چهارشنبه, 09 مهر 1399 - 11:00

یکی از مواردی که باعث می ‎شود تا افراد با مشکلاتی نظیر استرس خود کنار بیایند این است که تصور می‎ کنند در صورت تلاش برای رفع آنها، متحمل هزینه ‎های زیادی خواهند شد. بدون شک چنین امری برای یک کارمند، بسیار سخت خواهد بود. این امر در حالی است که هیچ دلیلی برای نابودی استرس وجود نداشته و این امر یک احساس کاملا طبیعی محسوب می ‎شود. در این راستا تنها کافی است تا به دنبال جلوگیری از افزایش بیش از حد آن باشید. در این رابطه اگرچه راهکارهای مختلفی وجود دارد، با این حال ساده ‎ترین ‎ها بدون شک بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. در این راستا 7 مورد را بررسی خواهیم کرد که به هزینه و زمان خاصی نیاز نداشته و بالاترین تاثیر را بر روی کاهش استرس کاری شما دارد. در این راستا ذکر این نکته ضروری است که بنا بر آمارهای منتشر شده، محل های کار از جمله استرس زاترین مکان ها محسوب شده و لازم است تا در این راستا توجه کافی را داشته باشید.

1-از معجزه نور خورشید غافل نشوید

ساده ترین اقدامات جهت کاهش استرس کاری

به محض آنکه احساس استرس داشتید، توصیه می‎ شود که از دفتر کار خود خارج شوید و یا در قسمتی از شرکت حضور پیدا کنید که قادر به دریافت نور خورشید برروی سطح پوست خود خواهید بود. در این رابطه کمی قدم زدن نیز باعث خواهد شد تا ذهن شما از موقعیت نامطلوب فعلی خارج شده و متوجه موارد دیگر شود. با این اقدام شما فرصت فکر کردن درست را پیدا خواهید کرد. در این راستا فراموش نکنید که بیشتر استرس ‎ها و دغدغه ‎های فکری افراد، هرگز اتفاق نمی ‎افتد. به همین خاطر بسیار مهم است که از همان ابتدا، در تلاش برای کاهش آنها باشید. نتایج تحقیقات پزشکی نیز حاکی از آن است که استرس، تاثیر بسیار مخربی را بر روی سلامت افراد دارد.

مطلب مرتبط: 8 گام برای کاهش استرس در محیط کار

2-مدیتیشن

اگرچه همواره در رابطه با تاثیرات فوق ‎العاده مدیتیشن صحبت می ‎شود، با این حال هنوز هم درصد بالایی از کارمندان، نسبت به این موضوع بی ‎توجه هستند. در این راستا توصیه می‎ شود که سریعا اقدام به نصب اپلیکیشن‎ های آموزشی این ورزش فوق ‎العاده نمایید. درواقع با توجه به این امر که امروزه رابطه مستقیم جسم و ذهن به اثبات رسیده است، بهبود وضعیت جسمی، در روحیه شما نیز تاثیر فوق ‎العاده‎ ای را خواهد داشت. در کنار این موضوع توجه داشته باشید که تفاوت مدیتیشن با سایر ورزش ‎ها این است که تمرین ‎های آن صرفا برای ارتقای سلامت جسمی نبوده و مستقیما ذهن شما را نیز تقویت می ‎کند. همچنین می ‎توانید با یکی از همکاران خود، به صورت مشترک اصول اولیه ماساژ را یاد گرفته و هر روز این اقدام را برای یکدیگر انجام دهید.

3-دمنوش ‎ها را جایگزین قهوه نمایید

اگرچه قهوه نیز یک نوشیدنی مفید محسوب می ‎شود، با این حال حجمی که در حال حاضر مصرف می‎ گردد، ابدا مناسب نبوده و لازم است تا میزان آن به یک فنجان کوچک و به صورت یک روز در میان درآورده شود. با این حال این امر به معنای فراموش کردن نوشیدنی‎ ها نبوده و شما همچنان می‎ توانید این عادت خود را حفظ کنید. در این راستا توصیه ما این است که از دمنوش‏ های گیاهی استفاده نمایید. این موارد نه‏ تنها ضرری را برای شما به همراه ندارد، بلکه سلامت شما را نیز تضمین خواهد کرد، با این حال برای آگاهی از میزان مناسب استفاده از هر یک و موارد مناسب شما توصیه می ‎شود که از فردی حرفه ‎ای مشورت بگیرید.

4-از موسیقی‎ های آرامش ‎بخش استفاده کنید

موسیقی به حدی دارای نتایج فوق ‎العاده است که از آن به عنوان یک روش درمانی استفاده می ‎شود، با این حال برای کاهش استرس، هر نوع موسیقی ‎ای مدنظر نبوده و شما باید به دنبال موارد آرامش ‎بخش با ریتم آهسته باشید. در این رابطه هیچ چیز به اندازه صدای طبیعت، تاثیرگذار نخواهد بود. در این راستا حتی گوش دادن به این نوع موسیقی‎ ها قبل از خواب، منجر به بهبود کیفیت آن خواهد شد.

5-تغدیه خود را تغییر دهید

اگرچه کمی عجیب به نظر می ‎رسد، با این حال واقعیت این است که عدم تغذیه مناسب نیز شما را به فردی مستعد در زمینه دستیابی به استرس بالا، تبدیل خواهد کرد. در این راستا شما باید با یک مشاور تعذیه مشورت نمایید تا نسبت به دریافت مواد موردنیاز بدن خود، اطمینان داشته باشید. در کنار این موضوع نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بهبود وضعیت تغذیه تنها با واردکردن مواد مغذی امکان ‎پذیر نبوده و در این رابطه لازم است تا گروه ‎های کم ارزش را حذف نمایید. در واقع این موارد نظیر انواع نوشابه و فست ‎فود، باعث کاهش تاثیر مواد مغذی خواهد شد. همچنین یک ماده غذایی مفید برای کاهش سریع استرس افراد، شکلات تلخ است. به همین خاطر توصیه می ‎شود که همواره مقداری از آن را در کیف خود داشته باشید.

6-لبخند بزنید

یکی از واقعیت‎ های بسیار جالب این است که بدن انسان قادر به تشخیص مصنوعی بودن و یا طبیعی بودن لبخند نبوده و هر دو آنها تقریبا به یک اندازه تاثیرگذار هستند. در این رابطه این اقدام از جمله مواردی است که باعث کاهش استرس خواهد شد. به همین خاطر توصیه می ‎شود که به محض مواجهه با استرس بالا، سریعا اقدام به خندیدن نمایید. این اقدام را تا زمانی ادامه دهید که احساس بهتری در شما شکل گیرد. در این راستا می ‎توانید از ویدئوهای طنز نیز کمک بگیرید.

مطلب مرتبط: کاهش استرس کاری با ساده ترین راهکارها

7-استراحتی کوتاه را داشته باشید

یکی از اشتباهات بزرگ افراد این است که حتی پس از درگیر شدن با استرس بالا، در تلاش برای ادامه فعالیت ‎های خود هستند. این امر در حالی است که کارایی شما در این شرایط حتی از یک سوم نیز کمتر خواهد بود. به همین خاطر توصیه ما این است که یک چرت کوتاه را داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا برای مدتی، از وضعیت کنونی رهایی پیدا کرده و فرصت بازیابی انرژی را به دست آورید. در کنار این موضوع نکته ‎ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما نباید اجازه دهید که وارد لایه‎ های عمیق خواب شوید. این امر باعث خواهد شد تا تاثیر اقدام شما به شدت کاهش پیدا کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید