پنجشنبه, ۳ فروردین(۱) ۱۴۰۲ / Thu, 23 Mar(3) 2023 /
           
فرصت امروز

رعایت کردن برخی نکات ساده در تعیین استراتژی بازاریابی برند نه تنها هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، بلکه نتیجه بسیار بهتری نیز دارد.

داشتن استراتژی موفق برای بازاریابی نیازمند پلت فرم، کانال، شنوندگان و محتوای مناسب است. درواقع چالش های استراتژی دیجیتال مارکتینگ به اندازه ای سخت است که اغلب شرکت ها اشتباهات خود را دائم تکرار می کنند. نتیجه تحقیقات نشان داده است امروزه بیش از 5هزار پلت فرم برای کمک به کسب و کارها در دسترس است و تنها ۹درصد بازاریابان می توانند روی استفاده از یک روش تمرکز کنند. در نتیجه برندها تلاش کمتری برای اجرای استراتژی بازاریابی و جلب رضایت مخاطبان خود انجام می دهند. این اشتباه های رایج تنها مختص استراتژی های بازاریابی نیست، بلکه توسط کسب وکارهایی که برای افزایش مخاطب تلاش می کنند نیز انجام می شود. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این اشتباه ها می پردازیم.

۱- دست کم گرفتن اهمیت داده ها

بسیاری از کسب وکارهای در حال رشد اهمیت داده ها را در توسعه استراتژی بازاریابی دست کم گرفته و زمان چندان زیادی را به تحقیقات تخصیص نمی دهند. درصورتی که روزبه روز به اهمیت استفاده از داده افزوده می شود. هرقدر داده های بیشتر و مفیدتری در اختیار بازاریابان قرار بگیرد، فرصت های بیشتری برای شناخت مشتری و محصولات فراهم می شود. به همین دلیل شرکت ها نباید هیچ محدودیتی در جمع آوری و استفاده از داده ها قائل شوند.

مطلب مرتبط:دیجیتال مارکتینگ چیست؟ / انواع دیجیتال مارکتینگ

به عنوان مثال بسیاری از شرکت های مشاوره، هر کلمه کلیدی را به چشم فرصتی جدید برای جمع آوری داده به منظور پیدا کردن مخاطبان جدید می بینند. این شرکت ها حجم زیادی از کلمات کلیدی را توسعه داده اند تا به موتور جست وجوی هر مشتری میلیون ها کلمه کلیدی اختصاص دهند.

اهمیت ندادن به داده ها باعث می شود شرکت ها چشم انداز ارزشمندی را از دست بدهند یا نتیجه گیری درستی نداشته باشند، مخصوصا زمانی که نیازهای شخصی هر مشتری باید مشخص شود. برندها می توانند داده مورد نظر خود را از طریق مصاحبه با مشتری، نظرسنجی و تحقیقات در زمینه بازار تامین کنند. اگر داده های جمع آوری شده با تجزیه و تحلیل مناسبی همراه باشند می توانند درآمد شرکت را تا ۱۵درصد افزایش دهند.

۲- عدم تمرکز روی ویژگی منحصربه فرد محصول

پیوستن لایه های مختلف استراتژی بازاریابی برند باید تعریف واحدی از وجه تمایز برند نسبت به رقبا نشان دهد. تعریف وجه تمایز برند، به مشتری این امکان را می دهد که بداند کدام برند نیازهایش را بهتر برطرف می کند تا با دید بهتری نسبت به انتخاب محصول مورد نظر اقدام کند. همچنین این ویژگی منحصربه فرد باید محوریت تمام کمپین های مرتبط با بازاریابی دیجیتال باشد. بسیاری از موتورهای جست وجو محصولات را براساس ویژگی های پایه و قیمت آنها دسته بندی می کنند. درنتیجه مشخص کردن وجه تمایز برند نقش حیاتی در مشخص شدن هدف اصلی برند ایفا می کند.

برندها برای مشخص کردن ویژگی منحصربه فرد خود باید بپرسند «چه ویژگی باعث می شود مردم محصول ما را انتخاب کنند؟» به عنوان مثال برندی که در زمینه تولید کفش فعالیت می کند، تمرکز خود را روی تولید کفش هایی با ماندگاری بالا می گذارد و یک برند دیگر محصولات شخصی سازی شده را به عنوان ویژگی منحصربه فرد انتخاب می کند. مورد اولی که بررسی کردیم یعنی تحلیل داده های جمع آوری شده، باعث جذب مشتری هایی می شود که دنبال بهترین و مقرون به صرفه ترین انتخاب هستند و مورد دوم یعنی تمرکز روی ویژگی منحصربه فرد، مشتری هایی را جذب می کند که به ظاهر و نام برند اهمیت بیشتری می دهند.

۳- اهمیت ندادن به مشتری های فعلی کسب وکار

دانشگاه کسب وکار هاروارد در تحقیقات مختلف خود اعلام کرده است نگه داشتن مشتری های فعلی بین پنج تا ۲۵ برابر ارزان تر از تلاش برای جذب مشتری های جدید است. درنتیجه می توان گفت تلاش برای نگهداری مشتری میزان درآمد شرکت را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. اما بسیاری از کسب وکارها مشتری های فعلی برند را فدای مشتری های جدید کرده و تلاشی برای افزایش ماندگاری آنها انجام نمی دهند.

نتیجه تحقیقات دیگری نشان داده است شرکت ها تا ۷۰درصد شانس بیشتری برای فروش محصول به مشتری های قدیمی دارند، درحالی که تنها ۲۰درصد شانس دارند مشتری جدید را نسبت به خرید محصول برند ترغیب کنند. مشتری که حاضر شده است یک بار پول خود را برای خرید محصول یک برند خرج کند خیلی راحت تر از مشتری جدید نسبت به خرید محصول جدید تشویق می شود. مشتری وفادار سرمایه هر برندی است و حفظ ارتباط میزان وفاداری آنها را افزایش خواهد داد. 

دادن پیشنهاد ویژه برای خرید محصول، در نظر گرفتن تخفیف یا مطلع کردن آنها از رسیدن محصولات جدید پیش از آغاز تبلیغات سراسری، به مشتری احساس ارزشمند بودن داده و وفاداری آنها را نسبت به برند افزایش می دهد. این افراد تشویق می شوند بازخوردهای خود را با برند در میان گذاشته و به پیشرفت آن کمک کنند. کمپین های ایمیلی و نظرسنجی از آنها از ابتدایی ترین راه های حفظ ارتباط با مشتری های قدیمی برند است و نسبت به جذب مشتری جدید هزینه بسیار کمتری دارد. 

مطلب مرتبط:نگاهی به برخی از روندهای مهم دیجیتال مارکتینگ در سال 2018

از بین بردن اشتباهات بازاریابی غیر ممکن نیست، تنها کافی است سرعت فرآیند استراتژی بازاریابی را پایین آورید، داده های لازم را جمع آوری کرده، خودتان را از رقبا متمایز کنید و به مشتری های قدیمی خود ارزش دهید. اعمال این راه حل های ساده، کمک می کند استراتژی های بازاریابی نتیجه بهتر و هزینه بسیار کمتری داشته باشد.

منبع : ENTREPRENEUR/zoomit
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/mfkZG5ci
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه