یکشنبه, ۵ تیر(۴) ۱۴۰۱ / Sun, 26 Jun(6) 2022 /
           
فرصت امروز

ایمیل مارکتینگ یا محتوا؟

5 سال پیش ( 1396/3/30 )
پدیدآورنده : بازاریابی ایمیلی   پدیدآورنده : سجاد رحیمی مدیسه  

هیچ ماست فروشی نمی گوید دوغ من ترش است! نمی توانم در فضای بازار ایران، کپی برداری های ناشیانه از ابزارهای بازاریابی در خارج از کشور را نادیده بگیرم و درباره آن مطلبی ننویسم. به راستی خرید هر یک از ما تا چه میزان به دریافت ایمیل از یک شرکت بستگی دارد؟

حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.

اجازه بدهید یک مثال از یک فرآیند برای تان بزنم تا ببینیم ارسال ایمیل انبوه تبلیغاتی برای یک کسب وکار چه میزان می تواند مفید باشد.

شرکتی در حوزه توزیع لباس و پوشاک به ثبت می رسد و مدیران آن تصمیم می گیرند وب سایتی را برای ارتباط بهتر و نزدیک تر با مشتریان ایجاد کنند. طراح وب سایت، بخش های مختلفی را در این پایگاه اینترنتی ایجاد می کند که خبرنامه ایمیلی نیز معمولاً یکی از آن بخش هاست.

سایت، آرام آرام همانند یک نهال رشد می کند، شاخ وبرگ می دهد و در نهایت میوه؛ میوه بازدیدکننده فعال.

بازدیدکننده فعال در خبرنامه عضو می شود و به طور مرتب ایمیل دریافت می کند، اما بعد از به طور متوسط چهار نوبت، دیگر ایمیل ها را باز نمی کند و اگر لطف کند و ایمیل ها را به اسپم نفرستد! یا عضویت خود را لغو می کند یا نخوانده آنها را به سطل زباله پست الکترونیک خود می فرستد.

ملاحظه می کنیم امروزه ایمیل مارکتینگ نیز اگر با برنامه ریزی درستی به جهت محتوایی همراه نباشد، نمی تواند به فروش بیشتر شما کمک کند.

بازاریابی یا برندسازی با ایمیل، از روش های نوین فروش محسوب می شود، اما اگر به روش صحیح عملیاتی نشود، نمی توانیم آن را جزو راهکارهای فروش موفق به حساب آوریم. پس شاید بهتر باشد به جای اینکه از خود بپرسیم ایمیل مارکتینگ چیست؟ این سوال را مطرح کنیم: «ایمیل مارکتینگ اثربخش، چگونه می تواند سرمایه ما را افزایش دهد؟»

قبل از پاسخ به این پرسش، توجه به دو نکته زیر ضروری است:

1- خودتان را به جای مشتریان بگذارید. در عصر فعلی که این همه پیام ارتباطی در کامپیوترها، شبکه های محلی و تلفن همراه ردوبدل می شود، افراد چرا باید ایمیل شما را باز کنند؟

2- محتوایی که به مخاطبان ارائه داده می شود، برای شان مفید است؟ فرض کنید شرکتی هستید که خدمات تبلیغات محیطی یا پیامکی ارائه می دهید. محتوای شما چه راه حلی را پیش روی دریافت کنندگان ایمیل های تان می گذارد؟ تکنیک های فروش حرفه ای یا راهکارهای فروش بیشتر.

پس پنل ایمیل مارکتینگ، به تنهایی تضمین کننده موفقیت شما در ارائه تبلیغات و پیام تجاری شما به جامعه مشتریان نیست.

اگر می خواهید برای کسب وکار خود نرم افزار ارسال ایمیل انبوه خریداری کنید، به این موارد توجه کنید:

1- هدف شما از خرید نرم افزار ایمیل مارکتینگ چیست؟ برندسازی، تبلیغات، بازاریابی، فروش، تخفیفات مناسبتی یا. . .؟

2- لیست ایمیل های فعال ایرانی در نرم افزار مورد نظر چقدر مورد اعتماد است؟

3- سرور ارسال ایمیل انبوه از کیفیت لازم در ارسال به Inbox پست الکترونیک برخوردار است؟

4- میزبانی ایمیل ها توسط کدام مجموعه انجام می شود؟

5- کدام برنامه طراحی محتوا و ارسال ایمیل برای فعالیت شما مناسب تر است؟

در تحقیقات بازاری که برای تبلیغات شرکتی در حوزه پوشاک داشتیم، به نتایج جالبی برخورد کردیم که بخشی از آنها عبارتند از:

- 70درصد ایمیل های بازشده توسط مخاطبان، به دلیل عنوان مناسب بوده است

- تنها 19درصد ایمیل ها برای شرکت ها فروش به همراه آورده است

- بیش از 90درصد ایمیل ها، سلیقه و علائق مشتریان را در نظر نگرفته است.

دستورالعمل کاربردی برای ایمیل مارکتینگ ثمربخش

1- اهداف خود را در سیستم بازاریابی خود به درستی تعریف کنید که این تعریف به بخش بندی صحیح بازار توسط شما بستگی دارد؛ آیا بازارهای خود را به درستی به بخش های کوچک تر دسته بندی کرده اید؟ کدام بازارها برای شما اولویت دارد؟

2- روش بخش بندی شما به منظور اثربخشی بیشتر ایمیل های ارسالی چیست؟ سن، شغل، مکان جغرافیایی مشتریان یا جنسیت آنان؟

3- ابزارهای صحیحی را برای اندازه گیری کارایی ایمیل ها به کار بگیرید.

4- بازار هدف را نه بسیار کوچک و نه بسیار بزرگ تقسیم کنید.

5- ارزش ها و مزیت هایی را که می خواهید در ایمیل به آن تأکید شود، مشخص کنید.

محتوای ایمیل ها:

1- به صورتی نباشد که دریافت کنندگان اشتراک خبرنامه را لغو کنند

2- تاکتیک های حفظ مشتریان به صورت حداکثری لحاظ شده باشد

3- دسته بندی مشتریان به منظور کمیت و کیفیت ارسال ها مدنظر قرار بگیرد.

پس مدنظر داشته باشید انتخاب بازار هدف (Targeting) از اولویت های مهم شما در فرآیند ایمیل مارکتینگ است. بسیاری از شرکت ها و کسب وکارها در این مرحله کلیدی و مهم دچار خطاهای بزرگی می شوند که در ادامه هزینه های گزافی را به آنان تحمیل می کند. به یاد داشته باشید جایگاه سازی در بازار هدف هم به کیفیت برنامه شما بستگی دارد و هم به چگونگی اجرایی شدن آن.

کسب وکارها امروزه از نبود اطلاعات رنج نمی برند، بلکه مسئله در چگونگی به کارگیری داده ها در مدیریت، اجرا و اثربخشی کارهاست. اگر می خواهید متمایز باشید و محصول/خدمت خود را در ذهن مشتریان به یک برند لذت بخش تبدیل کنید، اطلاعات، فضای بازار، رقبا و استراتژی های تان را بر مبنای یک آمیخته بازاریابی بچینید و سپس ادامه دهید.

رمز موفقیت در ایمیل مارکتینگ، نگاهی فرآیندی با تکیه بر محتوای خوب و اجرای صحیح است.

ارتباط با نویسنده: [email protected]

مشاور و تحلیلگر کسب و کار

اگر بدنبال تیم برای تولید محتوا هستید اینجا را کلیک کنید. تیم تخصصی روزنامه فرصت امروز در خدمت شماست

همه مطالب سایت درباره بازاریابی محتوا

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CF16avOE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه