دوشنبه, 27 شهریور 1396 - 13:22

بودجه بازاریابی؛ وجود برنامه مشخص در بازاریابی شرکت شما هدف ایجاد می کند، بودجه بازاریابی به شما کمک می کند قدم های عملی برای دستیابی به این اهداف بردارید. حال چقدر باید برای بازاریابی هزینه کنید و در کجا باید هزینه ها صورت پذیرد؟ چه مواردی در بودجه بندی بازاریابی وجود دارد؟

به گزارش پارک بازاریابی ایران، بودجه بازاریابی به طور عام هزینه های تبلیغات، ترفیعات و روابط عمومی ها را پوشش می دهد. میزان بودجه بازاریابی نسبت به اندازه کسب و کار، فروش سالانه و میزان رقابت متفاوت است. بسته به نوع صنعت و بازار، بودجه بازاریابی می تواند حداقل یک درصد از فروش تا حداکثر ۳۰ درصد متغیر باشد.

شرکت های تازه تاسیس ممکن است تا ۵۰ درصد از فروش شان را به برنامه های بازاریابی مقدماتی در سال اول فعالیت شان اختصاص دهند. مدیر یک کسب و کار کوچک ممکن است تلاش کند این هزینه را فقط برای رقابت با رقبای مشخص خود صرف کند.

عناوین بودجه بازاریابی شامل موارد زیر است.

1- طراحی و هزینه های چاپ برای تمام موارد چاپی از قبیل خبرنامه ها، روزنامه ها، مجلات و منتشر شده در مطبوعات، هزینه های پست مستقیم

2- چاپ و پخش تبلیغات

3- روابط عمومی

4- تدوین وب سایت

5- معرفی شرکت

6- هر روش خاص مورد نیاز دیگر.

در نظر داشته باشید معمولا ساده ترین روش آن است که با یک مقدار پایه برای بودجه بازاریابی آغاز کرده و سپس آن را به زیرشاخه های مشخصی تقسیم کنید. بودجه بازاریابی برای هر شرکتی متفاوت است. در زیر چهار روش معمول مورد استفاده برای تخصیص بودجه بازاریابی معرفی می شود.

 1- درصد از فروش

این روش برای زمانی که فروش به صورت سیستماتیک درآمده است، کاربرد دارد. اختصاص یک درصد مشخص از درآمد فروش یکی از محبوب ترین روش ها برای بودجه بندی در بازاریابی است. این میزان به طور متوسط معمولا بین 9 تا 12درصد از بودجه سالانه است و در کسب و کار های کوچک به کمتر از 2درصد هم می رسد.

اگر شرکتی در حال راه اندازی یک محصول یا خدمت جدید باشد، به تبلیغات بیشتری نیاز دارد، بنابراین این درصد افزایش خواهد یافت. مزیت اصلی استفاده از یک درصد از فروش این است که بودجه بازاریابی با درآمد فروش شرکت، افزایش یا کاهش خواهد یافت.

2- روش پولی

اغلب شرکت ها به سادگی مقداری پول به منظور بودجه بازاریابی خود اختصاص می دهند. این روش مخصوصا برای شرکت های کوچک مفید است. شرکت های کوچک نظر به این دارند که از عهده چه مقدار هزینه بازاریابی می توانند برآیند.

اختصاص یک نرخ ثابت معمولا برای شرکت ها و آن قسمت هایی که به دنبال هزینه یک باره هستند، از قبیل روابط عمومی، بازاریابی یا نشان تجاری مؤثر است، ولی برای یک برنامه بازاریابی بلندمدت مؤثر نیست. تعریف یک مقدار مشخصی هزینه برای بودجه بازاریابی در سال اول مدیران یک شرکت ممکن است آن را به چالش بکشد، زیرا هیچ سابقه ای از فروش و هزینه های بازاریابی وجود ندارد. برخی از صاحبان و مدیران شرکت ها در سال اول تأسیس خود، به افرادی که در این صنعت فعال هستند مراجعه می کنند و در مورد پروژه های بازاریابی و فروش آنها پرس و جو می کنند و به این وسیله هزینه های بازاریابی خود را برآورد می کنند.     

 3- تطبیق با رقبا

راه دیگر به منظور تدوین یک برنامه بودجه بازاریابی این است که به تجزیه و تحلیل و برآورد آنچه رقبا برای بازاریابی خود هزینه می کنند، بپردازند و آن را برای خود کپی کنند که البته با توجه به اینکه اکثر شرکت ها در ایران به صورت سنتی عمل می کنند، مورد تأیید کارشناسان نیست زیرا شرایط محیطی ممکن است برای شرکت های مختلف، شرایط متفاوتی را رغم بزند. به هر حال این روش یکی دیگر از راه های ساده برای تنظیم بودجه است که با تطبیق هزینه بازاریابی خود با هزینه رقبا به نوعی خود را در صف رقابت با رقیب نگه می دارد. به هرحال این روش فرض می کند که رقبا مبلغ مناسبی را به این امر اختصاص می دهند و دارای یک شرکت برابر هستند.

اگر شما مدیر یک مؤسسه مالی و اعتباری کوچک باشید و رقبای قدرتمندی مانند بانک ها داشته باشید، بدیهی است که شما نمی توانید از بودجه بازاریابی بانک کپی برداری کنید. هنگام استفاده از این روش، درآمد و سایز یک شرکت هم باید در نظر گرفته شود.

4- اهداف برنامه بازاریابی

به اعتقاد کارشناسان، این روش اغلب به عنوان مؤثرترین روش بودجه بندی در نظر گرفته می شود. در این روش از اهداف برنامه بازاریابی برای تعیین بودجه بازاریابی استفاده می شود. این بودجه، برآورد هزینه های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف بازاریابی مطلوب و مدنظر است. اگر چه این روش از بودجه بندی، بسیار واقع بینانه است و اغلب محدود به سرمایه موجود است، البته گاهی بودجه مطلوب مورد نظر ممکن است از پولی که برای یک سال کنار گذاشته شده است، تجاوز کند.

به هر حال، بسیاری بر این باورند که این روشی منطقی برای تعیین بودجه بازاریابی است. با این حال اختصاص یک بودجه بازاریابی دقیق قبل از شروع هر سال مالی و سالانه ممکن است به موازات رشد یا افت شرکت تغییر کند. نظارت بر هزینه های بازاریابی و نتایج در طول سال باعث اثربخشی بهتر بودجه تان می شود.

در نظر داشته باشید که مدیریت خوب بازاریابی یک شرکت، خود باعث می شود که کسب و کارتان در محیط دلخواه قرار گرفته و به درآمد بالا دست یابید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید