یکشنبه, 03 شهریور 1398 - 16:00

واقعیت این است که کارمندان تنها به اندازه توانایی شما در استفاده از آنها موثر خواهند بود. در این رابطه نوع فرهنگ سازمانی شرکت، در عملکرد افراد تاثیرگذار خواهد بود. فراموش نکنید که فرهنگ به مانند هر چیزی تغییراتی را نیاز خواهد داشت. به همین خاطر نباید تصور کرد که با تعیین یک نسخه، دیگر تا ابد نیازی به مراجعه مجدد به آن را نخواهید داشت. در این رابطه برندهایی نظیر گوگل فرهنگ سازمانی خود را برای بهبود عملکرد کارمندان، به صورت مکرر عوض می کنند. علت این امر نیز به خاطر نیازهای جدید و کاهش تاثیر یک قانون پس از گذشت زمان است. در این رابطه حذف و جایگزین کردن موارد با یکدیگر، تنها راهکار موجود نبوده و در مواردی تنها کافی است تا یک مورد را تقویت کنید. اگرچه بسیاری از مدیران تمایل به ارتقای فرهنگ سازمانی خود دارند، با این حال عدم آگاهی از اصول و روش های موجود در این رابطه، به سدی جدی در برابر آنها تبدیل می شود. در همین راستا و در ادامه به بررسی هشت مورد کاملا کاربردی برای این امر، خواهیم پرداخت.

ارتقای فرهنگ سازمانی

1-فضای کاری را به مکانی خلاق تبدیل کنید

درواقع همه چیز باید در راستای افزایش خلاقیت شرکت باشد. در این رابطه حتی نحوه استفاده از رنگ ها، نوع چیدمان وسایل و... باید کاملا خلاقانه صورت گیرد. این امر فضایی را برای پرورش تفکر اخلاق در افراد ایجاد خواهد کرد. همچنین این امر که به خوبی توضیح دهید که تنها مدیران نباید تصمیم گیری کنند، افراد را به سمت خلاقیت بیشتر سوق خواهد داد. این امر فرهنگ خلاقیت را در شرکت ایجاد خواهد کرد و یا آن را به خوبی تقویت می کند. فراموش نکنید که برای افزایش این امر، شما باید به وضعیت آرامش و راحتی تیم خود نیز توجه داشته باشید. مدیران گوگل بر این باور هستند که شرکت آنها باید به راحتی خانه افراد باشد تا تفکر خلاق به خوبی در همگان شکل گیرد. به همین خاطر ایجاد یک اتاق فکر که در آن امکاناتی نظیر دستگاه پخش موسیقی فراهم باشد، به افزایش کیفیت ایده های افراد کمک شایانی را خواهد کرد.

مطلب مرتبط: چگونه فرهنگ سازمانی را ارتقا دهیم

2-کار را به بازی تبدیل کنید

این امر که کارها را تا حد امکان جذاب کنید، از دیگر مواردی است که فرهنگ سازمانی شرکت شما را غنی خواهد ساخت. برای مثال ایجاد رقابت های دو نفره برای انجام کارها، از جمله رایج ترین اقدامات در این زمینه محسوب می شود، با این حال با کمی خلاقیت و نظرسنجی از تمامی کارمندان، می توانید اقدامات دیگری را نیز برای این امر بیابید. همچنین این امر که به دنبال ورزش گروهی برای تیم خود باشید، فرهنگ همکاری را به بهترین شکل در افراد نهادینه خواهد ساخت.

3-ناهار را در کنار تیم خود صرف کنید

از دیگر فرهنگ های زیبا در هر شرکتی این است که افراد در مواقع شادی در کنار یکدیگر باشند. بدون شک زمان ناهار از جمله جذاب ترین بخش های هر شرکتی محسوب می شود. به همین خاطر بسیار مهم است که افراد در کنار یکدیگر باشند. این امر زمینه ارتباط بیشتر را نیز فراهم خواهد کرد. درواقع رفتار دوستانه شما با کارمندان، با توجه به این امر که شما الگو سایرین محسوب می شوید، خود بیشترین تاثیرگذاری را به همراه داشته و فرهنگ دیگری به نام رفتار خوب با یکدیگر را ایجاد خواهد کرد.

4-از اهمیت ورزش غافل نشوید

این امر که حفظ تناسب اندام، یکی از قوانین شما باشد، بدون شک از جمله فرهنگ-های کاملا سودمند خواهد بود. به همین خاطر حتی در شرایطی که امکان قرارداد بستن با یک باشگاه ورزشی وجود ندارد، لازم است تا تجهیزاتی را فراهم آورده و یک ساعت را به ورزش کردن دسته جمعی اختصاص دهید. درواقع با توجه به رشد تکنولوژی، شما با مشاهده تمارین ورزشی، به سادگی می توانید حرکات مناسب را انتخاب کرده و به اجرا درآورید. همچنین در راستای تعامل بهتر، می توان برای هر جلسه مربی را یکی از کارمندان قرار دهید. این امر از حجم کار شما نیز خواهد کاست. درنهایت حفظ تناسب اندام آستانه تحمل افراد و کاهش نیاز به مرخصی را در پی خواهد داشت. به همین خاطر نباید تصور کنید که این قوانین، تنها به نفع کارمندان خواهد بود.

5-آزادی عمل کافی را در اختیار کارمندان خود قرار دهید

فرهنگ عدم اعمال فشار بر روی کارمندان، از دیگر موارد مفیدی محسوب می شود که کار برای شرکت شما را به آرزوی هر فردی تبدیل خواهد کرد. درواقع شما باید به افراد اطمینان دهید که در نحوه انجام کارها کاملا آزاد بوده و حتی می توانند خلاقیت و اقدامات اضافه ای را نیز برای رشد خود انجام دهند. به همین خاطر از در اختیار قرار دادن امکانات شرکت به کارمندان خود نباید واهمه ای را داشته باشید. این امر در زمینه صرفه جویی در زمان و انجام سریع تر کارها نیز تاثیرگذار خواهد بود. علت این امر به این خاطر است که افراد برای هر اقدامی، نیاز به کسب مجوز از شما را نخواهند داشت.

6-از دورکاری استقبال کنید

واقعیت این است که هر اقدامی که قابلیت دورکاری را داشته باشد، باید به این طریق انجام شود. این امر که فرهنگ دورکاری را جدی بگیرید، بسیار مهم خواهد بود. به همین خاطر با حمایت خود از این اقدام، باید آن را به یک فرهنگ در شرکت خود تبدیل کنید. بدون شک این امر بسیاری از هزینه های شرکت را کاهش داده و رضایت کارمندان را نیز افزایش خواهد داد، با این حال لازم است تا شماره تلفن خود را در اختیار تمامی کارمندان قرار دهید تا در صورت بروز مشکل، سریعا به شما دسترسی داشته باشند. در این رابطه استفاده از تکنولوژی هایی نظیر برنامه ASANA می تواند به بهبود پیگیری اقدامات و ارتباط شما با کارمندان، کاملا سودمند باشد. برگزاری جلسات آنلاین نیز از دیگر مواردی است که به وسیله این برنامه به سادگی قابل انجام خواهد بود که خود مزیتی بزرگ برای هر شرکت محسوب می شود.

مطلب مرتبط: 4 راهکار برای فرهنگ همکاری و تعامل را در شرکت

7-امکان دریافت وام را برای تمامی کارمندان خود مهیا سازید

این امر که وام دادن به عنوان یک فرهنگ در شرکت شما شناخته شود، بدون شک رضایت شغلی بسیاری را به همراه خواهد داشت. در این رابطه به علت شناخت کافی شما از کارمندان، دیگر نیازی به ضامن و یا سودگرفتن به ازای وام نبوده و این امر بهبود وضعیت زندگی آنها را به همراه خواهد داشت. فراموش نکنید که به هر میزانی که کارمندان شما رفاه و آرامش بهتری را در زندگی شخصی خود داشته باشند، وفاداری و عملکرد آنها نیز بهبودی شگفت آور را خواهد داشت.

8-فرصت یادگیری ایجاد کنید

این امر که شرایط برای افزایش سطح دانش و یا تجربه افراد مهیا باشد، از دیگر فرهنگ های مثبت محسوب می شود. در این رابطه فراموش نکنید که شما با کمی خلاقیت، نیازی به صرف هزینه های زیاد نخواهید داشت. برای مثال می توانید یک کارمند را برای یادگیری انتخاب کرده و پس از اتمام دوره، از وی بخواهید تا دانش خود را در اختیار عموم قرار دهد. این امر که هر فردی توانایی های خود را در اختیار سایرین قرار دهد، فرهنگی مثال زدنی خواهد بود. با این حال خود شما نیز به عنوان مدیر شرکت باید نخستین فرد فعال در این زمینه باشید. بدون شک شما دارای سطح دانش و تجربه بسیار مفیدی برای سایرین هستید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید