جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

درس هایی از آمازون

6 سال پیش ( 1396/6/10 )
پدیدآورنده : علی آل‌علی  

تحلیلگرهای حوزه کسب وکار عادت کرده اند هر هفته اخبار تازه ای از آمازون را مخابره کنند. این امر علاوه بر شهرت روزافزون این فروشگاه اینترنتی ناشی از تأثیرات شگرفی است که آمازون بر بازارهای بین المللی دارد. استراتژی این برند مشخص است؛ هرجا که لازم است و مشتری هست نفوذ کن؛ درست مانند کرم هایی که خاک را زیر و رو می کنند.

به گزارش رویترز، آمازون در حال بازی با ایده های مختلف است و تبدیل به والدینی بزرگ و گسترده شده تا تمام نیاز مشتریانش را رفع کند. ورود به بازار فروش بلیت های سینما، تئاتر و کنسرت های موسیقی در کنار حضور گسترده در صنعت غذایی تاییدی بر ادعای رویترز است.

اگرچه از دیدگاه یک مشتری رشد سریع آمازون خیره کننده و جذاب به نظر می رسد، با این حال این غول مجازی دردسرهایی را برای سازمان ها و مراکز واقعی ایجاد کرده است. به نظر می رسد اداره های پست نقاط مختلف جهان قادر به هماهنگی مطلوب با سرعت رشد آمازون نیستند و در مواردی بسته های سفارشی را دیرتر از موعد مقرر تحویل می دهند. همین امر باعث شده آمازون از سیستم ارسال سفارش های ویژه خود استفاده کند.

صرف نظر از مشکلاتی که این برند جهانی با سازمان های مختلف دارد، هنوز هم می توان نکات ارزشمندی از استراتژی های آمازون آموخت. در این مقاله تلاش شده است برخی از مهم ترین دستاوردهای حیات تجاری این برند به خواننده عرضه شود.

داخل آمازون چه می گذرد؟

بهترین راه برای آگاهی از نحوه فعالیت ارگانیسم بدن حیوانات یا گیاهان کالبدشکافی است. بر همین اساس در اینجا از این شیوه زیست شناختی استفاده خواهیم کرد تا بیش از پیش به ماهیت آمازون پی ببریم.

آمازون امروزه دیگر یک فروشنده صرف کتاب  نیست. در واقع پس از موفقیت در فروش کتاب این فروشگاه به سوی بازارهای دیگر نیز متمایل شد. با این حال برخلاف تصور عمومی که آمازون را توسعه گری بی حساب و کتاب تجسم می کند، این برند الگوی خاص خود را به منظور توسعه بازارهایش دارد.

رقابت امری است که آمازون معنای تازه ای به آن بخشیده است. به طور معمول افراد انتظار دارند پیروزی یکی از طرفین رقابت تجاری به معنای شکست طرف مقابل باشد. با این حال آمازون رقابت را به یک بازی برد-برد تبدیل کرده است. بر این اساس هدف نابودی رقبا نیست، بلکه اضافه کردن آنها به لیست زیرمجموعه ها یا همکاری متقابل است.

برای مثال سرمایه گذاری 1.3 میلیون دلاری آمازون در صنعت غذایی چین بر همین اساس تحلیل پذیر خواهد بود. آنچه این سرمایه گذاری را اقدامی عقلایی کرده، همکاری گسترده با رستوران ها و مراکز تهیه غذای صنعتی است.

کشف خواسته مشتری

رمز موفقیت در هر کسب وکاری آگاهی از خواسته های مشتری و اولویت آنهاست. این هدف گاهی با بررسی های آکادمیک به دست می آید که هزینه و زمان اندکی را طلب می کند. با این حال در برخی موارد شما باید شجاعت بیشتری به خرج داده و اجازه دهید بازار خواسته های مشتریان را به شما نشان دهد. در این صورت خرج هزینه و از همه مهم تر زمان بیشتر مورد نیاز خواهد بود.

همکاری آمازون با بنگاه های ارزیابی تقاضای مشتریان در راستای تضمین موفقیت در بازارهای جدید یکی از کلیدهای طلایی موفقیت این برند است، اما این تنها راهکار و مطمئن ترین آنها نیست. در واقع گاهی بنگاه های ارزیابی و تحلیل رفتار مشتریان از روش هایی استفاده می کنند که در کسب وکار شما چندان نتیجه بخش و قطعی نیستند.

همچنین تأکید بر المان ها و نحوه انتخاب جامعه آماری تأثیر انکارناپذیری روی خروجی به دست آمده خواهد داشت. بر همین اساس آمازون در برخی از بازارهای حساس و بزرگ از سیستم ارزیابی خود استفاده می کند. به این منظور بخش ویژه ای شامل متخصص های ارزیابی بازار و بازارشناسی تأسیس شده است.

فعالیت در زمینه فروش کتاب تجربه ای کمیاب در اختیار مدیران آمازون قرار داده است. در واقع آمازون اهمیت ارائه کالای با کیفیت را در کنار اهمیت تحویل سریع آن به طور همزمان به خوبی به کار می بندد. این نکته ای است که بسیاری از رقبای بین المللی و محلی آمازون با آن دست و پنجه نرم می کنند.

در هر کسب وکاری که هستید، این بخش به شما آموزش داد که به دنبال کشف نیازهای مشتریان باشید. همچنین در کنار این نوع اکتشاف باید اهمیت گردآوری اطلاعات اختصاصی را نیز به یاد داشته باشید. اگر قرار است به جای رقابت سنتی به شیوه آمازون عمل کنید، باید اقتباس کاملی از الگوی رفتاری این فروشگاه بزرگ داشته باشید. این نکته ای است که ما را به بخش بعدی هدایت خواهد کرد.

غافل گریزی؛ رمز موفقیت در بازار

در حالی که بسیاری از شرکت ها به دنبال استفاده از روش های جدید برای غلبه بر مشکلات جاری مشتریان هستند، برندهای موفقی نظیر آمازون در فکر ایجاد ارزش های غیرقابل انتظار و غافل گیری مشتریان هستند. توجه به روند توسعه کسب وکار اپل در زمینه ارائه آیفون به خوبی موید این ادعاست. ارائه آیفون هیچ مشکل جاری را حل نکرد. در عوض امکاناتی را در اختیار کاربر قرار داد که تا پیش از آن هیچ فردی انتظارش را نداشت. اپل هیچ مشکلی را حل نکرد اما امروزه تقریبا همه ما هر چند دقیقه یکبار به گوشی های هوشمندمان سر می زنیم.

آیا تا به حال بازر فروش آنلاین کتاب را مورد بررسی دقیق قرار داده اید؟ در این بازار درصد ریسک ناشی از شکست بسیار پایین است. درست به همین دلیل بود که آمازون فروش کتاب را به عنوان گام نخست برای حضور در فضای اینترنتی انتخاب کرد. تا پیش از آن، این ایده که از پشت مانیتور کتاب های مختلف را جست وجو کرده و سفارش خرید دهیم، دغدغه علاقه مندان به کتاب نبود. ارزش آفرینی آمازون باعث شد امروزه دیگر کسی زحمت تردد در شهر برای خرید کتاب را به خود ندهد.

در پایان این بخش باید به نکته مهمی اشاره کرد. اجازه دهید ابتدا این پرسش را بررسی کنیم. چه چیزی در زمینه ارائه خدمات جانبی آمازون را بسیار متفاوت کرده است؟ پاسخ های متفاوتی برای این پرسش وجود دارد، با این حال بررسی های نیویورک تایمز سرعت تحویل بسته های سفارشی را عامل اصلی این موضوع می داند. تا پیش از رونمایی از سرویس ارائه سفارش فوق سریع آمازون معمولا بررسی سفارش ها یک تا دو روز طول می کشید. با این حال آمازون این مدت را به کمتر از 12 دقیقه کاهش داده است. از زمان ثبت سفارش تا تأیید شرکت تنها 12 دقیقه زمان لازم است، سپس بسته آماده ارسال خواهد بود. این مشکلی است که همچنان بسیاری از رقبای آمازون (به ویژه رقبای محلی)  با آن دست وپنجه نرم می کنند.

رفع نیاز باید کامل باشد

همه ما این تجربه را داشته ایم که گاهی مسئولیتی را صرفا برای رفع تکلیف انجام می دهیم و گاهی به منظور کسب رضایت طرف مقابل. بین این دو در حوزه کسب وکار تفاوت چشمگیری وجود دارد. کسب رضایت طرف مقابل نکته ای است که آمازون روی آن تأکید زیادی دارد.

آمازون تنها ارائه دهنده محصولات به صورت آنلاین نیست. موتور جست وجوی محصولات این برند با استفاده از فیلترهای متعدد توانایی نمایش آنچه را که مشتری واقعا می خواهد دارد. این نکته ای است که مخاطب را به سوی خرید از آمازون سوق می دهد. به جای سردرگمی در فروشگاه ها و مغازه های مختلف، با کامپیوتر یا حتی موبایل در میان خیل عظیم محصولات جست وجو کرده و خریدکنید.

نکته مهم در مورد آمازون آن است که همکاری گسترده ای با کتابفروشی ها دارد و به نوعی آنها را تبدیل به انبارهای غیررسمی اش کرده است. به این ترتیب هم کسب وکار کتابفروشی ها همچنان پرسود خواهد بود و هم هزینه های ارسال سفارش از مبدأ بسیار دور حذف خواهد شد.

فرقی نمی کند که توسعه کسب وکار آمازون برای ما خوشایند باشد یا نه؛ این برند هر روز در حال توسعه و پیشرفت است. در این میان به عنوان عضو کوچکی از دنیای کسب وکار و کارآفرینی بهترین موضع استفاده از ایده ها و اقتباس شان در کسب وکارمان است.

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3tv0QnKP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه