کاربردهای جذاب هوش مصنوعی در کسب و کار - فرصت امروز

جمعه, 11 مرداد 1398 - 16:00

بازاریابی و تبلیغات با اتکا بر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی کاربردهای متنوعی در بخش‏های مختلف یک کسب و کار دارد. به لطف توسعه سریع تکنولوژی امروزه امکان استفاده از آن در بخش های مختلف کسب و کار وجود دارد، با این حال یافتن روند منطقی برای شروع به استفاده از این فناوری در استراتژی بازاریابی برندها، بدون توجه به بودجه در دسترس، بسیار دشوار است. کسب و کارهای کوچک و بدون تجربه در زمینه تعامل با هوش مصنوعی همیشه با ریسک های زیادی در این زمینه مواجه هستند. به همین خاطر اغلب کسب و کارهای کوچک به سراغ چنین الگویی از بازاریابی و مدیریت کسب و کار نمی روند، با این حال اکنون استفاده از هوش مصنوعی بدل به ضرورتی اجتناب‏ناپذیر برای هر برند شده است. بدون هوش مصنوعی کمتر کسب و کاری توان رقابت با دیگران را خواهد داشت.

به جای ترس و وحشت از توانایی برندهای بزرگ در زمینه استفاده از هوش مصنوعی، کسب و کارهای کوچک باید به آنها به مثابه الگوهایی برای توسعه هرچه سریع تر نگاه کنند. برندهای بزرگ از ریسک های استفاده از هوش مصنوعی به خوبی عبور کرده اند. بدون تردید این امر درس های بزرگی برای کسب و کارهای کوچک در پی دارد.

هوش مصنوعی در کسب و کار

در این مقاله هدف اصلی من بررسی سه حوزه اصلی از کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کار برندهای بزرگ است. به این ترتیب امکان الگوبرداری از این شیوه برای برندهای کوچک فراهم خواهد شد. حوزه های مذکور عبارتند از بازاریابی مبتنی بر موتورهای جست‎وجوگر، تبلیغات هدفمند و تبلیغات در شبکه های اجتماعی.

بازاریابی مبتنی بر موتورهای جست‎وجوگر

بازاریابی مبتنی بر موتورهای جست‎وجوگر یکی از بزرگترین ابزارهای بازاریابی در دسترس هر کسب و کار کوچک و میان رده ای است. با استفاده از این ابزار امکان دستیابی به شهرت در سطح محلی وجود دارد. برندهای بزرگ از مدت ها قبل از فناوری هوش مصنوعی برای افزایش ترافیک سایت و مطالب شان استفاده می کنند. همین امر شهرت بسیار بالای آنها در دنیای اینترنت را به خوبی توضیح می دهد. به این ترتیب در سطح جهانی برندهای بزرگ به خوبی از هوش مصنوعی برای برندینگ و افزایش شهرت شان استفاده کرده اند. بدون تردید کسب و کارهای کوچک توان رقابت با غول های تجاری را ندارند.

مطلب مرتبط: آینده هوش مصنوعی در پیوند با مغز انسان است

به همین خاطر تلاش برای کسب سهمی بیشتر در بازارهای محلی باید در اولویت آنها باشد. این امر از طریق سرمایه‎گذاری بر روی بازاریابی مبتنی بر موتورهای جست‎وجوگر امکانپذیر خواهد بود. در این میان کاربرد اصلی هوش مصنوعی در زمینه همگام‏سازی خودکار کلیدواژه های کمپین، بهبود عملکرد سایت اصلی و تگ های مرتبط خواهد بود. البته این موارد مهم ترین کارکرد الگوی مورد نظر نیست. امکان دستیابی به نتایج بهتر با صرف هزینه بسیار کم مهم ترین ویژگی الگوی بازاریابی مبتنی بر موتورهای جست‎وجوگر محسوب می شود.

استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مبتنی بر موتورهای جست‎وجوگر هماهنگی کمپین های برندمان با کاربران گوشی های هوشمند را نیز تضمین خواهد کرد. به هر حال جهان امروز به طور انکارناپذیری با گوشی های هوشمند معنا می یابد. به این ترتیب با استفاده از هوش مصنوعی امکان بهبود رتبه مطالب سایت مان در جست‎وجوهای مختلف کاربران وجود دارد. یک مثال جالب در این زمینه تلاش برای نمایش محتوای سایت مان به افرادی با نیازهای منحصر به فرد است. به عنوان مثال، شاید ما علاقه‎مند به نمایش محتوای سایت مان به افراد دارای بیمار بستری در درمانگاه های تخصصی باشیم. در این صورت استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‎سازی سایت مان با الگوریتم رتبه‏بندی مطالب موتورهای جست‎وجوگر مانند گوگل تاثیرگذار خواهد بود.

کاربرد هوش مصنوعی برای برندهای بزرگ کاملا اثبات شده است. خوشبختانه استفاده از هوش مصنوعی نیازمند داشتن بودجه فراوان نیست. همین امر در سال های اخیر کسب و کارهای کوچک را به سوی این تکنولوژی کشانده است. یکی از دستاوردهای مهم در زمینه هوش مصنوعی امکان استفاده از جست‎وجوی صوتی است. برندهایی نظیر گوگل از فناوری جست‏وجوی صوتی برای بهینه‎سازی تجربه کاربران استفاده می کنند. به این ترتیب شاید برند ما نیز باید به فکر استفاده از الگوی بازاریابی مبتنی بر فناوری جست‎وجوی صوتی باشد.

تبلیغات هدفمند

تبلیغات تاثیرگذار و برندسازی دو ویژگی اصلی هر فرآیند بازاریابی موفقی محسوب می شود. متاسفانه امروزه به دلیل بودجه محدود بسیاری از برندها، کاهش اعضای تیم بازاریابی، عدم تمایل به استفاده از ابزارهای مدرن و بی‏توجهی به اصول مهم در زمینه بازاریابی اغلب تبلیغات تولیدی برندهای کوچک فاقد کیفیت لازم برای جلب توجه مخاطب هدف است. همچنین کسب و کارهای کوچک پس از برگزاری کمپین های تبلیغاتی اقدام مناسبی در جهت ارزیابی نتایج به دست آمده نمی کنند.

به لطف توسعه فناوری هوش مصنوعی برندها توانایی بهبود کم هزینه فعالیت تبلیغاتی خود را دارند. این امر ناشی از دسترسی ساده تر برندها به اطلاعات مورد نیاز پیرامون مشتریان شان است. در نتیجه تبلیغات آنها خصلت شخصی و تاثیرگذارتر خواهد داشت. یک مثال جالب در این زمینه برند نت‎فلیکس است. استفاده آنها از هوش مصنوعی یکی از دلایل عمده آگاهی مداوم ما از تغییر برنامه های این شبکه است. تیم بازاریابی نت‎فلیکس با استفاده از فناوری هوش مصنوعی اقدام به شناسایی کاربران علاقه‎مند به شبکه اش و نمایش تبلیغات هدفمند به آنها می کند. این فرآیند از طریق تحلیل سبک های مورد علاقه کاربران در زمینه فیلم و سریال از سوی هوش مصنوعی صورت می گیرد.

براساس گزارش موسسه Salesforce شیوه شخصی‎سازی تبلیغات تاثیر انکارناپذیری بر روی خریدهای کاربران اینترنتی دارد. به این ترتیب این موسسه 26درصد از خریدها را به طور مستقیم تاثیر گرفته از تبلیغات هدفمند برندها می داند. اگرچه همه برندها بودجه ای مانند نت‎فلیکس ندارند، با این حال هنوز هم امکان استفاده از تبلیغات هدفمند با بهره‎گیری از هوش مصنوعی وجود دارد. نکته مهم در این میان کاهش دامنه مخاطب های در دسترس تبلیغاتی ما همراه با محدودیت بودجه مان است. به این ترتیب بودجه اندک به معنای ناتوانی در زمینه استفاده از تبلیغات هدفمند نیست. همچنین طراحی مطلوب محتوای تبلیغاتی مان نقش مهمی در زمینه جلب نظر کاربران خواهد داشت.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی توانایی بسیار بالایی در زمینه جلب نظر گروه های کوچک و متکثر مخاطب ها دارد. وقتی این الگو با کارکردهای هوش مصنوعی ترکیب شود، آنگاه تاثیرگذاری اش بسیار بیشتر خواهد شد.

خوشبختانه تبلیغات در شبکه های اجتماعی از نظر قیمت سطوح مختلفی دارد. به این ترتیب کسب و کارهای کوچک نیز امکان بهره‎مندی از مزایای آن را خواهند داشت. تاثیر هوش مصنوعی در این میان امکان شناسایی بهتر کاربران علاقه‏مند به زمینه فعالیت برندمان و نمایش بیشتر تبلیغات به آنهاست. این امر موجب کاهش شدید سطح نارضایتی کاربران از مشاهده تبلیغات نامرتبط و هدررفت بودجه برندها خواهد شد. نکته جالب اینکه چنین الگویی از نمایش تبلیغات به طور کامل از سوی آژانس های بزرگ تبلیغاتی دنبال می شود. به این ترتیب با آگاهی از فرآیند تاثیرگذاری هوش مصنوعی بر روی تبلیغات برندمان در شبکه های اجتماعی دیگر نیازی به صرف هزینه بالا برای همکاری با چنین آژانس هایی نخواهد بود.

مطلب مرتبط: هوش مصنوعی چگونه در آینده نزدیک روی نیروی انسانی تاثیر خواهد گذاشت؟

خبر خوش برای کسب و کارهای کوچک افزایش هماهنگی شبکه های اجتماعی و هوش مصنوعی به صورت مداوم است. این امر امکان افزایش دقت نمایش تبلیغات برای کاربران را فراهم می کند. به این ترتیب استفاده از تبلیغات در شبکه های اجتماعی روز به روز برای برندهای بیشتری قابل دسترسی خواهد شد. این امر سلطه برندهای بزرگ بر دنیای تبلیغات را تا حد زیادی کاهش می دهد. البته هنوز هم بودجه فراوان آنها عامل تاثیرگذاری خواهد بود.

بسیاری از بازاریاب ها هنوز از فناوری هوش مصنوعی به عنوان افقی پیش روی برندها صحبت می کنند، با این حال اکنون هماهنگی با این فناوری بدل به ضرورت ادامه حیات هر کسب و کاری شده است. به این ترتیب آگاهی و استفاده از مزیت های هوش مصنوعی به برندها در زمینه شروع قدرتمند کارشان کمک می کند. همچنین تیم های بازاریابی نیز بسیاری از فرآیندهای زمان بر و دشوار را به لطف هوش مصنوعی راحت تر دنبال خواهند کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی