چهارشنبه, 25 تیر 1399 - 15:06

شروع هزاره جدید میلادی با ظهور فناوری اینترنت و کاربردهای جذاب آن در کسب و کارهای مختلف بود. اگرچه دهه بعدی با بحران مالی گسترده در سراسر دنیا شروع شد، اما پایان به نسبت مناسبی داشت. دهه کنونی شروع بسیار ناامیدکننده‎ای داشته است. شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی بسیاری از کشورها را دچار مشکل کرده است. اگرچه بحران کنونی از نقطه نظر اقتصادی دارای وخامت بیش از اندازه نیست، اما مشکلات بسیار زیادی پیش روی برندها قرار داده است. بازاریابی B2B در چنین فضایی با مشکلات بسیار زیادی همراه است. بدون تردید رکود اقتصادی کنونی بر روی فرآیند بازاریابی بسیاری از کسب و کارها تاثیر گذاشته است. حوزه B2B نیز از این تاثیر منفی در امان نبوده است.

هدف اصلی ما در این مقاله بررسی راهکارهایی برای فعالیت بازاریابی مناسب در حوزه B2B علی رقم بحران مالی قابل توجه در سراسر دنیاست. ما بحث خود را در قالب پنج بخش جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استراتژی ازاریابی B2B دوران رکود اقتصادی

1. بازیابی ارتباطات برندمان

ویروس کرونا بخش‎های بسیاری از کسب و کارها در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان ارتباط میان برندهای فعال در زمینه B2B با مشتریان به طور قابل ملاحظه‎ای کاهش یافته است بنابراین یکی از ضرورت‎های اساسی برای بازاریابی بهینه در چنین فضایی در ارتباط با بازیابی تعامل نزدیک با مشتریان شرکت‎مان است. تولید محتوای بازاریابی بدون توجه به این نکته امکان‎ناپذیر خواهد بود. اغلب برندها در فرآیند بازاریابی نیازمند مخاطب هدف هستند. این نیاز در حوزه B2B در ارتباط با توجه شرکت‎های دیگر به محتوای ماست بنابراین اگر مخاطب هدفی برای محتوای ما وجود نداشته باشد، فرآیند بازاریابی برندمان به طور کلی دچار مشکل خواهد شد.

مطلب مرتبط: 5 حقیقت کمتر شناخته شده در بازاریابی B2B

بهبود سطح ارتباط برند با مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد، اما نکته مهم‎تر شیوه انجام چنین کاری است. امروزه مشتریان نیازمند مشاهده احساس همدردی و حضور نزدیک برندها در کنارشان هستند. این امر در صنعت B2B شامل مشارکت با شرکت‎های طرف قراردادمان و ایجاد تسهیلات مالی گسترده است. در غیر این صورت بخش قابل توجهی از مخاطب هدف برند ما دچار ریزش خواهد شد. ریزش مخاطب هدف صنعت B2B نتایج بسیار دردناکی برای شرکت‎ها دارد. دلیل این امر دامنه محدود مشتریان هر شرکت در این حوزه است بنابراین شما باید تعامل بسیار نزدیک و صمیمانه‎ای با مشتریان ‎تان داشته باشید.

2. ایجاد آمادگی در تیم شرکت

دورکاری در شرایط کرونا یک امر تحمیلی به اغلب کسب و کارها بود. اکنون شرایط فعالیت و بازاریابی برای برندها بسیار بهتر شده است. اگرچه بازگشایی کسب و کارها خبر بسیار خوبی است، اما دوری چند ماهه کارمندان از فضای رایج کسب و کار دردسرهایی را به همراه خواهد داشت. توصیه ما در این بخش ترتیب دادن دوره‎های مهارت‎افزایی و ایجاد آمادگی در اعضای شرکت است. ما فقط به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهیم داشت.

بسیاری از بازاریاب‎ها نسبت به شیوه تولید محتوا در دوران پساکرونا اطلاعات دقیقی ندارند. بدون تردید ما توانایی پیگیری شرایط به صورت پیش از ظهور این ویروس را نداریم بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای پیگیری فرآیند بازاریابی با توجه به الزامات زمان کنونی باشیم. شما به عنوان مدیرعامل یا مسئول بازاریابی شرکت باید کلاس‎ها و دوره‎های موردنیاز برای اعضای شرکت را ترتیب دهید. در غیر این صورت کیفیت کمپین های بازاریابی برندتان افت قابل توجهی خواهد داشت.

3. استفاده از ترندهای روز در تولید محتوا

ترندهای برتر در زمینه بازاریابی همیشه ایده مناسبی برای تولید محتوا محسوب می‎شود. نکته مهم در این میان استفاده از ایده‎های جذاب به منظور تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر روی مخاطب هدف است. در طول دهه‎های گذشته تغییرات بسیار زیادی در زمینه تولید محتوا پیرامون موضوعات مختلف روی داده است. این امر در کنار توسعه ابزارهای اطلاعاتی برای گردآوری داده و شناسایی ترندهای محبوب کاربران شبکه‎های اجتماعی فرصت طلایی در اختیار برندها قرار داده است.

شاید تنها چالش اساسی پیش روی برندها در شرایط کنونی افزایش سطح رقابت برای جلب نظر مخاطب هدف باشد. این امر ناشی از جهت‎گیری برندها به سوی جلب نظر مخاطب در بازارهای مختلف است. با این حساب ما در هیچ بازاری دارای امنیت مطلق نیستیم. این امر ضرورت به‎روز رسانی مداوم محتوای بازاریابی و استفاده از ترندهای تازه را افزایش می‎دهد.

4. سرمایه ‎گذاری بر روی پروژه‎های بازاریابی بلندمدت

بازاریابی در شرایط کنونی بیشتر معطوف به اهداف بلندمدت است. بی‎تردید دستیابی به موفقیت ‎های کوتاه‎مدت با توجه به شرایط جاری بسیار دشوار خواهد بود بنابراین شما باید به دنبال موفقیت‎های بلندمدت باشید. این امر آزادی عمل بیشتری در اختیار برندها قرار می‎دهد. وقتی تمرکز ما از روی موفقیت‎های مقطعی به اهداف بلندمدت ان تقال یابد، مواجهه با شکست‎های کوتاه‎مدت دیگر فاجعه‎ای جبران‎ناپذیر نخواهد بود.

ما باید از شرایط کنونی برای بهبود وضعیت برندمان در آینده استفاده کنیم. بی‎تردید در شرایط رکود اقتصادی تمام برندها وضعیت نامناسبی خواهند داشت بنابراین بهترین راهکار کنار آمدن با این واقعیت و تلاش برای کسب موفقیت در بلندمدت است.

مطلب مرتبط: B2B و نکاتی ویژه

5. جلب نظر مشتریان تازه

تعامل با مشتریان تازه در هر شرایطی ضروری است. این نکته گاهی اوقات مورد بی‎توجهی برخی از برندها قرار می‎گیرد. نکته مهم در این میان ضرورت ایجاد تنوع در دامنه مشتریان ‎مان برای مقابله با تاثیرات منفی رکود اقتصادی است. در غیر این صورت برند ما به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهد شد. حوزه بازاریابی در پیوند نزدیک با تنوع مخاطب هدف است. هرچه مخاطب هدف بیشتری به محتوای بازاریابی برند ما توجه نشان دهد، شانس بالاتری برای کسب موفقیت بازاریابی خواهیم داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید