دوشنبه, 02 تیر 1399 - 12:04

یکی از سوالات بسیار مهم این است که برندها چگونه می توانند علی رغم ایجاد وجهه مناسب در ذهن مخاطب، آن را حفظ کنند. درواقع حفظ کردن این امر به مراتب مهم تر خواهد بود. علت این امر به این خاطر است که حتی یک اشتباه می تواند باعث از دست رفتن تمامی تلاش ها شود. بدون شک این امر ممکن است باعث شود تا نگرانی زیادی شکل گیرد، با این حال این مسئله ابدا پیچیده نبوده و با اقداماتی بسیار ساده می توان با حد زیادی خود را مصون نگه داشت. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

1-تحقیقات مداوم داشته باشید

این امر که نظرات مخاطبین را مورد بررسی قرار داده و موارد مرتبط با کسب و کار خود را پیگیری کنید، باعث خواهد شد تا در صورت بروز یک شایعه، سریعا بتوانید به آن رسیدگی کرده و از دیگر شدن با یک مشکل بزرگ، رها شوید. همچنین این مسئله باعث خواهد شد تا با اشتباهات سیار برندها آشنا شده و خود آنها را تکرار نکنید.

مطلب مرتبط: چند روش برای انسانی کردن وجهه برندتان در شبکه‌ های اجتماعی

2-از مشاجره دوری کنید

مشاجره با برند و یا افراد مختلف، تنها باعث دردسر شما خواهد بود. در این رابطه توصیه می شود که نسبت به جملات خود با هوشیاری اقدام کرده و اجازه ندهید که هر فرد و یا برندی، شما را وارد یک مبارزه کند. همچنین اظهارنظر نکردن در رابطه با موضوعاتی نظیر سیاست، دین و نژادپرستی باعث خواهد شد تا در منطقه امن باقی بمانید.

3-به آینده توجه داشته باشید

بسیاری از برندها اقداماتی را در دستور کار خود قرار می دهند که تنها در کوتاه مدت، نتایج قابل توجهی را به همراه دارد. با این حال پس از مدتی، با انواع رسوایی ها مواجه شده و این امر باعث می شود تا شرکت، آینده ای را نداشته باشد. در این رابطه توصیه می شود تا همواره برطبق اصول رفتار کرده و از اقدامات احساسی، خودداری کنید.

4-انتقادها را مخفی نکنید

سیاست رایج بسیاری از برندها این است که انتقادها را مخفی کرده و اجازه نمایش آن برای سایر افراد را نمی دهند. این امر در حالی است که هیچ برندی را نمی توان در حد کمال دانست. تحت این شرایط مخفی‎کاری شما تنها باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد. به جای این اقدام توصیه می شود تا سریعا به این موارد واکنش نشان داده و در تلاش برای حل کردن مشکل باشید. این امر خود می تواند به مزیت رقابتی برند شما تبدیل شود.

5-برنامه‎ریزی داشته باشید

این امر که جامعه هدف چه تصوری را از برند شما داشته باشد، کاملا به عملکرد خودتان بستگی خواهد داشت. تحت این شرایط شما به یک برنامه‎ریزی درست نیاز خواهید داشت. درواقع بنا بر نظر بسیاری از بازاریاب ها، بهترین اقدام این است که عملکرد شما، معرف‎تان باشد. به همین خاطر به جای تمرکز بر روی اختصاص بودجه های کلان جهت تبلیغات، عملکرد خود را تا حد امکان حرفه ای کنید. در نهایت فراموش نکنید که اشتباه ممکن است برای هر برندی رخ دهد، با این حال اگر تمامی تلاش خود را برای جبران کرده باشید، همه چیز پس از مدتی فراموش خواهد شد.

6-به وعده های خود توجه داشته باشید

هیچ چیز بدتر از آن نخواهد بود که وعده هایی را بدهید که قادر به انجام آنها نیستید. این امر تنها باعث خواهد شد تا اعتمادها نسبت به شما نابود شود. در این رابطه توصیه می شود که قبل از هر وعده، همه چیز را مورد بررسی قرار داده و از عملی بودن آن، اطمینان داشته باشید. این نکته را نیز فراموش نکنید که هدف اصلی، موفق شدن است و نه این امر که تنها ظاهرسازی کنید. برای اطمینان از اهمیت این امر، تنها کافی است تا به لیست برندهایی که به خاطر وعده های دروغ، نابود شده اند را مورد بررسی قرار دهید.

7-رقابتی حرفه ای داشته باشید

همه ما با این جمله مشهور مواجه شده ایم که نوع رفتار با دیگران، بیانگر شخصیت واقعی خواهد بود. این مسئله بدون شک در رابطه با برندها نیز صادق بوده و نوع رفتار با سایر برندها خصوصا رقبا، بیانگر شخصیت برند است. به همین خاطر شما نباید به بهانه رقابت، هر اقدامی را انجام دهید. در این رابطه، دو برند پپسی و کوکاکولا را می توان مثال‏های بسیار خوبی دانست. برای مثال هنگامی که فردی تلاش داشت تا فرمول سری کوکاکولا را بفروشد، این مسئله با دستگیری وی از سوی مدیران پپسی همراه بود که بازخوردهای بسیار خوبی را داشت. درواقع رعایت اخلاق خود باعث بهبود وجهه برند نزد مشتری خواهد شد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که به صورت مداوم اخبار را پیگیری کنید تا از اقدامات نادرست برندها آگاه شوید. این امر باعث خواهد شد تا احتمال تکرار آن توسط شما به صفر برسد.

8-از عذرخواهی واهمه نداشته باشید

حتی در بهترین شرایط نیز ممکن است اشتباهاتی رخ دهد، با این حال اگر مغرورانه رفتار کنید، تنها باعث خواهد شد تا مشتریان خود را از دست بدهید. به همین خاطر از عذرخواهی نباید واهمه داشته باشید و این رفتار خود را به نمایش بگذارید. این امر باعث خواهد شد تا رابطه احساسی لازم با مشتری شکل گیرد. درواقع بنا بر آمارها بیش از 70 درصد افرادی که شکایت آنها با واکنش خوبی همراه بوده است، برند خود را عوض نکرده و حتی ارتباط آنها مستحکم تر نیز شده است.

9-مدیریت بحران را تمرین کنید

برخی از بحران ها ممکن است به سادگی شکل گیرد و یا ابدا ارتباطی به برند شما نداشته باشد، با این حال ممکن است شما نیز درگیر آن شوید و تحت این شرایط اگر از مدت ها قبل تمامی تیم شرکت برای چنین شرایطی آمادگی لازم را پیدا نکرده باشد، بدون شک با مشکلی بزرگ مواجه خواهید شد. در این رابطه توصیه می شود تا بدترین اتفاقات ممکن را شناسایی کرده و خود را برای آن آماده کنید. این امر باعث خواهد شد تا امکان خروج سریع شکل گیرد.

مطلب مرتبط: 14 راهکار برای خلق وجهه بین المللی در شبکه های اجتماعی

10-از فردی حرفه ای استفاده کنید

استفاده از افرادی که به خوبی نسبت به نحوه رفتار با مشتری آگاه هستند، کمک خواهند کرد تا تمامی اقدامات شما، به بهترین شکل ممکن انجام شود. به همین خاطر به عنوان آخرین توصیه، استخدام فردی حرفه ای می تواند کاملا کارساز باشد. بهتر است که در استخدام این افراد، به دنبال مواردی باشید که سابقه کار بالایی را دارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید