سه شنبه, 15 بهمن 1398 - 09:05

برندسازی با چاشنی توصیه های کارشناسی

احساسات در زندگی روزمره ما نقش بسیار مهمی دارد. اغلب ما در طول روز تصمیم های گوناگون را براساس احساسات، نه عقل و منطق، می گیریم. این امر در زمینه برندسازی و کسب و کار نیز صحت دارد. بسیاری از مردم وقتی در مورد برندهای مورد علاقه شان صحبت می کنند، به احساسات جذابی که از طریق این برند به آنها منتقل می شود، توجه دارند. این امر موجب جلب توجه دامنه وسیعی از کارشناس های برندسازی شده است. اینکه بسیاری از ما توانایی بیان احساسات مان را نداریم، به معنای عدم کارآمدی آنها نیست. همین امر اغلب شرکت ها را به سوی ایجاد هویت منحصر به فرد برای کسب و کارشان سوق داده است. این امر در قالب برندسازی و فرآیندهای مرتبط با آن معنا پیدا می کند.

جنیفر زپدا، موسس پروژه کریتیوا، در زمینه برندسازی فعالیت درخشانی داشته است. وی صاحب یکی از آژانس های برندسازی تحسین شده در ایالات متحده است. همین امر وی را بدل به یکی از کارشناس های خبره در زمینه برندسازی کرده است. ماجرای فعالیت جنیفر در دنیای کسب و کار همراه با فراز و نشیب بسیار زیادی است. وی در طول سال های متمادی فعالیت در حوزه برندسازی با شرکت های مختلفی سر و کار داشته است. به همین خاطر کارشناس مناسبی برای ارائه توصیه های حرفه ای در زمینه برندسازی محسوب می شود.

چگونه برند قدرتمندتری داشته باشیم

جنیفر در زمینه شروع فعالیتش در حوزه برندسازی اینگونه اظهارنظر می کند: «من یکی از نخستین زنان فعال در این حوزه هستم. تا پیش از این اغلب کارشناس های حرفه ای در دنیای کسب و کار و به طور ویژه برندسازی مدیران عامل سابق برندهای بزرگ بودند. همین امر جلب اعتماد شرکت های مختلف به آژانسم به عنوان یک موسسه معتبر را دشوار ساخت.» زپدا در مورد اهمیت برندسازی در دوران کنونی نیز بر روی نکات مهمی تاکید دارد: «من تمام نکات پشت صحنه برندسازی را دوست دارم. شرکت ها در فرآیند برندسازی هویت اصلی کسب و کارشان را شکار می کنند. به همین خاطر همیشه همکاری با آنها برای من لذت بخش است. ما باید همیشه هویت جذابی برای مخاطب هدف به نمایش بگذاریم. این امر بدون ایجاد یک برند جذاب و تاثیرگذار امکان پذیر نخواهد بود.»

مطلب مرتبط: 7 ابزار برتر برای خلق هویت برند قوی

اکنون زپدا به کارآفرینان سراسر جهان و زنان صاحب کسب و کار برای مدیریت بهتر برندهای شان کمک می کند. وی در طول دوران فعالیتش درس های بسیار مهمی گرفته است: «من در طول دوران فعالیت به عنوان کارشناس برندسازی با تجربه های منحصر به فرد زیادی مواجه شده ام. آمیزه ای از تلاش و بردباری کارآفرینان برای دستیابی به نتایج مناسب به من روحیه بسیار بالایی داده است.» در این مقاله من به کمک جنیفر در تلاش برای برجسته ساختن برخی از نکات و ترندهای تازه برندسازی هستیم. در ادامه این نکات را در قالب بخش های مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اهمیت ارائه پس زمینه بیشتر

اغلب مشتریان تمایل به آگاهی هرچه بیشتر از برندها دارند. این امر موجب افزایش تمایل شرکت ها برای داستان سرایی و بیان جزییات هرچه بیشتر از کسب و کارشان می شود. شاید تا همین چند وقت پیش نیازی به بیان نکات ریز و کاربردی درباره برندها نبود. نکته مهم در آن زمان کیفیت محصولات و سطح قیمت شان بود. اکنون مشتریان انتظارات بسیار بیشتری از برندها دارند. همین امر مسئولیت آنها در برابر مشتریان را به شدت افزایش می دهد.

به بیان زپدا، برندسازی یک فرآیند نیازمند اطلاعات گسترده است. اشتباه بسیاری از کارآفرینان تلاش برای برندسازی بدون دسترسی به اطلاعات معتبر است. وقتی ما شناخت کافی از مخاطب هدف و وضعیت بازار و جایگاه برندمان در آن نداشته باشیم، فعالیت برندسازی نیز دشوار خواهد شد. به همین خاطر بسیاری از افراد فعالیت در حوزه برندسازی را بدون سود و فایده تلقی می کنند. دلیل اصلی شکست شرکت ها در زمینه برندسازی عدم تلاش برای کسب اطلاعات دقیق از مشتریان هدف و وضعیت بازار است. به این ترتیب طرح های برندسازی آنها در عمل با واقعیت کسب و کار هماهنگی نخواهد داشت.

استفاده از نکات برجسته و مهم در پیشینه شرکت به هنگام برندسازی بسیار مهم است. این امر مخاطب را با شرکت ما و تاریخچه اش بیشتر آشنا خواهد کرد. امروزه مشتریان در بسیاری از بازارها اطلاعات کافی درباره برندها ندارند. به همین خاطر هیچ گاه تمایلی برای تعامل یا خرید از آنها پیدا نمی کنند. برندهای بزرگ از این وضعیت بیشترین استفاده را می کنند. در شرایطی که مشتریان آگاهی چندانی از وضعیت یک شرکت ندارند، بهترین گزینه برای آنها اعتماد به برندهای نام آشناست. تغییر این شرایط در گرو توانایی ما برای معرفی پیشینه برندمان به مشتریان است. در این صورت امکان رقابت تاثیرگذار با برندهای بزرگ برای ما فراهم خواهد شد.

هماهنگی فرهنگ و برند در شرکت

اغلب برندها دارای شخصیت و ویژگی های شخصیتی ویژه ای هستند. این امر آنها را از سایر برندها متمایز می سازد. اگر برندها توانایی ایجاد تمایز را از دست بدهند، هیچ گاه توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهند داشت. امروزه مشتریان براساس تمایز و تفاوت میان برندها دست به انتخاب از میان آنها می زنند بنابراین یکی از مهم ترین قواعد در فرآیند برندسازی برجسته ساختن ویژگی های منحصر به فردمان است.

هویت برند هنوز هم مفهوم شناخته شده ای برای اهالی کسب و کار نیست. وقتی از هویت صحبت می کنیم، مجموعه ویژگی های خاص یک موجودیت را مدنظر داریم. یک شرکت به عنوان موجودیتی منحصر به فرد و متمایز از دیگران باید هویت خاص خود را نیز داشته باشد. در غیر این صورت به سختی از سوی مشتریان مورد شناسایی قرار خواهد گرفت. توصیه زپدا برای کارآفرینان تازه کار در زمینه ایجاد هویت برند توجه به ویژگی های مشتریان آرمانی است. مشتریان آرمانی گونه ایده آل خریدارهای یک برند هستند. وقتی ما ویژگی های برندمان را براساس خصوصیات مشتریان آرمانی ساماندهی کنیم، شانس بیشتری برای جلب نظر آنها خواهیم داشت.

اشتباه بسیاری از شرکت ها عدم توجه به مشتریان در زمینه برندسازی است. به این ترتیب در نهایت شاید هویت برند ما با ویژگی های خاص مشتریان هدف مان تفاوت آشکاری داشته باشد. بهترین راهکار در اینجا برگزاری نظرسنجی یا استفاده از توصیه های آژانس های برندسازی است. فقط در این صورت ما توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف مان را خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: 7 جزء اساسی یک استراتژی برند قدرتمند چیست؟

توجه به تجربه مشتریان به جای نتیجه برندسازی

اغلب شرکت ها در فرآیند برندسازی بیشتر به نتیجه کار توجه دارند. این امر یکی از خصلت های اصلی دنیای کسب و کار محسوب می شود. جنیفر به عنوان یک کارشناس برندسازی ماهر توجه به تجربه مشتریان از یک برند را مورد تاکید قرار می دهد. وقتی از فرآیند برندسازی صحبت می کنیم، هدف اصلی توجه به تک تک بخش های این مسیر است. متاسفانه برخی از برندها فقط به بخش خاصی از این فرآیند توجه دارند. به این ترتیب در عمل توازن مناسبی در برند آنها ایجاد نمی شود. یک برند جذاب باید توانایی جلب نظر اغلب گروه های حاضر در بازار را داشته باشد. در غیر این صورت ما فقط بر روی یک گروه خاص تمرکز کرده ایم.

امروزه برندسازی شخصی یکی از راهکارهای مناسب برای جلب توجه هرچه بیشتر مشتریان است. اغلب مدیران عامل شرکت های بزرگ اقدام به ایجاد برند شخصی می کنند. با این حال در بیشتر موارد تلاش آنها بی نتیجه می ماند. نکته مهم در فرآیند برندسازی توجه به تجربه منحصر به فرد خودمان به عنوان کارآفرین و ایجاد پیوند میان آن با وضعیت برند است. فقط در این صورت برند شخصی ما برای مخاطب جذابیت خواهد داشت.

توجه به نتیجه فرآیند برندسازی اغلب موجب ناکامی برندها در زمینه دستیابی به اهداف دلخواه شان می شود. توصیه جنیفر در این میان توجه به کیفیت تجربه مشتریان از برندمان است. این عامل در زمینه ارزیابی وضعیت برندسازی شرکت اعتبار بسیار بیشتری دارد. بسیاری از برندها در حوزه بازاریابی و تبلیغات فقط به فروش بیشتر توجه ندارند. آنها اهداف مختلف و اغلب غیرمادی برای طراحی کمپین های تازه مدنظر دارند. این امر باید در حوزه برندسازی نیز مورد توجه قرار گیرد. نیجه نهایی فرآیند برندسازی فقط با فروش بیشتر سنجیده نمی شود. بسیاری از امور مهم مانند افزایش سطح تعامل با مخاطب هدف نیز باید جایی در برنامه های ما داشته باشد.

سرمایه گذاری بر روی برند از همان ابتدا

اختصاص بودجه مناسب برای تحقق اهداف در زمینه کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد، با این حال نکات مهم تر از تعیین بودجه نیز باید مدنظر قرار داد. به عنوان مثال، سرمایه گذاری درست بر روی حوزه برندسازی بیشتر از میزان بودجه دارای اهمیت است.

منظور زپدا از سرمایه گذاری درست بر روی برند شروع این فرآیند از همان ابتدای فعالیت شرکت است. متاسفانه اغلب شرکت ها بسیار دیر به فکر ایجاد برند می افتند. این امر کار را برای آنها دشوار خواهد کرد: «توصیه من تاسیس شرکت و تلاش برای خلق برند در ماه بعدی نیست. برنامه برندسازی شما از همان گام های نخست دارای اهمیت است. بنابراین باید مدت ها قبل از تاسیس شرکت به دنبال تدوین برنامه های کاربردی برای برندسازی باشید، در غیر این صورت زمان طلایی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از دست خواهید داد.

مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟

وقتی شرکت ما در ابتدای مسیر کسب و کار اقدام به ایجاد برند کند، توانایی بیشتری برای شکل دادن به وضعیتش خواهد داشت. چالش اصلی شرکت هایی که چند سال پس از شروع فعالیت به فکر برندسازی می افتند، ناتوانی در زمینه شکل دهی مناسب به برندشان است. این امر در نهایت موجب کاهش تاثیرگذاری برند آنها بر روی مخاطب هدف می شود. تجربه مشتریان از برند ما باید در همان روزهای نخست شکل بگیرد. در غیر این صورت ما نیاز به بودجه بسیار گزافی برای جبران تعلل مان خواهیم داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید