پنجشنبه, ۳۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

هنگام سخنرانی برای عده ای در کنفرانس یا جلسه ای، برخی به راحتی موفق می شوند اما برخی دیگر دچار مشکل و ترس هستند. توانایی سخنرانی در حضور جمع به شکلی تأثیرگذار و همراه با جلب توجه مخاطبان، استعدادی است که افراد در دنیا به یک اندازه از آن بهره مند نشده اند اما خبر خوب این است که این هنر آموختنی است.

احتمالا برای شما هم پیش آمده است؛ از دوران کودکی، در طول دوران تحصیلات تکمیلی، هر روز در محیط کار و حتی در یک خانوادگی و دوستانه، برای مان راحت نیست که در جمع به راحتی بتوانیم صحبت کنیم. واقعیت این است که برای پیشرفت باید جرات داشته باشیم و عمل کنیم.

بدیهی است که راه حل های بسیاری وجود دارد؛ کتاب های راهنما و آموزش های مختلف در وب از جمله راهکار های مفید هستند. حتی می توانید فیلم های آموزشی را که الهام بخش این توانایی هستند بیابید و از آنها استفاده کنید. کنفرانس  «TED»  (مخفف سه واژه فناوری، سرگرمی و طراحی)، کنفرانس کوچکی است که حداکثر 20دقیقه طول می کشد اما توانسته خود را به مدت 15سال به عنوان یک معیار و مرجع برای سخنرانی های موفق معرفی کند.

یک فرد  (معروف یا ناشناس) تنها، بدون یادداشت، در مقابل جمعی از مخاطبان یک داستان یا یک روایت برای گفتن دارد. به این شکل که کمال داستان سرایی و توسعه در صحنه در دستان خود فرد است.

کریس اندرسون، روزنامه نگار سابق بریتانیا و فارغ التحصیل از دانشگاه آکسفورد که کتاب سخنرانی برای عموم را به چاپ رسانده، راهنمای رسمی در کنفرانس  «TED» است. در این کتاب اسرار یک سخنرانی موفق در هر موقعیتی از زندگی روزانه در اختیار مردم قرار داده شده است. میشل لوی پرووانسال، سفیر فرانسه در این کنفرانس و رئیس TEDxParisشش مبحث کلیدی در این کتاب را بیان می کنند:
 
1. سخنرانی برای عموم یک هدیه نیست

هیچ معجزه ای وجود ندارد که ما بتوانیم این حرفه را مادرزادی و اکتسابی داشته باشیم. ما باید بتوانیم آن را به تنهایی تحصیل کنیم.

در واقع، برخی افراد از همان آغاز، دارای توانایی های بیشتری نسبت به دیگران هستند که بتوانند در برابر عموم سخنرانی کنند. اما در هر صورت این حرفه آموختنی است و باید آن را به دست آورد و برای به دست آوردن آن باید تمرین کنیم. میشل لووی می گوید من انسان هایی را می شناسم که بسیار خجالتی بوده اند اما با تمرین و ممارست توانسته اند تبدیل به یک شخصیت سخنور بسیار بزرگ شوند.

2. اعتبار کسب کنید

 برای به دست آوردن توانایی صحبت و سخنرانی باید اعتبار داشته باشید. این باعث می شود دیگران به خاطر اعتبارتان جذب شما بشوند. برای داشتن اعتبار، نباید به دنبال نقشی باشیم که نماینده شخصیت ما نباشد.

3.تنها یک پیام ارائه دهید

به طور خلاصه بازتاب مطالب خود را در یک پیام بگنجانید. وسوسه فرافکنی باعث می شود که ما سرگردان شویم و حواس مان را به موضوعات دیگر پرت می کند. با این حال، توانایی خوب برای سخنرانی نیاز به تمرکز روی یک پیام واحد، اصلی، منحصربه فرد و شیوا دارد که شما را کاملاً تحت پوشش قرار بدهد. از خودتان بپرسید که اگر شما قرار باشد 15 دقیقه، فقط همین چند دقیقه روی زمین زندگی کنید، دوست دارید چه پیامی را منتقل کنید؟

 4.بازی با احساسات

برای اینکه زبان سخنرانی شما مؤثر باشد باید نظر عموم را به خود جلب کنید و احساسات شان را برانگیزید. برای این کار هیچ چیز بهتر از جلب احساسات آنها نیست. همچنین لازم است که پیام شما برای آنها تسکین دهنده باشد. در سال 2012 TEDxParis، لیدی لورانت، داستانی احساسی را بیان کرد. او در این نسخه داستان یک پسر مبتلا به بیماری اوتیسم و روش های مقابله با آن را تعریف کرده بود، به طوری که در نهایت توانست با کودکان عادی به درس خواندن خود ادامه دهد و بسیار اثر گذار بود.

5. تسلط بر زمان خود

من فقط آمده ام که در اینجا درباره تابو نهایی صحبت کنم. در اینجا نظرات نخستین جراح و متخصص اورولوژی، لارنس الکساندر را در طول کنفرانس TEDx2012 می خوانیم. 30ثانیه اول از صحبت های شما خیلی مهم است. ما باید یک ایده قوی برای به چالش کشیدن افراد در همان آغاز داشته باشیم. شما باید از این 30 ثانیه نخست بتوانید به عنوان یه کارشناس تأثیر گذار باشید. تا جایی که خودتان به این نتیجه برسید که وارد قلب مخاطبان تان شده اید. یک سخنرانی خوب باید یک نقطه پایان خوب نیز داشته باشد. مخاطب نباید در پایان دچار پراکندگی ذهن شده باشد.

6. تکرار

 این آخرین کلید یک سخنرانی خوب است که برای نخستین بار می خواهیم آن را فاش کنیم. تکرار، تکرار و تکرار. تأکید بیش از حد میشل لووی روی تکرار است. من شرکت کنندگان در یک مهمانی یا مراسم سخنرانی را به صحبت های TEDx تشویق می کنم و از آنها می خواهم که حداقل سه بار این صحبت ها را قبل از شرکت در مراسم  (قبل از روز بزرگ) بخوانند.

منبع : lefigaro
برچسب ها : فرصت آزاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/x8F9JQRz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه