13 کتاب برای هر کارآفرینی که خواهان موفقیت نامحدود است - فرصت امروز

شنبه, 30 شهریور 1398 - 17:03

بدون شک مطالعه، یکی از الزامی ترین مواردی است که هر فردی برای موفقیت به آن نیاز خواهد داشت. در هر زمینه ای می توان تعداد بی شماری کتاب را پیدا کرد، با این حال کارآفرین ها به علت مشغله ای که دارند، همواره به دنبال بهترین گزینه های موجود هستند. به همین خاطر در این مقاله به بررسی کتاب هایی خواهیم پرداخت که منجر به افزایش چشمگیر سطح هر کارآفرینی خواهد شد. در همین راستا و در ادامه به بررسی 13 مورد منتخب، خواهیم پرداخت.

1-هفت عادت مردمان موثر(استفان کاوی)

کتاب های مناسب برای کارآفرینی

بدون شک این کتاب نیازی به معرفی نداشته و هر فردی حداقل یک بار نام آن را شنیده است. استفان کاوی سخنران، مربی و نویسنده حوزه موفقیت است که در اثر فوق العاده خود به بررسی هفت عادتی پرداخته است که هر فردی را به سمت موفقیت سوق خواهد داد. از نگاه وی این عادت ها شامل:1-عامل باشید 2-به صورت ذهنی از پایان هر چیز شروع کنید 3-در ابتدا به اولین ها بپردازید 4-تفکر برد داشته باشید 5-در ابتدا گوش دهید 6-هم افزایی یا سینرژی را جدی بگیرید 7-اره خود را تیز کنید. تمامی این موارد با یکدیگر ارتباط داشته و برای موفقیت لازم است تا تمامی آنها را مورد توجه قرار دهید. از دیگر نکات بارز این کتاب، قرار گرفتن در فهرست پرفروش-ترین کتاب های جهان به مدت 10 سال است که یک رکورد محسوب شده و همواره به عنوان یکی از 10 کتاب برتر تاریخ در زمینه مدیریت معرفی می شود. به عنوان نکته پایانی، ذکر این امر ضروری است که موارد معرفی شده به ترتیب اولویت بوده و لازم است تا از مورد یک به هفت بروید.

2-مدیر یک دقیقه ای (کن بلانچارد)

کن بلانچارد را باید نویسنده ای بسیار توانا دانست که تاکنون بیش از 60 اثر را از خود به جای گذاشته است، با این حال مدیر یک دقیقه ای وی نسبت به سایر آثار از محبوبیت بالاتری برخوردار است. این کتاب در قالب داستان و به الزامات موفقیت یک مدیر را معرفی می کند. موارد و راهکارهای این کتاب کاملا نوآورانه و موثر بوده و همین امر باعث فروش میلیونی آن در سرتاسر جهان شده است. از دیگر مزیت های این کتاب این است که تنها به معرفی موارد مدنظر نویسنده نپرداخته و تلاش کرده است تا دلیل ایده آل بودن الگوهای خود برای مدیریت را نیز به اثبات برساند.

3-آیین دوست یابی(دیل کارنگی)

بدون شک دیل کارنگی یکی از نوابغ حوزه موفقیت محسوب می شد. وی در زمینه نگارش کتاب، مشاوره و سخنرانی اقدامات بسیار بزرگی را انجام داده است. از جمله ایده های بسیار جذاب وی که منجر به تحولی عظیم در روابط افراد با یکدیگر شده است، عقیده به این باور بوده که برای تغییر رفتار سایرین با خود، لازم است تا تغییراتی را خودمان اعمال کنیم. این امر در حالی است که تا آن زمان تصور می شد که برای این امر باید در تلاش برای تغییر سایرین باشیم. اگرچه این کتاب در سال 1936 تالیف شده و جزو نخستین ها در زمینه خودیاری محسوب می شود، با این حال به علت جامعیت محتوای آن، هنوز هم برای هر فردی کارآمد خواهد بود. بدون شک در زمینه کاری نیز روابط، یکی از الزامات موفقیت محسوب می شود که این کتاب شما را به تمامی موارد لازم در این زمینه خواهد رساند.

4-خودتان را انتخاب کنید(جیمز آلتوچر)

در این کتاب نویسنده به خوبی اهمیت سرمایه گذاری بر خود را نشان داده و بیان می-کند که هر فرد باید به دنبال تحقق رویای خود باشد. به همین خاطر کارمندی مطلق را باید فراموش کرده و آن را تنها یکی از مراحل در مسیر رسیدن به هدف اصلی تلقی کنید. نویسنده این اثر تنها به تحریک شما برای ایجاد تحول در زندگی پرداخته و راهکارهای کاملا کارآمدی را نیز معرفی می کند. استفاده از تجربیات شخصی آقای آلتوچر، از دیگر مزیت های این کتاب محسوب می شود که مخاطب را به اعتماد لازم در رابطه با درستی گفته های وی خواهد رساند.

5-سختی کارهای سخت(بن هورویتز)

نویسنده این کتاب را کاملا براساس تجربیات کارآفرینی خود نوشته و همین امر باعث می شود تا موارد معرفی شده وی، کاملا عملی باشد. وی در این کتاب به زندگی خود پرداخته و نکاتی را معرفی می کند که به عقیده خود وی در هیچ مدرسه و دانشگاهی یافت نخواهد شد. وی به خوبی سختی های کارآفرینی را معرفی کرده و راهکارهای خود برای هر یک از آنها را معرفی می کند. وی در فصل پایانی کتاب خود، تیتر قانون اول کارآفرینی: هیچ قانونی وجود ندارد را انتخاب کرده است. درواقع وی عقیده دارد که قوانین رایج براساس نیاز زمانه خود نوشته شده و اگر مدیری بخواهد بر طبق آنها رفتار کند، تنها زمینه رشد خود را محدود خواهد کرد. به همین خاطر یک مدیر و کارآفرین، باید قدرت درهم شکستن هر قانون محدودکننده ای را داشته باشد.

6-جغرافیای تفکر (ریچارد ای.نیسبت)

نویسنده در کتاب خود به تاثیر جغرافیا در شیوه نگرش و تفکرات افراد پرداخته است. وی که یک استاد باتجربه دانشگاه در رشته روانشناسی محسوب می شود، در کتاب خود به خوبی ویژگی ملت های گوناگون را تشریح کرده است که به کارآفرین ها کمک می کند تا به خوبی مردمان جهان را شناخته و سیاست های کارآمدتری را برای فعالیت های خود انتخاب کنند. درواقع به هر میزانی که شناخت شما از جوامع بیشتر باشد، امکان فعالیت موثرتر نیز فراهم خواهد شد. به همین خاطر کتاب های مفید برای کارآفرین ها را نباید تنها مختص به مسائل مشخصی نظیر اصول مدیریت، تلقی کرد.

7-کشش (گابریل وینبرگ)

نویسنده در این کتاب پس از مصاحبه با بیش از 40 کارآفرین موفق، به بررسی مدل-هایی پرداخته است که به موفقیت سریع برندها منجر خواهد شد. مزیت اصلی این کتاب این است که نتیجه گفت و گوی چندساعته با تعداد زیادی از کارآفرینان بسیار موفق بوده و این امر باعث می شود تا نتیجه کار، برای هر فردی کاملا کاربردی باشد.

8- چهار ساعت کار در هفته (تیم فریس)

اکثر افراد تصور می کنند که برای موفقیت لازم است تا کارهای بسیار سختی را انجام دهند. این امر در حالی است که با نگاهی به افراد موفق، شاهد این امر هستید که آنها تعداد ساعت کار را مدنظر قرار نداده و کیفیت کار بسیار بالایی را دارند. همین امر باعث می شود تا با تعداد ساعات بسیار کم، نتیجه فوق العاده را کسب کنند. وی توصیه می کند که شرکت ها به دنبال کاهش تعداد ساعت کاری خود باشند. درواقع تعداد ساعت کار بالا، خلاقیت افراد را نابود کرده و راندمان آنها را با کاهشی چشمگیر مواجه خواهد ساخت. با مطالعه این کتاب شما با روشی جذاب آشنا خواهید شد که تاثیر هر اقدامی را چندبرابر خواهد کرد. درواقع در دنیای جدید، لازم است تا روش های جدیدی را برای موفقیت در دستور کار خود قرار دهید.

9-استارت آپ ناب (اریک رایس)

اریک رایس را باید یکی از نظریه پردازان برتر حوزه کارآفرینی و استارت آپ دانست. وی در کتاب استارت آپ ناب، ایده های خود را مطرح کرده که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. با توجه به این امر که اریک رایس در زمینه کارآفرینی بسیار موفق عمل کرده است، می توان اطمینان داشت که نظرات وی برای موفقیت نیز کاملا کاربردی خواهد بود. به عقیده وی آنچه که باعث موفقیت می شود، یادگیری سریع است. به همین خاطر نیز برندهایی که ریسک پذیرتر هستند، امکان یادگیری بیشتری را دارند، با این حال همواره برای یادگیری نباید اشتباه کرد. درواقع استفاده از تجربیات سایرین نیز می تواند شما را به اطلاعات و تجربه لازم، بدون نیاز به گذراندن تلخی شکست، خواهد رساند. آقای رایس در کتاب خود علی رغم مطرح کردن ایده ها، یک روش کلی را نیز با نام لین استارت آپ معرفی می کند که شامل تمامی اقدامات مهمی است که از زمان تولید تا فروش محصول، باید انجام داد.

10-درنگ نکن و انجامش بده (ریچارد برانسون)

ریچارد برانسون، مالک مجموعه شرکت های ویریجین و از جمله ثروتمندترین افراد حال حاضر جهان محسوب می شود. اگرچه وی کتاب های زیادی را منتشر کرده است، با این حال این اثر را باید کاملا متمایز از سایرین دانست. وی در این کتاب به خوبی به اهمیت شجاعت در امر کارآفرینی اشاره دارد. وی از جمله کارآفرین هایی است که به بسیاری از حوزه های کسب وکار وارد شده و راز موفقیت را در پاسخ مثبت دادن به تمامی فرصت ها می داند. درواقع هیچ پیشرفتی از دل محتاط بودن به دست نخواهد آمد و لازم است تا برای تغییر اوضاع، شجاعت انجام کارهای جدید را داشته باشید. به همین خاطر، در صورتی که در زمینه انجام کارهای خود با تردید مواجه هستید، این کتاب درست همان چیزی است که شما را به سمت جلو سوق خواهد داد.

11-از خوب به عالی (جیم کالینز)

جیم کالینز استاد دانشگاه، نویسنده و یکی از 100 مغز متفکر در زمینه کسب وکار محسوب می شود. مشهورترین اثر وی کتاب از خوب به عالی است که به خوبی عدم رضایت به سطح خوب را نشان داده و بیان می کند شرکت ها باید به دنبال عالی بودن در تمامی سطوح باشند. وی برای رسیدن به این سطح، راهکارهایی را نیز بیان می کند که کاملا کاربردی است، با این حال موضوعات این کتاب کاملا متنوع و جامع بوده و حتی در رابطه با سطوح و توانایی های الزامی رهبران، نقش فناوری، فرهنگ شرکت نیز صحبت کرده و چندین مفاهیم را در قالب مثال هایی جذاب بیان می کند. برای مثال استراتژی روباه و جوجه تیغی از جمله آنها محسوب می شود. وی در این رابطه عنوان کرده است که روباه برای شکار خود همواره چندین روش مختلف را مورد استفاده قرار می دهد و به همین خاطر به عنوان حیوانی باهوش شناخته می شود، با این حال جوجه تیغی برای دفاع از خود همواره یک استراتژی کاملا موثر را مورد استفاده قرار می دهد. وی برای سازمان ها نیز استراتژی جوجه تیغی را بهتر دانسته و توصیه می کند که برای هر بخش استراتژی ساده، کاملا موثر و مطابق با مهارت ها را داشته باشید.

12-هرگز تنها نخورید (کیت فراتزی)

این کتاب به خوبی به اهمیت ارتباطات در موفقیت پرداخته و عنوان می کند که برای گسترش آن، نباید به دنبال روش های عجیب و پیچیده باشید. درواقع هر اقدامی که به صورت معمول افراد برای ارتباط برقرار کردن استفاده می کنند، در شرکت ها نیز باید رعایت شود. در این رابطه خانوم فراتزی راهکارهای نوینی را نیز بیان می کند که تاثیر فوق العاده ای را در افزایش کیفیت روابط کاری خواهد داشت.

13-اطلس شانه بالا انداخت (آین رند)

اگرچه این کتاب یک رمان محسوب شده ولی در نگاه اول هیچ گونه ارتباطی را میان آن و امور تجاری نمی توان پیدا کرد. شخصیت اصلی این رمان، اطلس است که در اساطیر یونانی، ابرقهرمانی محسوب می شود که بار دنیا را بر دوش می کشد. وی در این کتاب به خوبی ضرورت آزادی از عقاید اشتباه را نشان داده و بیان می کند که اطلس برای رهایی از این فشار و رنج همیشگی، تنها کافی بود تا شانه بالا انداخته و خود را مسئول تحمل فشاری تصور نکند که باید بین تمامی مردم جهان پخش شود. همچنین این از خود گذشتگی اطلس، باعث تنبلی جامعه شده و آنها را به سمت نابودی می-کشاند. این کتاب اگرچه در سال 1957 منتشر شده است، با این حال پس از سال ها، هنوز هم از جمله محبوب ترین ها محسوب می شود. در کسب وکارها نیز همواره شاهد کارمندانی هستیم که فشاری بالاتر از سایرین را تحمل کرده و این امر نه تنها آنها را آزار می دهد، بلکه سایر افراد تیم را نیز به مرور زمان ناکارآمد خواهد ساخت. به همین خاطر ضروری است تا هر فرد تنها مسئول وظایف و سختی های مخصوص به خود باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی