چهارشنبه, 15 اسفند 1397 - 13:30

تکنیک های بازاریابی در اینستاگرام

دنیای امروز شبکه های اجتماعی دیگر فقط معطوف به جلب نظر کاربران و تبدیل شان به مخاطب برندمان نیست. امروزه جلب نظر و تعامل نزدیک با مخاطب های برندمان نیز اهمیت خاصی دارد. دیگر زمان توجه صرف به میزان بازدید و دسترسی کاربران به محتوا و فعالیت های جانبی ما سر آمده است. به جای آن، اکنون نحوه واکنش کاربران نسبت به پست های ما اهمیت ویژه ای دارد.

در این مقاله من قصد به اشتراک گذاری برخی از تکنیک های مهم به منظور افزایش میزان جذب و تعامل کاربران به استوری های اینستاگرام را دارم. بدون تردید با افزایش علاقه کاربران اینستاگرام به سرویس استوری و استفاده روزافزون از آن چنین توصیه هایی کار برندتان را بسیار ساده تر از قبل خواهد کرد. لطفا علاوه بر مطالعه تکنیک های زیر آنها را در عمل نیز استفاده کنید.

1. استوری فرصتی برای داستان سرایی

نخستین و مهم ترین تکنیک، راحت ترین راهکار برای افزایش سطح تعامل کاربران با استوری های اینستاگرام ما بیان داستان جذاب است. بدون تردید همه ما داستان های جذاب را دوست داریم. نکته مهم درخصوص داستان ساختار آن است، بنابراین داستان مورد نظر باید آغاز، میانه و پایان یکدستی داسته باشد. در غیر این صورت علاقه کاربران بدان اندک خواهد بود. به علاوه شمار بالایی از کاربران در صورت مشاهده کیفیت متفاوت هر بخش از داستان ما به زودی دلسرد خواهند شد.

من به خوبی از میانبرهای به ظاهر هوشمندانه برندها در حوزه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی آگاهی دارم. بدون تردید بارگذاری یک تصویر ساده برای ما کمترین دردسر ممکن را دارد. با این حال اندکی احترام به مخاطب نیز لازم است. به این ترتیب تلاش برای نگارش متنی زیبا و وسوسه کننده ضرورت هر کمپین موفقی در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی است. چنین فرآیندی تجربه کاربران از تعامل با برند ما را به خوبی افزایش خواهد داد.

مطلب مرتبط: ۵ نکته بازاریابی جهت برندسازی در اینستاگرام

2. افزودن کپشن یا صدا به ویدئوهای مان

یکی از تکنیک های ساده و در عین حال کاربردی برای موفقیت در بازاریابی اینستاگرامی افزودن کپشن به محتوای ویدئویی مان است. بدون تردید بخش استوری علاوه بر تصاویر گوناگون میزبان حجم وسیعی از ویدئوها نیز هست. به همین دلیل یک برند موفق فقط روی تصاویر جذاب سرمایه گذاری نخواهد کرد. افزودن کپشنی کوتاه به ویدئوی مان در بخش استوری علاوه بر اطلاع رسانی در مورد ویدئو مورد نظر در افزایش رضایت کاربران نیز تاثیرگذار خواهد بود.

اجازه دهید اینجا با هم صادق باشیم. بسیاری از کاربران اینستاگرام به هنگام وقت گذرانی در این پلتفرم تنظیمات صدای دستگاه شان را روی حالت سکوت قرار می دهند. به این ترتیب در بسیاری از موارد کاربران اصلا صدای استوری ها یا پست ها را نمی شنوند. شاید نخستین ایده سرزنش کاربران به خاطر بی توجهی به صدای محتوای مختلف اینستاگرامی باشد، با این حال امکان سرزنش کاربران وجود ندارد. در هر صورت این ماییم که به دنبال جلب توجه کاربران هستیم. به همین خاطر باید دردسرهای جلب نظرشان را هم با آغوش باز پذیرا باشیم. توصیه من در این بخش درج اندکی از موضوع ویدئو در گوشه ای از صفحه است. به این ترتیب کاربران دیگر نیازی به افزایش ولوم صدای دستگاه شان نیز نخواهند داشت. براساس تجربه، برندهایی که از این تکنیک استفاده می کنند، شمار بسیار بیشتری بازخورد از بخش استوری دریافت می کنند، بنابراین شما نیز به سرعت مقدمات اجرای توصیه کنونی را فراهم کنید.

3. ضرورت استفاده از استیکرهای مختلف

استیکرهای بخش استوری اینستاگرام بسیار جالب هستند. استفاده از آنها در استوری مان میزان تاثیرگذاری آنها را افزایش خواهد داد. به این ترتیب با اقدامی ساده در جهت گسترش دامنه مخاطب های مان گام بر خواهیم داشت.

اگرچه استیکرهای نسبتا زیادی در بخش استوری اینستاگرام وجود دارد، با این حال فقط دو نمونه از آنها به کار برندها می آید. در ادامه به بررسی کوتاه هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. نکته مهم در این میان نقش انکارناپذیر استیکرها در افزایش تعامل و واکنش کاربران نسبت به محتوای استوری های برندهاست.

استیکر پرسشی

اگرچه امکان طرح سوال به صورت ساده در بخش استوری وجود دارد، استفاده از استیکر طرح سوال مزیت های خاص خود را خواهد داشت. نکته مهم این استیکر اطلاع رسانی به افراد به هنگام پاسخگویی شما به سوالات شان است. به این ترتیب اینستاگرام به صورت خودکار پیامی برای فرد طراح سوال ارسال می کند. همچنین ما امکان بازنشر پرسش های جالب را خواهیم داشت. اگر بخش آرشیو استوری مان را فعال کنیم، این پرسش ها و پاسخ های ما برای همیشه در صفحه اصلی اکانت مان باقی خواهد ماند. به این ترتیب از طرح پرسش های تکراری جلوگیری به عمل خواهد آمد.

یکی از ایده های جالب برای استفاده از استیکر طرح پرسش درخواست بیان بزرگترین چالش پیش روی کاربران در استفاده از محصولات مان است. به این ترتیب ما بهترین فرصت برای توضیحات دقیق پیرامون محصولات مان را خواهیم داشت. این امر برندها را در موقعیتی برتر از نظر ارائه اطلاعات مهم قرار می دهد. دلیل آن نیز واضح است: کاربران معمولا علاقه ای به پست های معرفی محصولات و نحوه کارکردشان (مگر در مورد برندهای بسیار مشهور) ندارند.

استیکر نظرسنجی

مردم عاشق نظرسنجی هستند. با استفاده از استیکر نظرسنجی در استوری های برندمان فرصت طلایی برای افزایش تعامل کاربران با محتوای استوری های مان فراهم خواهد شد. بسیاری از شرکت ها به هنگام اتخاذ تصمیم های مهم برای آینده کاری شان از این گزینه استفاده می کنند. به این ترتیب عقیده کاربران یک شرکت نیز در تصمیم گیری ها اعمال خواهد شد.

نکته جالب در مورد استیکر نظرسنجی امکان دسترسی ساده به فهرست کاربران رای دهنده است. همچنین امکان مشاهده رای هر کاربر نیز وجود دارد. به علاوه، امکان ارسال پیام مستقیم در دایرکت برای شرکت کنندگان در نظرسنجی نیز وجود دارد. این کار به طور معمول برای افزایش عمق گفت وگو و روابط میان برندها و مشتریان شان صورت می گیرد.

استیکرهای دیگر

اگرچه در مقال کنونی تاکید من روی دو مورد از استیکرها قرار دارد، با این حال اینستاگرام استیکرهای بیشتری نیز برای بخش استوری قرار داده است. به عنوان مثال، استفاده از استیکر موقعیت مکانی برای نمایش ساختمان ها و مکان های جذاب مرتبط با برندمان بسیار مفید خواهد بود. همچنین هشتگ ها و گیف های مناسب نیز استوری ما را بیش از پیش زیبا خواهد کرد. استفاده از سایر استیکرهای پرشمار اینستاگرام که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود، مزیت چشم نوازی هرچه بیشتر محتوای استوری ما را در پی دارد. البته بی تردید کاربردی ترین استیکرهای اینستاگرام همچنان استیکر پرسشی و نظرسنجی خواهد بود.

استفاده از گزینه اعلام ها

گاهی اوقات ما باید به دیگران کاری که از آنها می خواهیم، به طور مستقیم بگوییم. در مورد جلب نظر کاربران به استوری اینستاگرام امکان استفاده از گزینه اعلام ها به منظور جلب توجه هرچه بیشتر کاربران وجود دارد. شاید مفهوم «گزینه اعلام ها» برای بسیاری از شما تازگی داشته باشد. استفاده از این شیوه به صورت ذیل امکان پذیر است:

نگه داشتن صفحه برای مطالعه دقیق تر: تمرکز شما باید روی فراهم سازی متن های طولانی تر در بخش استوری و درج پیامی مبنی بر درخواست از کاربران به منظور نگه داشتن صفحه با فشردن انگشت روی صفحه باشد. به این ترتیب کاربران فرصت کافی برای مطالعه متن ما را خواهند داشت.

مطلب مرتبط: اینستاگرام؛ ابزاری برای نمایش پشت صحنه کسب و کار

ضربه برای اطلاعات بیشتر: استوری اینستاگرامی خود را با یک پرسش کلیدی شروع کنید. سپس عبارت «برای اطلاعات بیشتر روی صفحه ضربه بزنید» را تایپ کنید. به این ترتیب کاربران به منظور کسب اطلاعات بیشتر با ضربه روی صفحه به استوری بعدی یا آدرس سایت برندتان هدایت می شوند.

آماده باشید: درج عبارت «آماده باشید» پیام های مختلفی برای کاربران دارد. به طور معمول برندها به هنگام معرفی محصول تازه شان از عبارت فوق استفاده می کنند. به این ترتیب بخش قابل توجهی از کاربران آماده مشاهده مطالب پیرامون ویژگی های محصول تازه برندمان خواهند بود. توصیه من در اینجا عدم بروز هرگونه اطلاعات مشخصی در استوری های آمادگی است. به این ترتیب کاربران در مورد ماهیت اصلی استوری مان همچنان در شک و تردید باقی خواهند ماند.

استوری های دارای اسکرین شات

در اینجا نیز منظور من از استوری های اسکرین شاتی اندکی تازگی دارد. به این ترتیب با اعلام آمادگی کاربران برای گرفتن اسکرین شات نوعی بازی جذاب شروع می شود. به موارد ذیل توجه کنید:

جای خالی را پر کنید: شما با استفاده از استوری های پر کردن جای خالی امکان سرگرم سازی کاربران را خواهید داشت. همچنین از دل این تکنیک امکان فهم نظرات کاربران در مورد محصولات مان نیز وجود دارد. روند کار به این صورت است که در استوری شما یک سوال طرح می شود. سپس جای خالی برای پاسخگویی کاربران درج خواهد شد. کاربران به منظور درج نظرات شان از استوری مان اسکرین شات گرفته و سپس آن را در اکانت شان به اشتراک می گذارند. در نگاه نخست این فرآیند اندکی شبیه به کارکرد استوری های نظرسنجی است، با این حال در اینجا فرصت بسیار بیشتری برای کاربران به منظور تامل نزدیک با برندهای محبوب شان وجود دارد. نکته مهم در این میان بازنشر برترین پاسخ ها از سوی برند ماست. به این ترتیب کاربران احساس اعتبار و اهمیت در نزد ما را خواهند داشت. در برخی از موارد نیز تعامل و گفت وگوی بیشتر با کاربران از طریق ارسال پیام خصوصی گزینه مناسبی خواهد بود.

تصاویر پس زمینه: تصاویر پس زمینه زیبا (والپیپر) یکی از راهکارهای ساده و تاثیرگذار برای افزایش ارزش استوری های مان است. اگر در کنار والپیپر مورد نظر یک یا دو عبارت کوتاه نیز درج کنیم، کارمان به خوبی تکمیل خواهد شد. گری واینرچاگ به عنوان یکی از سلبریتی های اینستاگرام روزانه یک والپیپر زیبا را با مخاطب های خود سهیم می شود. به این ترتیب بسیاری از کاربران فقط برای مشاهده والپیپرهای تازه به سراغ اکانت گری می آیند. این تکنیک علاوه بر تولید والپیپرهای زیبا به کار برندها در زمینه افزایش شهرت شان نیز خواهد آمد. این کار از طریق درج نام برندمان در گوشه ای از والپیپر مورد نظر صورت می گیرد. به این ترتیب در آینده همه از تعلق والپیپر مورد نظر به برند ما مطلع خواهند شد.

افزایش بازدید اینستاگرام

مسابقه در قالب استوری: ترکیب هر تجربه ای با سرگرمی یکی از عامل های اصلی در موفقیت آن است. به این ترتیب کاربران انگیزه بیشتری برای تعامل با برند ما خواهند داشت. فرقی ندارد هدف ما چیست، در هر صورت اندکی سرگرمی و چاشنی مسابقه همه چیز را جذاب تر خواهد کرد. مسابقات تحت عنوان استوری درست مانند سایر رقابت ها هستند. با این حال در اینجا سر و کار ما با فرمت بسیار سریع تر مسابقه است. به همین خاطر نباید ماهیت مسابقه را بیش از اندازه پیچیده کنیم. هرچه مسابقه راحت تر و در عین حال جذاب تر باشد، استقبال کاربران از آن بیشتر خواهد بود.

مطلب مرتبط: چگونه در اینستاگرام مخاطب بیشتری به دست آوریم

پیام دایرکت برای دانلود محتوا

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردم، امروزه در شبکه های اجتماعی مهم ترین اصل تعامل با مخاطب و ترغیب وی به گفت وگوی بیشتر است.

به عنوان آخرین توصیه این مقاله باید به ارسال پیام خصوصی در دایرکت به کاربران اشاره کنم. البته این امر باید فقط برای کاربران خاص و ویژه برندمان صورت گیرد. به این ترتیب فرصت ویژه خرید یا پیش خرید تازه ترین محصول ما به آنها داده خواهد شد.

بدون تردید استوری اینستاگرام سرویس بسیار مناسبی برای جلب نظر کاربران و حفظ مخاطب فعلی برندمان خواهد بود. با این حال همه چیز بستگی به نحوه فعالیت ما در بخش استوری دارد. توجه به توصیه های مطرح در این مقاله و شش تکنیک مورد بحث نقطه مناسبی برای شروع فعالیت در بخش استوری خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی