ضد تبلیغ: اقدامی هوشمندانه یا خطایی ناپسند - فرصت امروز

سه شنبه, 07 آبان 1398 - 09:13

تصور اغلب افراد در رابطه با ضد تبلیغ ها، اشتباهاتی است که در زمینه تولید یک تبلیغ اتفاق افتاده است، با این حال واقعیت کاملا متفاوت بوده و افراد فعال در حوزه تبلیغات و بازاریابی، به صورت آگاهانه در این رابطه اقدام می کنند. درواقع شما نباید ضد تبلیغ را با تبلیغات ناموفق یکسان تلقی کنید. اگرچه این امر کاملا عجیب به نظر می رسد و نمی توان تصور کرد که یک برند، بر ضد خود اقدام کند، با این حال واقعیت این است که اگر در این زمینه کاملا هوشمندانه رفتار کنید، بدون شک به نتایجی فوق العاده دست پیدا خواهید کرد. برای مثال برندی نظیر فولکس واگن، با این شیوه موفق شد تا در بازار به شدت رقابتی خود، به جایگاهی فوق العاده دست پیدا کنند. فراموش نکنید که در حال حاضر نیز تعداد برندهایی که در این زمینه فعالیت می کنند، بسیار کم بوده و این امر خود یک مزیت بزرگ محسوب خواهد شد.

ضد تبلیغ

برای مثال برند پاتاگونیا که در زمینه پوشاک فعالیت دارد، برای افزایش فروش خود در جمعه بازار آخر سال، دست به یک ضد تبلیغ زد. آنها در بیلبوردهای خود همگان را به عدم خرید از خود ترغیب کردند. این امر به علت پایین بودن محصولات و یا وجود مشکلی نبوده و سعی کرده است تا با دور کردن افراد از فرصت خریدی با تخفیف های ویژه ، به نوعی آنها را به انجام این اقدام ترغیب کنند. این امر درست به مانند این است که یک کتاب را ممنوعه اعلام کنید. بدون شک افراد به سمت مطالعه آن بیشتر ترغیب خواهند شد. این امر در حالی است که اگر این اقدام را انجام ندهید، این احتمال وجود دارد که بسیاری از افراد حتی به سراغ آن نیز نروند. این اقدام برند پاتاگونیا خود باعث شد تا در آن سال، با تعداد به مراتب بیشتر مشتری مواجه شوند. در این رابطه علم روانشناسی نیز اعلام کرده است که افراد از هر آن چیزی که منع شوند، بیشتر به آن تمایل پیدا خواهند کرد. درواقع این امر که افراد را به خرید ترغیب کنید، یک اقدام رایج و بیش از حد تکراری محسوب می شود، با این حال اگر آنها را به خرید از خود تشویق نکنید و شدیدا مخالف آن باشید، بدون شک ذهن آنها را درگیر خواهید کرد. برای درک بهتر این موضوع به بررسی سه ضد تبلیغ موفق خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: چه زمانی یک تبلیغ به ضد خود تبدیل می‌ شود؟

1-دوریتوس

ضد تبلیغ

دوریتوس را باید شناخته شده ترین برند حال حاضر جهان در زمینه تولید چیپس دانست که هر تکه آن کاملا مثلثی است. اگرچه تبلیغات آن را می توان نمونه کامل از خلاقیت و جذابیت به حساب آورد، با این حال اخیرا یک ضد تبلیغ بسیار هوشمندانه را طراحی کرده است. در این ضد تبلیغ، بر روی بسته بندی محصولات، لوگو این برند درج نشده است. با این حال نوجوان هایی را نشان می د هد که به سرعت در میان سایر گزینه ها، آنها را انتخاب می کنند. علت این امر را نیز به این خاطر دانسته است که طرح و رنگ های این محصولات، به قدری انتزاعی و خاص هستند که دیگر صرفا وجود برند، دلیل بر خرید محسوب نمی شود. با این کلیپ ضد تبلیغ، آنها به خوبی همه چیز مرتبط با محصول خود را کاملا نمادین معرفی کرده اند. این امر در حالی است که در تبلیغات عادی، همواره بر روی لوگو برند، تاکید خاصی می شود.

با این حال در این کلیپ، ابدا نشانی از آن را پیدا نخواهید کرد و این برند به علت آنکه تنها از رنگ ها برای زیباسازی بسته بندی محصولات خود استفاده می کند، حتی بدون درج لوگو نیز به سادگی قابل تشخیص خواهد بود. بدون شک این امر در نگاه اول یک تبلیغ ناقص تلقی می شود و علت آن این است که همگان عادت کرده اند که در تبلیغات، برندها را به صورت کاملا واضح و مشخص ببینند. با این حال یکی از بهترین نمونه ها در زمینه ضد تبلیغ محسوب شده و با بازخوردهای فوق العاده همراه بوده است.

درواقع اگرچه این برند، لوگو خود را کنار گذاشته است. با این حال به علت هدف درستی که پشت این قضیه وجود دارد، یکی از متفاوت ترین تبلیغات تاریخ را رقم زده است که به عنوان موفق ترین تبلیغ این برند باسابقه معرفی می شود. در این تبلیغ برای شکل مثلث، انواع مثال ها را آورده است با این حال در ذهن نوجوان مذکور که نماد نسل جدید مشتری ها معرفی می شود. شکل مثلت تنها تداعی کننده چیپس های دوریتوس بوده و آنها به مرحله ای فراتر از برندسازی دست پیدا کرده اند.

مطلب مرتبط: روش های تبلیغات رایج در دنیای امروز

2-هینج

ضد تبلیغ

این برند یک برنامه جذاب ارتباطی و دوست یابی است که رقبای سرسختی به مانند تیندر را دارد، با این حال با ضد تبلیغ فوق العاده جذاب خود، موفق شده است تا توجه ها را بیش از هر زمان دیگری، متوجه خود سازد. در این ضد تبلیغ نماد این برند را می بینید که پس از آشنایی افراد با یکدیگر، کاملا مورد بی توجهی قرار گرفته و با حوادث متعددی مواجه می شود. درنهایت نیز افراد پس از پیدا کردن دوست خود، اقدام به حذف برنامه می کنند. اگرچه پاک کردن برنامه و نابود شدن نماد برند، کاملا عجیب به نظر رسیده و یک اقدام منفی تلقی می شود با این حال این برند خلاق با القای یک پیام منفی، موفق شده است تا خود را برندی نشان دهد که برای رسیدن مشتریان خود به اهداف شان، هر اتفاقی را قبول خواهد کرد. درواقع پیام موجود در این ضد تبلیغ، بسیار عمیق بوده و افراد را به سمت توجه بیشتر به این برنامه و حفظ آن با تحت تاثیر قرار دادن احساسات افراد، ترغیب می کند. به همین خاطر شما می توانید از یک پیام با بار معنایی منفی، احساسات افراد را تحریک کرده و از آن به نفع خود استفاده کنید. جالب است بدانید که پس از پخش این ضد تبلیغ، میزان وفاداری استفاده کنندگان این برنامه رشدی چشمگیر را پیدا کرد.

3-فولکس واگن

ضد تبلیغ

بدون شک بنیان گذار شیوه ضد تبلیغ را باید برند فولکس واگن دانست. آنها در پوستر تبلیغات خود در سال 1959، برای نخستین بار کاملا متفاوت نسبت به سایرین عمل کردند. درواقع در این تبلیغ، مدل بیتل کارخانه اتومبیل سازی، از فاصله ای دور به نمایش درآمده است که به خوبی کوچک بودن این محصول القا می شود. این امر در حالی است که طبق استاندارد آن دوره، همواره ماشین های بزرگ مورد توجه قرار می گرفتند، با این حال آنها در یکی از تاریخی ترین شعارهای تبلیغاتی، عنوان کوچک فکر کن را انتخاب کردند. آنها حتی در انتخاب نام محصول خود نیز عنوان بیتل را انتخاب کردند که به معنای سوسک است.

بخش مرتبط: مطالب کاربردی روز درباره تبلیغات

درواقع آنها با اعتراف به ویژگی خود که در ابتدا یک ضعف بزرگ تلقی می شد صداقت بالای خود را نشان داده و افراد را به سمت نگرشی متفاوت سوق می دهد. این امر در حالی بود که هیچ کارشناسی خصوصا در بازار آمریکا شانسی را برای آنها قائل نمی شد، با این حال فولکس واگن با اختراع شیوه ضد تبلیغ، موفق شد تا تمامی معادلات را تغییر دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی