چگونه رابطه ای مناسب با افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی ایجاد کنیم؟ - فرصت امروز

شنبه, 01 تیر 1398 - 11:00

چگونه رابطه ای مناسب با افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی ایجاد کنیم؟

من در مورد نحوه موفقیت در دنیای آنلاین با زبان پیچیده ای صحبت نخواهم کرد. رمز موفقیت یک وب سایت یا هرگونه ابزار دیگری در دنیای اینترنت روابط است. درست به همین خاطر از نظر فنی دنیای اینترنت به یک شبکه یکپارچه و بهم پیوسته تعبیر می شود.

هنگامی که سایت های معتبر به ما ربط (لینک) پیدا می کنند، میزات اعتبار ما افزایش خواهد یافت. این امر به دلیل ارتباط سایت های مشهور و معتبر با برندها و افراد هم سطح شان است. به این ترتیب ایجاد ارتباط مناسب با شمار بالایی از سایت ها و افراد معتبر در دنیای آنلاین موفقیت ما را تضمین خواهد کرد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی همکاری افراد تاثیرگذار

بدون تردید موفقیت در دنیای کسب و کار آنلاین بسیار راحت نیست. بخش دشوار ماجرا مربوط به یافتن روابط و افراد مناسب است. به عبارت دیگر، روابط ما باید از طریق افراد معتبر ایجاد شود. به منظور انجام این کار ما به دو چیز نیاز داریم. نخست، محتوای مناسب برای ایجاد ارتباط با سایت ها و افراد معتبر. دوم، رابطه مناسب با توسعه دهندگان و تولیدکنندگان محتوای تحت وب.

بدون تردید مقالات زیادی در زمینه شیوه های تولید محتوای مطلوب در دنیای آنلاین وجود دارد. به همین دلیل هدف اصلی من در این مقاله پرداختن به مورد دوم (شیوه ارتباط با تولیدکنندگان و توسعه دهندگان محتوا) است.

مهم ترین دارایی ما

هنگامی که پا به عرصه آنلاین می گذاریم، تولید محتوا و تعامل با دوستان و طرفداران مان موجب توسعه مجموعه ای از المان ها تحت عنوان «دارایی های آنلاین» می شود.

مطلب مرتبط: تمرکز بر تأثیرگذار نامناسب؛ مشکل اصلی بازاریابی تأثیرگذار

به احتمال زیاد شما دارای یک سایت رسمی و اکانت های مختلفی در شبکه های اجتماعی هستید. فهرست ایمیل مخاطب ها نیز همیشه باارزش است. همچنین مدیریت مجموعه پادکست یا کانال یوتیوب نیز در فرآیند جذب مخاطب نقش انکارناپذیری دارد. اگرچه همه این المان ها دارایی ما محسوب می شوند، با این حال مهم ترین مزیت آنلاین شهرت مان است.

آیا مردم ما را می شناسند؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا آنها علاقه مند به صرف زمان بیشتر با ما هستند؟ شهرت به وسیله محتوا تولید و از طریق روابط ما با دیگران پایدار می ماند. اگر ما محتوای مناسب در کنار رفتار مطلوب و منطقی با مخاطب داشته باشیم، شهرت آنلاین مان روز به روز بیشتر خواهد شد.

نکته مهم در این میان مربوط به مرحله قبل از ارتباط با مخاطب است. به منظور ارتباط با مخاطب ما باید ابتدا در صدد برقراری آن باشیم.

مخاطب محتوای ما چه کسانی هستند؟

به عنوان کاربر آنلاین تنها یک دلیل برای تعامل با تولیدکنندگان محتوا خواهیم داشت: لذت بردن از نوع محتوای آنها. تلاش برای ایجاد ارتباط با صاحبان سایت یا تولیدکنندگان محتوا فقط به خاطر شمار بالای مخاطب های شان اشتباه بزرگی محسوب می شود. در اینجا هدف اصلی باید تعامل بهینه با سایت های دارای محتوای مورد علاقه مان باشد.

بدون تردید افراد سایت ها و افراد تاثیرگذار موفق در شبکه های اجتماعی دارای شمار بالایی از طرفدارها هستند. این امر به دلیل ماهیت جذاب محتوای هیجان انگیز است. با این حال همه سایت ها و افراد تاثیرگذار مخاطب زیادی ندارند. بدون تردید تلاش برای تبدیل شدن به نسخه های بدلی از سایت های مشهور به هیچ وجه منطقی نخواهد بود. برند ما باید جایگاه خود در میان سایت ها و افراد تاثیرگذار موفق را پیدا کند. به این ترتیب امکان همکاری و بهره مندی از شهرت و موفقیت آنها فراهم می شود.

چه چیزی درباره کار سایت ها و افراد تاثیرگذار موفق شما را به وجد می آورد؟ ارزش های آنها؟ شیوه پرداختن به مطالب؟ یا شاید هم لحن شان؟ در بسیاری از موارد ترکیبی از همه این موارد موجب علاقه ما به سایت یا فرد تاثیرگذار خاصی می شود.

وقتی ما در جریان ساخت آثار جذاب مشارکت داشته باشیم، به تدریج ماهیت آثار و محتوای خودمان نیز جذاب خواهد شد. این امر به دلیل کپی برداری ما از نمونه های موفق نیست. در حقیقت ما از آثار برتر دنیای آنلاین الگوبرداری می کنیم.

ضرورت رفتار عادی

اگر الگوهای مورد علاقه ما در زمینه تولید محتوای افراد حقیقی باشند، پرداختن به تحسین مداوم آنها و تلاش برای استفاده از لحن آنها در پردازش محتوا موجب تردید یا حتی وحشت شان خواهد شد. تولیدکنندگان محتوای جذاب نیز درست مانند سایر مردم دارای احساس های مشابهی هستند، بنابراین رفتار خارج از عرف آنها را هم مانند ما اذیت خواهد کرد. هجوم به صفحه شخصی آنها برای درخواست همکاری موجب شک و تردید آنها می شود. کلید موفقیت در این میان رفتار عادی است. ما در مقام یک برند باید هماهنگ با جایگاه خودمان رفتار کنیم.

متاسفانه بسیاری از برندها اقدام به کپی برداری از محتوای سایت ها و افراد تاثیرگذار در دنیای آنلاین می کنند. به جای این کار باید به فکر مشورت با افراد تاثیرگذار برای تولید محتوای جذاب باشیم. این امر فرصت برندمان برای تقویت گفت وگو پیرامون برندمان را تقویت خواهد کرد.

یافتن معلم های دنیای شبکه های اجتماعی

یکی از نکات جالب در مورد افراد تاثیرگذار موفق در دنیای آنلاین علاقه شان به آموزش نکات مختلف به کاربران شان است. ایده مناسب برای برند ما در راستای استفاده از شهرت و اعتبار این افراد اقدام به برگزاری کنفرانس ها یا کارگاه های آموزشی با حضور افراد تاثیرگذار برتر است. این امر جایگاه برندمان در میان رقبا را افزایش می دهد. همچنین موجب افزایش اعتبار کاری مان هم می شود. بدون تردید کمتر کسی توانایی نادیده گرفتن برندی موفق در زمینه برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی کاربردی را دارد.

حضور در کارگاه ها و همایش ها از سوی برند خودمان ضروری است. در حقیقت چنین رویدادهایی فقط فرصتی برای آموزش دیگران نیست. کارمندان ما نیز باید نکاتی چند را از دل این مراسم ها یاد بگیرند. به این ترتیب تاثیر آن نکات و مباحث بر روی کسب و کار خودمان نیز مشاهده خواهد شد.

جست وجوی زمینه های فعالیت مناسب

به عنوان یک نویسنده حوزه کسب و کار و بازاریابی همیشه سبک نگارش گری شتینگارت را تحسین کرده ام. همچنین علاقه بسیار زیادی به جست وجوی توییتر در بعد از ظهرها برای یافتن توییت های جذاب دارم. به عقیده من بسیاری از افراد تاثیرگذار در توییتر با مهارت بالایی پلتفرم موردنظرشان را انتخاب کرده اند.

پلتفرم های اجتماعی زمینه بسیار مناسبی برای افراد خلاق و جویای نام را فراهم می کند. دلیل رشد روزافزون افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی نیز دقیقا همین امر است. نکته مهم در این میان یافتن زمینه مناسب برای فعالیت برندمان است. به عنوان مثال، توییتر پلتفرمی مناسب برای بارگذاری پیام های متنی فوری است. برعکس، پینترست یا اینستاگرام محیطی مطلوب برای توجه به وجه بصری محتواست. بسته به نوع کسب و کارمان باید بر روی یک پلتفرم اصلی سرمایه گذاری کنیم. فعالیت در سایر شبکه های اجتماعی نیز باید حالتی جانبی داشته باشد. در غیر این صورت برندمان توانایی تاثیرگذاری مطلوب در عرصه شبکه های اجتماعی را نخواهد داشت.

یک اکوسیستم شامل بیش از دو نفر است

اگر شما رویاهای بسیار دور و درازی در مورد موفقیت برندتان در دنیای آنلاین دارید، شمار را سرزنش نخواهم کرد. همه ما چنین رویاهایی را داریم. به علاوه تلاش برای جلب نظر فرد یا دسته ای از افراد خاص نیز قابل درک است، با این حال دنیای شبکه های اجتماعی فقط شامل دسته افراد موردنظر ما نیست. اکوسیستم دنیای آنلاین شامل افراد بسیار زیاد و دارای سلیقه های مختلف است. به این ترتیب تلاش برای تمرکز بر روی دامنه ای محدود در این دنیای بزرگ اشتباهی جبران ناپذیر خواهد بود. به طور معمول از دل تلاش برای ایجاد ارتباط با دامنه هرچه وسیع تری از کاربران شبکه های اجتماعی موفقیت های بزرگ برندها حاصل می شود.

شاید برند ما هنوز در زمینه شیوه ساماندهی و تولید محتوای جذاب برای دامنه وسیعی از افراد تخصص نداشته باشد. این امر ایراد چندان پیچیده و نادری نیست، با این حال تلاش برای دستیابی به جایگاه تخصصی در زمینه جلب نظر شمار بالایی از کاربران به محتوای مان ضروری است.

نکته مهم دیگر مربوط به فعالیت در فضایی حرفه ای است. وقتی ما در تعامل با افراد موفق و سایت های برتر هستیم، به مرور زمان شیوه های رفتار موفق آنها بر روی ما تاثیر خواهد گذاشت. توصیه من در اینجا کاملا واضح است. برند ما باید در تلاش برای حضور در عرصه های حرفه ای فعالیت بازاریابی باشد. چنین عرصه هایی به طور معمول شامل افراد تاثیرگذار و سایر برندهای بزرگ و موفق است.

پرهیز از المان های مخرب در رابطه با افراد تاثیرگذار

شاید نکته موردنظر من برای همه عادی باشد، با این حال از بیان آن ناگزیر هستم. مردم هر روز من را غافلگیر می کنند. این امر در مورد شیوه رفتار، سلیقه و نظرات شان در مورد موضوعات مختلف بیشترین نمود را دارد.

بدون تردید ایجاد رابطه نیازمند صرف زمان زیادی است، با این حال نابودی یک رابطه با هر میزان از استحکام در کمترین زمان ممکن روی می دهد. عادت های هوشمندانه در زمینه مدیریت رابطه با دیگران به ما در حفظ شان کمک خواهد کرد. در این زمینه به نکات ذیل توجه کنید:

• اگر در زمینه فعالیت شما فردی رفتار نامناسب و آزاردهنده ای دارد، آن را به صورت خصوصی با وی در میان بگذارید. به این ترتیب علاوه بر توقف رفتار موردنظر رابطه ما با وی نیز دستخوش تغییر و تحول نخواهد شد.

• اعتراض به عملکرد دیگر برندها یا سایت ها بدون ذکر نام شان بسیار زشت قلمداد می شود. اگر برند ما قصد انتقاد از شرکت یا فردی را دارد، باید آن را به صورت عمومی و با دلایل روشن بیان کند.

• ارائه محتوای درجه دو و سه از سایر سایت ها به عنوان محتوای اختصاصی مان موجب نارضایتی آن سایت ها و خدشه به اعتبار برندمان می شود.

• بدگویی و دروغ پراکنی درباره دیگران ممنوع. این کار موجب شکل گیری تصویری نامعتبر از برندمان می شود.

• اگر نکته موردنظرتان برای بیان در قالب یک پست با سلیقه عموم کاربران در تضاد است، با احتیاط عمل کنید. گاهی اوقات بیان یک نکته درست اما ناسازگار با سلیقه مردم موجب شکست برندها می شود. اگر هم از بیان آن نکته ناگزیر هستید، به صورت شجاعانه عمل کنید. در این صورت حداقل جلوه ای قدرتمند از برندمان به نمایش در می آید.

بدون شک شما از تمام توصیه های فوق آگاهی دارید، با این حال من فایده یادآوری قواعد رفتار حرفه ای را مفید یافتم.

مطلب مرتبط: 7 اشتباهی که نباید در بازاریابی محتوایی مرتکب شوید

ارتباط با دیگران: مسیری دوطرفه

اکنون ما اکوسیستمی غنی از دوستان، افراد تاثیرگذار و طرفداران داریم. به طور معمول فرآیند همکاری با افراد تاثیرگذار شامل ارسال ایمیل هر 10 الی 15 روز برای تولید محتوای تازه است، با این حال چنین شیوه ای ایرادهای زیادی دارد. به نظرم چنین نوع تعاملی با افراد تاثیرگذار پاسخ مناسب برای توسعه برندمان نیست.

به نظرم تلاش صرف برای همکاری با افراد تاثیرگذار و سپس انتشار مطلب در شبکه های اجتماعی پایان کار ما به حساب نمی آید. ما باید سطح ارتباط خود با طرفداران مان را نیز افزایش دهیم. این امر مستلزم ترغیب آنها برای مشارکت در فرآیند تولید محتوا از سوی ماست. متاسفانه برخی از برندها فرآیند تولید محتوای شان در شبکه های اجتماعی را به صورت امری کاملا مخفیانه دنبال می کنند. به نظر من درخواست مشارکت از سوی طرفداران مان برای ساخت محتوا ایده بسیار جذابی خواهد بود. به هر حال ارتباط با دیگران مسیری دوطرفه است. از طریق ایجاد انگیزه در دیگران امکان جلب همکاری شان وجود دارد. به این ترتیب فرآیند توسعه کسب و کار ما در دنیای آنلاین از حالت یک سویه مبتنی بر فعالیت خودمان خارج می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی