پنج شنبه, 09 خرداد 1398 - 15:00

بدون شک مدیر شرکت بیشترین تاثیر را بر روی تمامی کارمندان خود داشته و در این رابطه افراد جدید از نیاز بیشتری برخوردار هستند. اگرچه در رابطه با اصول و قواعد استخدام افراد مقالات متعددی به چاپ رسیده است، با این حال به نحوه رفتار پس از این این مرحله، کمتر توجه نشان داده شده است.

در این رابطه توجه داشته باشید که جا افتادن هرچه سریع تر افراد، مزیتی فوق‎العاده محسوب خواهد شد. به همین خاطر نیز رها کردن آنها اقدامی کاملا غیرهوشمندانه خواهد بود. در همین راستا و در ادامه به بررسی هفت نکته که در رفتار با کارمندان جدید باید مورد توجه قرار دهید، خواهیم پرداخت.

رفتار با کارمندان جدید شرکت

1-چالش های احتمالی آنها را درک کنید

بدون شک قرار گرفتن در یک محیط جدید برای هر فردی سختی های خود را خواهد داشت. در این رابطه تجربه افراد تنها می تواند کمی از این دشواری را کم کند، با این حال از اصل قضیه جلوگیری نخواهد کرد. تحت این شرایط توصیه می شود تا چند کارمند را به عنوان نیروی کمکی فرد قرار داده و با این اقدام به یادگیری و هماهنگی سریع تر فرد کمک کنید. همچنین لازم است تا توجه کافی را به این افراد از خود نشان داده و در روزهای اول نسبت به عملکرد آنها، بیش از حد سخت گیر نباشید. در نهایت استفاده از یک روانشناس به شما کمک خواهد کرد تا با تیپ های رفتاری افراد مختلف شرکت آشنایی کامل را پیدا کرده و مناسب ترین شیوه مدیریتی را برای هر یک پیاده کنید. در آخر توجه داشته باشید که نخستین روز، مهم ترین لحظه هر کارمندی محسوب می شود به همین خاطر نباید آن را به مانند روزهای دیگر تصور کرده و برای آن برنامه‎ریزی دقیق نداشته باشید.

مطلب مرتبط: چگونه سطح تلاش و تعهد کارمندان جدید را کشف کنیم

2-آموزشی هدفمند داشته باشید

در ابتدا لازم است تا نسبت به درستی روش های آموزشی خود اطمینان حاصل کرده و سپس برنامه‎ریزی مرحله ای برای آن داشته باشید. اگرچه بسیاری از مدیران تمایل دارند تا همه چیز را در یک زمان به کارمند خود انتقال داده و وی را مهیای فعالیت کنند، با این حال در صورتی که پایه‎های کارمند شما خوب شکل نگرفته باشد، در عملکرد وی نقص های فراوانی را مشاهده خواهید کرد. به همین خاطر نیز لازم است تا برنامه ای جامع و درست داشته باشید. در این رابطه فراموش نکنید که اطلاعات مورد نیاز یک کارمند به سه سطح حیاتی، مهم و فرعی تقسیم شده و لازم است تا با توجه به اولویت ها جلو بروید. در نهایت نیز لازم است تا جلسه ای هرچند مختصر را فراهم کرده و عضور جدید را با تمامی افراد شرکت آشنا ساخته و کلیتی از خصوصیت هر یک را در اختیار عضور جدید شرکت قرار دهید. در نهایت نیز در روزهای نخست کاری این افراد، لازم است تا در دسترس آنها باشید تا هیچ گونه سوالی بدون جواب باقی نماند. بدون شک رفتار مناسب شما در رضایت شغلی و وفاداری آنها تاثیر فوق‎العاده ای را خواهد داشت.

3-برنامه کاری مشخص کرده و عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهید

نحوه انجام درست کارها و اولویت بخشی به آنها برای کارمندی تازه‎کار شرکت امری دشوار خواهد بود. به همین خاطر توصیه می شود که حداقل برای هفته اول، تمامی این برنامه‎ریزی ها را انجام داده و با ارزیابی اقدامات صورت گرفته، نسبت به قرار داشتن در مسیر مورد نظر اطمینان حاصل کنید. بدون شک این امر که تلاش کنید تا حداقل یکی از همکاران وی با او ارتباطی صمیمی برقرار کنند، به حل بسیاری از مشکلات کمک کرده و فرد را با تجربه و راهکارهای آنها برای انجام هر فعالیت، آشنا می سازد. در نهایت توجه داشته باشید که لازم است تا فهرستی از افراد مهم داخل و خارج شرکت تهیه کرده و در اختیار این افراد قرار دهید تا به خوبی با مراتب و جایگاه ها آشنا شوند.

4-شخصا به سه پرسش حیاتی پاسخ دهید

این امر که از همان روزهای اول نشان دهید که افراد تیم تا چه اندازه برای شما مهم هستند، بدون شک کارمندان را علاقه‎مند به شما خواهد ساخت. در این رابطه همواره مشاهده می شود که پاسخدهی به کارمندی دیگر محول می شود. اگرچه این امر تا حدودی درست است و مدیریت به علت مشغله کاری خود نمی تواند ساعت ها در کنار فرد جدید شرکت باشد، با این حال در رابطه با سه پرسش اصلی، لازم است تا مدیران خود شخصا پاسخگو باشند. این موارد شامل 1- چه کارهایی را باید انجام دهم؟ 2- اصول و استاندارد انجام هر یک به چه صورت است؟ 3- آیا امکان رشد وجود دارد؟

درواقع این امر که کارمند شما پاسخ این سوالات را از زبان خود شما بشنود، بدون شک هیچ گونه تردیدی برای وی باقی نخواهد ماند، با این حال باید نحوه رفتار شما به شکلی باشد که کارمند درک کند که پس از مدتی دیگر نمی تواند هر لحظه برای رفع مشکلات و سوالات خود به شما مراجعه کند.

5-به آنها برای کسب موفقیت های کوچک کمک کنید

میزان اعتماد به نفس از جمله عواملی است که خصوصا برای کارمند تازه‎وارد بسیار ضروری است. درواقع هر کارمندی تمایل دارد تا از همان روزهای اول نظر مدیر شرکت را به سمت خود جلب کند، با این حال بدون هدایت این خواسته توسط مدیر شرکت، افراد ممکن است درگیر اقداماتی شوند که فراتر از تجربه آنها بوده و نتایج نیز بلندمدت است. این امر بدون شک روحیه فرد را نابود خواهد کرد. در همین راستا بهتر است تا در ابتدا وظایفی را به افراد محول سازید که دستاوردهای سریعی را برای فرد به همراه خواهد داشت. بدون شک این امر اعتماد به نفس کافی را برای انجام کارهای بزرگ تر در فرد ایجاد خواهد کرد.

6-اجازه هیچ گونه فعالیت انفرادی را به کارمند جدید خود ندهید

در نخستین روزها افراد تمایل دارند تا به تنهایی کار کرده تا ضعف ها و ناهماهنگی های آنها دیده نشود. با این حال در صورتی که فرهنگ سازمانی مناسبی را در شرکت ایجاد کرده و افراد را موظف به کمک به یکدیگر کنید، دیگر کار کردن کارمند جدید، با افراد باسابقه یک کابوس نخواهد بود. در این رابطه لازم است تا قانون عدم کار انفرادی را وضع کرده و تا حد امکان افراد تیم را به یکدیگر نزدیک کنید. این امر حتی شامل صرف غذا در کنار کارمندان و یا ورزش و تفریح های مشترک و تیمی نیز خواهد بود.

مطلب مرتبط: تأثیر اولین هفته کاری در حفظ کارمندان تازه استخدام

7-به مانند یک مربی عمل کنید

این امر که بخواهید به مانند یک منتقد سرسخت رفتار کنید، تنها تا زمانی سودمند خواهد بود که به تخریب فرد منجر نشود. درواقع شما باید از اطلاعات به دست آمده، در راستای کمک به فرد استفاده کنید. در این رابطه درست به مانند یک مربی ورزشی، شما باید علی رغم برنامه‏ریزی درست، مشاور و کمک‎رسان آنها نیز باشید. در این رابطه توجه داشته باشید که هیچ مانعی وجود ندارد که رفتار شما با کارمند جدید حتی دوستانه باشد. به همین خاطر نباید خود را بیش از حد محدود به تصورات سنتی در رابطه با جایگاه مدیریت کنید.

در آخر فراموش نکنید که لازم است تا به سایر کارمندان نیز توجه داشته و از نگاه منفی آنها نسبت به فرد جدید، جلوگیری کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی