوی مخاطب حاصل می شود. تنها نکته منفی در مورد استراتژی همکاری با افراد تاثیرگذار بحث مالی ماجراست. از آنجایی که این افراد دارای سطح بالایی از تاثیرگذاری بر روی مخاطب هستند، مبالغ زیادی را در ازای همکاری با برندهای تجاری دریافت می کنند. همچنین برخی از افراد تاثیرگذار در سطح های حرفه ای پیش از پذیرش پیشنهاد برندها اقدام به انطباق نوع همکاری با زمینه تخصصی و پیش شرط های خود می کنند. به همین دلیل همکاری با آنها همیشه ساده نیست، اگرچه تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد.

2. طراحی جذاب و چشم نواز سایت

بسیاری از برندها نگاه صرفا تجاری به سایت های شان دارند. به این ترتیب سایت یک برند محل اصلی معاملات تجاری آنلاین و فروش تلقی می شود. اگرچه این نکته بدون تردید حقیقت هایی در خود دارد، با این حال سایت برند ما محلی برای بازاریابی نیز هست. به عبارت دیگر، سایت برندها به خودی خود یک ابزار حرفه ای برای بازاریابی دیجیتال است.

به یاد داشته باشید در دنیای آنلاین طراحی سایت یک برند بیانگر صورت اصلی اش است. بسیاری از کاربران اینترنتی در صورت مشاهده طراحی بد یک سایت قید مطالعه مطالبش را می زنند. دلیل چنین گذار ساده ای از سایت ها نیز بسیار ساده است: صدها سایت مشابه دیگر اطلاعاتی شبیه به آنچه برند ما تولید می کند، در اختیار مخاطب قرار می دهد. شاید در نگاه نخست عدم مراجعه کاربران به سایت برند ما چندانی نکته تاثیرگذاری به حساب نیاید. با این حال نکته مهم توقف فرایند فروش آنلاین از طریق سایت مان در صورت ناتوانی در جذب مخاطب است.

بنابر آنچه در سطرهای قبلی گفته شد، قالب کلی سایت ما باید دوستانه، گرافیکی و از همه مهم تر واضح باشد. منظور من از وضوح سایت توانایی انتخاب زیرمجموعه مطالب و سرویس ها به گونه ای ساده از سوی کاربران است. بدون تردید همه ما تجربه گم شدن در میان مطالب یک سایت را داریم. چنین تجربه ای برای برندها در اغلب موارد گران تمام می شود.

3. اهمیت و تاثیرگذاری وبلاگ درون سایتی

یکی دیگر از استراتژی های مناسب بازاریابی دیجیتال که به کار کسب وکارهای آنلاین خواهد آمد، راه اندازی یک وبلاگ درون سایتی است. چنین وبلاگی به طور معمول در کنار سایت اصلی قرار دارد. به این ترتیب مطالب تخصصی یا معرفی عمیق محصولات برندها در چنین وبلاگ هایی صورت می گیرد. نکته جالب درخصوص وبلاگ ها استقبال شدید کاربران از آنهاست. به این ترتیب کاربران فضایی مناسب برای مطالعه مقالات عمیق تر خواهند یافت. نکته آزاردهنده برای بسیاری از کاربران اینترنتی مشاهده مطالب بازاریابی و تبلیغاتی در تمام گوشه و کنار سایت هاست. درست به همین خاطر یافتن وبلاگی که منحصر به مقالات تخصصی در زمینه کسب وکار یک برند است، بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. به این ترتیب سطح تعامل ما با مخاطب هدف برندمان عمیق تر خواهد شد.

جدای از اینکه وبلاگ به ما فضایی مناسب به منظور ارائه آپدیت ها، اخبار و اعلان های رسمی می دهد، زمینه مناسبی برای ایفای نقش کارشناسی هم فراهم خواهد کرد. بسیاری از برندها از طریق تهیه و انتشار مطالب دقیق در زمینه کسب وکارشان در عمل بدل به کارشناس های حرفه ای می شوند. به این ترتیب خریدارها براساس توصیه های چنین برندهایی اقدام به خرید محصولات می کنند. نکته مهم نهفته در این رابطه ایجاد احساس اعتماد در مخاطب است. وقتی یک کاربر براساس توصیه های برند ما اقدام به خرید می کند، رابطه از سطح خرید و فروش بسیار عمیق تر شده است.

کسب کارهای آنلاین

4. بهینه سازی موتورهای جست و جوگر

بهینه سازی موتورهای جست وجوگر معمولا یک استراتژی تازه تلقی نمی شود. با این حال تاثیر انکارناپذیری بر روی جلب توجه بیشتر برندها دارد. فرآیند اصلی در استراتژی بهینه سازی موتورهای جست وجوگر استفاده از کلیدواژه ها در مطالب و بخش های مختلف سایت برندمان است. به این ترتیب موتورهای جست وجوگر رتبه بهتری برای سایت ما قائل خواهند شد.

به راستی چرا نمایش سایت مان در رتبه های برتر موتورهای جست وجوگر اهمیت دارد؟ متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به اهمیت این نکته غاف هستند. به همین دلیل نیز توجهی به استراتژی مورد بحث ندارند. براساس آمارهای شرکت گوگل، نزدیک به 90درصد از کاربران پس از جست وجو در گوگل فقط به صفحه نخست نتایج توجه می کنند. معنای این اقدام کاربران عدم توجه به شمار وسیعی از سایت های موجود در صفحات دیگر است، بنابراین جای تعجبی ندارد که برند ما در جلب نظر کاربران موفقیت چندانی به دست نمی آورد. اگر به دنبال نمایش جلوه موفقی از برندمان به شمار هرچه بیشتر کاربران هستیم، باید برنامه ای دقیق برای بهینه سازی موتورهای جست وجوگر داشته باشیم. خوشبختانه امروزه اطلاعات وسیعی در این زمینه موجود است. همچنین برای دسترسی به اغلب این اطلاعات نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست. پایگاه آماری گوگل به صورت منظم اطلاعات طبقه بندی شده مناسبی را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. اگر هم به دنبال اطلاعات دقیق تری هستید، همکاری با آژانس های تخصصی گزینه مناسبی خواهد بود. البته در این مورد نیاز به پرداخت مقدار مشخصی هزینه خواهید داشت.

5. تبلیغات دیجیتال

راهکار بعدی مورد نظر در مقاله کنونی تبلیغات دیجیتال است. بدون تردید این ایده بهترین استراتژی در میان تمام تکنیک های پولی به حساب می آید. نکته مهم درخصوص تبلیغات دیجیتال انتخاب سایت میزبان است. با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی بسیاری از برندها اقدام به تبلیغ در چنین پلتفرم هایی می کنند. نتیجه بخشی این تبلیغات ضامن معتبری برای پیگیری اش از سوی برند ما خواهد بود، بنابراین در بودجه بازاریابی برندمان باید جایگاه ویژه ای برای تبلیغات دیجیتال قرار دهیم.

چالش اصلی در زمینه تبلیغات دیجیتال بحث مالی است. به ویژه اگر تبلیغات ما براساس مدل «پرداخت به ازای هر کلیک» باشد. بی تردید اداره چنین تبلیغاتی برای کسب وکارهای کوچک هزینه های گزافی به همراه دارد. در هر صورت برندهای کوچک دارای بودجه های محدودی هستند. راهکار پیشنهادی من برای این وضعیت کاهش حجم تبلیغات مان است. از آنجایی که تبلیغات در شبکه های اجتماعی بازده مناسبی دارد، باید به جای صرف هزینه در شیوه های دیگر تبلیغاتی بر روی همین نقطه تمرکز کنیم.

مطلب مرتبط: استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) چیست؟

6. استفاده از ابرداده ها

یکی از استراتژی های تازه در زمینه بازاریابی دیجیتال استفاده از ابرداده هاست. معمولا چنین داده هایی از سوی آژانس های تخصصی گردآوری می شود. تعریف ابرداده ها از کارشناسی به کارشناس دیگر متفاوت است. با این حال در یک تعریف عام باید به چنین بیانی اکتفا کرد: ابرداده ها به اطلاعات چندجانبه ای در مورد نحوه رفتار و سلیقه مشتریان یک بازار منحصر به فرد اشاره دارد.

آنطور که از تعریف بالا بر می آید، ابرداده ها کمک شایانی به برندها در زمینه هدف گذاری بهینه برای یافتن مشتریان هدف می کنند.

ابرداده ها به طور معمول نیازمند استفاده از ابزارهای ویژه کامپیوتری است. معنای این امر ضرورت همکاری با افراد حرفه ای برای دستیابی به نتایج دلخواه است.

7. حضور در رسانه ها

فضای اینترنت امروزه شامل میلیون ها صفحه متفاوت و گوناگون است. چنین تنوعی در فضای اینترنت باید به عنوان مزیتی ویژه برای برند ما مورد استفاده قرار گیرد. وجود نام برند ما در مقاله های سایت های کوچک و بزرگ موجب توجه هرچه بیشتر کاربران به ما خواهد شد.

چنین شیوه بازاریابی دیجیتالی دارای مزیت های چندگانه است. نخست، نگارش مقاله ای در مورد برند ما کنجکاوی زیادی در میان مخاطب های سایت مورد نظر برمی انگیزد. نتیجه این کنجکاوی معمولا گسترش دامنه مخاطب های برندمان است. دوم، حضور در رسانه های معتبر به ما فرصت جلب اعتماد مخاطب را خواهد داد. در نهایت، حضور در رسانه ها موجب ارتقای سطح فعالیت برندمان خواهد شد. البته توجه داشته باشید که حضور یک برند نه چندان نام آشنا در سایت های معتبر نیازمند دست به جیب شدن ماست، بنابراین در سطح پیشرفته این استراتژی هم نیازمند بودجه ای نسبتا زیاد است. به عنوان توصیه ای برای کسب وکارهای کوچک همکاری با رسانه های هم سطح و محلی را پیشنهاد می کنم. به این ترتیب وقتی سطح برندمان بالاتر رفت، بدون نیاز به پرداخت هزینه توجه رسانه های بزرگ تر را جلب خواهید کرد.

کسب کارهای آنلاین

8. شبکه های اجتماعی

از آنجایی که اکنون میلیاردها کاربر فعال در توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و بسیاری دیگر از شبکه های اجتماعی فعالیت دارند، حضور رسمی برندها در پلتفرم های اجتماعی منطقی به نظر می رسد. به عنوان یک کسب وکار آنلاین عدم حضور در شبکه های اجتماعی به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. هدف اصلی از فعالیت در شبکه های اجتماعی باید برقراری ارتباط با مخاطب هدف باشد. اشتباه بسیاری از برندها پیگیری اهداف تجاری صرف در پلتفرم های اجتماعی است.

اگر برند شما بودجه کافی در اختیار دارد، استخدام افراد حرفه ای برای مدیریت اکانت های تان در شبکه های اجتماعی ایده چندان بدی نخواهد بود. در هر صورت امروزه هیچ ابزاری به اندازه شبکه های اجتماعی بر روی مخاطب تاثیرگذار نیست.

9. بازاریابی ایمیلی

نخستین گام در پیگیری بازاریابی ایمیلی ایجاد یک فهرست دقیق از مخاطب های هدف است. در حقیقت دوران ارسال ایمیل های توده ای مدت ها قبل به پایان رسیده است. در مقام تعریف استراتژی بازاریابی ایمیلی باید آن را فرآیند ارسال محتوای گوناگون مربوط به برندمان به مشتریان و مخاطب های علاقه مند به کسب وکارمان عنوان کنیم.

استراتژی مورد بحث در این بخش به دلیل هزینه های اندک مورد استقبال اغلب برندها قرار دارد. همچنین از نظر سطح تاثیرگذاری همیشه بازاریابی ایمیلی در میان برترین تکنیک ها قرار دارد. در حقیقت، برای کسب وکارهای کوچک بازاریابی ایمیلی اهمیت به مراتب بیشتری دارد. دلیل اصلی آن هم سازگاری اش با محدودیت های بودجه برندهای کوچک است.

مطلب مرتبط: استراتژی های دیجیتال برای همگامی با انتظارات مشتری

ارزش و تاثیرگذاری فرآیند بازاریابی ایمیلی هرچه دامنه فهرست ما بیشتر باشد، افزایش خواهد یافت. هدف اصلی از بازاریابی ایمیلی افزایش مخاطب و تعامل بهینه با مشتریان است، بنابراین ارسال پیام های طولانی و پشت سر هم را فراموش کنید. در غیر این صورت آدرس ایمیل برندمان در فهرست سیاه کاربران قرار می گیرد.

استراتژی بازاریابی

10. ترغیب کاربران به ثبت نظر

مطالعه نظر کاربران در مورد برندمان در قالب پیام خصوصی یا سایت های تحلیلی همیشه همراه با نگرانی برای ماست. در هر صورت نظر کاربران می تواند همراه با تعریف و تمجید یا انتقادهای کوبنده باشد. نگرانی اغلب برندها نیز در مورد نظرات عمومی است. به این ترتیب برخی از برندها اقدام به حذف انتقادات کاربران از صفحات شان در شبکه های اجتماعی می کنند. بدون تردید این اقدام نتایج مخربی برای هر برندی به همراه دارد. اقدام مناسب در چنین مواردی باید بر پایه تعامل منطقی صورت گیرد.

یکی از مزیت های افزایش نظردهی کاربران در مورد برند ما امکان یافتن نقاط ضعف بدون نیاز به صرف کمترین بودجه ای است. به همین خاطر حتی برندهای بزرگ نیز مخاطب های خود را تشویق به ثبت نظر می کنند. در صورتی که نظر کاربران شامل تعریف از برندمان باشد، تکلیف مشخص خواهد بود: برند ما یک سفیر تبلیغاتی تازه پیدا کرده است. در حقیقت تعریف و تمجید کاربران از برند ما تاثیر بسیار بیشتری بر روی تصمیم گیری خریداران مبنی بر انتخاب محصولات مان دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی