سه شنبه, 04 تیر 1398 - 15:20

چگونه در کنفرانس ها حوصله مخاطب را سر نبریم؟

به محبوب ترین سخنرانی تان در مراسم TED فکر کنید. از آن چه چیزهایی به یاد دارید؟ شاید پاسخ شما کسب آگاهی مطلوب برای تغییر زندگی تان باشد. شاید هم سخنران مورد نظر توانایی تاثیرگذاری بالا در کنار هوش اطلاعاتی بالایی داشت. بدون تردید هر فردی نظر متفاوتی در مورد دلیل موفقیت یک سخنران در مراسم TED دارد، با این حال من عمیقا معتقدم که هیچ کدام از دلایل مربوط به اسلایدهای سخنرانی موردنظر نیست. دلیل اصلی این امر مربوط به یادآوری اسلایدهای بد از سوی ماست. البته این امر خود به خاطر کیفیت پایین اغلب اسلایدهای سخنرانی های مختلف روی می دهد. به طور معمول حتی برترین سخنران ها نیز از اسلایدهای بی کیفیت رنج می برند. ایرادهای اصلی در این میان مربوط به کیفیت پایین، حروف ناخوانا و حواس پرتی مخاطب پس از مشاهده اسلاید است. با این حساب پس چرا اغلب سخنران ها از اسلاید استفاده می کنند؟ دلیل این امر تاثیر اسلایدهای مناسب بر روی درک و فهم مخاطب از پیام اصلی سخنرانی است. به طور معمول در تمام سخنرانی های TED ما اسلایدهای بسیار باکیفیتی را مشاهده می کنیم. به همین دلیل هم تاثیرگذاری این مجموعه سخنرانی ها بسیار بالا ارزیابی می شود.

بدون تردید دلیلی پشت موفقیت سخنران های مراسم TED در زمینه طراحی اسلاید وجود دارد. در واقع اغلب آنها از راهنمایی های کارشناس های ماهر نظیر پاول جورکینسکی، موسس برند Improve Presentation، بهره می برند. اخیرا جورکینسکی در مقاله ای مفصل به بیان برخی از ایده های مناسب برای افزایش تاثیرگذاری اسلایدهای سخنرانی پرداخته است. در ادامه به بررسی این توصیه ها می پردازیم.

ارائه سخنرانی اسلایدهای جذاب

1. هر اسلاید یک ایده

به بیان جورکینسکی: «اشتباه اصلی که در بسیاری از اسلایدها مشاهده می کنم، شلوغی بیش از اندازه آنهاست.» بدون تردید هیچ مخاطبی به یک اسلاید پر از محتوای جزئی توجه نخواهد کرد. تجربه شخصی ما نیز بیانگر خروج بی نتیجه از کنفرانس های دارای چنین اسلایدهایی است.

به عقیده جورکینسکی، دلیل اصلی موفقیت سخنران های حرفه ای طرح یک ایده در هر اسلاید است. به این ترتیب مخاطب دچار سرگیجه نخواهد شد: «اگر ما ایده های بیشتری داریم، باید آنها را در اسلایدهای بعدی طرح کنیم.»

مطلب مرتبط: چگونه برای سخنرانی در هر شرایطی آماده باشیم؟

2. برنامه ای مشخص و مداوم برای رنگ های اسلاید

به عقیده جورکینسکی کلید ارتباط بصری با دیگران رنگ است: « به طور معمول رنگ ها موجب جلب توجه مخاطب و امکان انتقال ساده تر اطلاعات می شود.»

بدون تردید هر سخنرانی به سادگی امکان درک رنگ های نامناسب برای اسلایدهای سخنرانی اش را دارد. به عنوان مثال رنگ صورتی تیره برای سخنرانی پیرامون نرخ نجات افراد دارای سرطان مناسب نخواهد بود. توصیه جورکینسکی در این میان استفاده از اطلاعات کارشناس های حرفه ای حوزه روانشناسی رنگ ها است. به این ترتیب رنگ پس زمینه و سایر بخش های اسلایدهای ما توان تاثیرگذاری مناسبی بر روی مخاطب خواهد یافت.

3. هیچ گاه نخستین ایده بصری تان را دنبال نکنید

هدف اصلی یک سخنران از طراحی اسلاید نمایش نوآوری های سخنرانی اش است. شما برای سخنرانی خود از چه المان های بصری استفاده خواهید کرد؟ اگر شما برای بیان نوآوری به طرح یک لامپ روشن اشاره کنید، باید به یک نکته مهم توجه کنید. در حقیقت اغلب مردم برای اشاره به نوآوری در قالب محتوای بصری به طرح لامپ روشن اشاره می کنند. به همین دلیل به عنوان یک سخنران حرفه ای نباید این ایده را دنبال کنید. راهکار کلیدی در اینجا تلاش برای یافتن ایده های غیرکلیشه ای است. این امر از طریق واکاوی ذهن مان برای یافتن ایده های بیشتر صورت می گیرد. بنابراین توصیه من عدم توجه به چند ایده نخست مان در زمینه طراحی بصری است.

4. بهترین نمودارها الگوهای ساده اند

نمودارها و نقشه های مختلف تاثیر انکارناپذیری بر روی بهبود انتقال اطلاعات به مخاطب دارند. به نظر من مهم ترین المان برای موفقیت یک نمودار در سادگی اش نهفته است. متاسفانه امروزه بسیاری از سخنران ها به سراغ نمودارهای بسیار پیچیده می روند. به همین دلیل هم به سخنرانی شان توجه چندانی نمی شود. به عقیده جورکینسکی یک سخنران پیش از طراحی نمودارها باید پرسش های ذیل را پاسخ دهید:

• چه اطلاعاتی از طریق این نمودار باید به مخاطب منتقل شود؟

• آگاهی از این اطلاعات چه اهمیتی برای مخاطب دارد؟

• نمودار موردنظر چگونه بر روی روند سخنرانی من تاثیر خواهد گذاشت؟

پاسخ به این پرسش ها ما را در زمینه طراحی اسلایدهای تاثیرگذار و کاربردی کمک خواهد کرد. به این ترتیب دیگر خبری از اسلایدهای بسیار پیچیده و بی نتیجه نخواهد بود.

مطلب مرتبط: هنر سخنرانی برای عموم

5. از اسلایدهای خالی نترسید

شاید شما به اسلایدهای سخنرانی مانند موسیقی داخل باشگاه های ورزشی نگاه کنید. بنا بر این اگر موسیقی قطع شود، همه چیز عجیب و غیرعادی به نظر خواهد رسید. با این حال نظر جورکینسکی کاملا مخاطب این دیدگاه است. در حقیقت او در سال های اخیر طرفداری زیادی از اسلایدها خالی کرده است: «گاهی اوقات ما نیازمند توجه تمام مخاطب ها به خودمان هستیم، بنابراین وجود یک اسلاید امکان حواس پرتی مخاطب را افزایش می دهد. شاید هم ما قصد دادن استراحت چشمی به مخاطب را داشته باشیم. در هر صورت استفاده از یک یا چند اسلاید خالی به هنگام سخنرانی مطلوب خواهد بود.»

نکته مهم در این میان طراحی اسلاید خالی به رنگی جز سفید است. در غیر این صورت مخاطب اسلاید خالی را به عنوان اشتباهی از سوی سخنران تلقی خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید