دوشنبه, 25 شهریور 1398 - 16:00

بررسی یکی از بزرگترین شایعات پیرامون هوش مصنوعی

در طول هفته های گذشته اخبار مختلفی در مورد توسعه نسل جدید هوش مصنوعی و احتمال جایگزینی بسیاری از نیروی کار شرکت ها از سوی این فناوری تازه دست به دست شده است. با توجه به تجربه حرفه ای من و همکارم ارنست در زمینه کار با فناوری هوش مصنوعی با اطمینان به دنبال بیان ماهیت نادرست چنین اخباری هستیم. توسعه فناوری هوش مصنوعی به معنای بیکاری گسترده ما نیست. این ابزار در راستای کمک به انجام کارها به صورت راحت تر روانه بازار شده است.

تمام ماجرا از سال گذشته شروع شد. پس از رونمایی از آخرین نسل هوش مصنوعی بسیاری از خبرگزاری ها در مورد توانایی های این فناوری اغراق و بزرگ نمایی کردند. به عنوان مثال، نیوز ویک در گزارشی خبر از توانایی بهتر دستگاه های مجهز به هوش مصنوعی در زمینه مطالعه متن داد. CNN نیز در خبری دیگر احتمال جایگزینی نیروی کار با دستگاه های هوشمند را بر روی خروجی اش قرار داد. بدون تردید این اخبار بیشتر شبیه به شایعه اند. از نظر کارشناسی هیچ دستگاهی به صورت مستقل از هوش مصنوعی استفاده نخواهد کرد. به علاوه، هیچ شغلی نیز در معرض خطر از جانب این فناوری نیست.

شایعات پیرامون هوش مصنوعی

انقلاب تازه هوش مصنوعی در زمینه کسب و کار مربوط به اشغال جای کارمندان نیست. در حقیقت این تکنولوژی با بهره مندی از توانایی یادگیری ماشینی فرصت فعالیت موثرتر را فراهم می کند. امروزه دامنه اطلاعات وسیعی در اختیار ما قرار دارد، با این حال توانایی ما در زمینه پردازش و تحلیل این اطلاعات محدود است. در اینجا فناوری هوش مصنوعی به کمک ما خواهد آمد. به این ترتیب دیگر نیازی به اختصاص زمان طولانی برای تحلیل داده ها و اطلاعات مختلف نیست.

در مورد توانایی بهینه هوش مصنوعی در زمینه مطالعه متن باید به سطح ابتدایی آن توجه داشت. این امر بیشتر توانایی پاسخگویی به پرسش های طرح شده از دل یک متن را فراهم می سازد. بدون شک این توانایی با مهارت درک احساسات انسانی فاصله بسیار زیادی دارد. این امر به هنگام رونمایی از سیستم هوشمند مایکروسافت مورد تاکید توسعه دهندگان قرار گرفت. به این ترتیب جای نگرانی پیرامون وضعیت برندها و کارمندان پس از انقلاب هوش مصنوعی نخواهد بود.

فناوری هوش مصنوعی هنوز هم در ابتدای راه قرار دارد. به این ترتیب بیان پیش بینی های دقیق حتی از سوی مایکروسافت نیز غیرمحتمل خواهد بود. بیشتر اخبار مربوط به تاثیر هوش مصنوعی حدس و گمان های کارشناس های مختلف است، بنابراین نباید با تکیه بر آنها وضعیت برندمان را ارزیابی کنیم. کارمندان نیز نیازی به نگرانی بیش از اندازه نخواهند داشت. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده مناسب از تکنولوژی هوش مصنوعی خواهد بود.

مطلب مرتبط: هوش مصنوعی چگونه در آینده نزدیک روی نیروی انسانی تاثیر خواهد گذاشت؟

خوشبختانه برداشت عمومی از فناوری هوش مصنوعی به مثابه ابزاری کمکی است. بر این اساس اغلب برندها و کارمندان شان نسبت به استفاده مناسب از این فناوری در زمینه افزایش بهره وری شان خوش بین هستند. اگر شما اخبار عجیب و غریبی در مورد این فناوری شنیدید، پیش از باور آنها باید به چند پرسش مهم توجه کنید. با پاسخگویی به این پرسش ها امکان کسب درکی بهتر از فناوری هوش مصنوعی فراهم خواهد شد.

1. پیش از باور هر ادعایی در مورد هوش مصنوعی باید نسبت به اعلام رسمی این ویژگی از سوی یک برند معتبر اطمینان حاصل کنیم. در غیر این صورت در بین شایعات مختلف غرق خواهیم شد. در مورد سیستم مطالعه هوشمند متن برند مایکروسافت اعلام نظر رسمی این برند با شایعات رسانه ها تفاوت چشمگیری داشت. به همین ترتیب در مورد سایر شایعات نیز باید تصمیم گیری قطعی صورت گیرد.

2. تاثیر کلی این ویژگی تازه بر روی فعالیت برندها چیست؟ آیا جایی برای نگرانی وجود دارد؟ در بسیاری از موارد هوش مصنوعی فقط برای کمک به کارمندان روانه بازار می شود.

3. آیا نسخه پیش نمایشی برای امتحان رایگان وجود دارد؟ به هر حال با امتحان یک سرویس امکان اظهارنظر قطعی تر وجود خواهد داشت.

4. اگر پژوهشگران و شرکت های توسعه دهنده عمیقا باور به برتری هوش مصنوعی بر توانایی های انسانی دارند، کدام دسته از انسان ها (کارمندان معمولی، بازاریاب ها، مدیران یا دیگر اهالی کسب و کار) مدنظرشان است؟ علاوه بر این، برتری هوش مصنوعی دقیقا در کدام زمینه است؟

5. تفاوت میان عملکرد هوش مصنوعی و توانایی انسان چقدر است؟ آیا ارزش کنار گذاشتن نیروی انسانی و استفاده از تکنولوژی تازه را دارد؟ همانطور که پیش از این اشاره شد، در اغلب موارد هوش مصنوعی نقش کمکی برای انسان ها را ایفا می کند.

6. آیا در سیستم تازه موردنظر جایگاهی برای روبات ها تعریف شده است؟ نکته مهم در این میان تفاوت میان باور عمومی از همراهی روبات ها با هوش مصنوعی و واقعیت است. بر این اساس هوش مصنوعی به صورت کمکی و در قالب نرم افزارها، نه روبات ها، به کمک کارمندان و برندها خواهد آمد.

بدون تردید هوش مصنوعی در آینده ای نزدیک تاثیر شگرفی بر روی کسب و کارها خواهد گذاشت، با این حال چنین امری به معنای بیکاری ما نخواهد بود. باید به این فناوری به چشم فرصتی برای کار بهتر نگاه کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید