پنجشنبه, ۳۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

سوت آغاز رقابت های جام ملت های آفریقا روز شنبه 14 ژانویه در کشور گابن نواخته شد. کشور گابن یکی از غنی ترین کشور های آفریقایی از نظر درآمد سرانه شهروندان است که البته این کشور به شدت وابسته به نفت، هنوز با معضل نابرابری دست وپنجه نرم می کند.

سایت BFMtv مطلبی را منتشر کرده که در آن فرصت های اقتصادی که کشور گابن با برگزاری جام ملت  های آفریقا به دست می آورد را تحلیل کرده است. این سایت نوشته است:  از 14 ژانویه، برای بار دوم در پنج سال گذشته گابن برگزار کننده این دوره از رقابت های فوتبال است که این کشور را تنها چند ماه پس از انتخاب «علی بونگو» به عنوان رئیس جمهور، در یک وضعیت اجتماعی و اقتصادی نگران کننده به چالش می کشد.

گابن به شدت از نظر اقتصادی به نفت وابسته است تا حدی که 50 درصد از تولید ناخالص داخلی و 80 درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. در واقع برای این کشور کم جمعیت، نفت جزئی کلیدی در اقتصاد است که اکنون تحت تاثیر سقوط قیمت نفت وضعیت چندان خوبی ندارد.به این پیش زمینه از اقتصاد گابن، مشکلات دیگری مثل عدم تنوع اقتصادی و توزیع بسیار نابرابر ثروت نیز افزوده می شود.

یک کارشناس اقتصادی مسائل گابن به نام May Mouissi درباره وضعیت این کشور می گوید: «گابن از نظر درآمد سرانه باید چهارمین یا پنجمین کشور آفریقا باشد،  در حالی که جزو کشور های فقیر آفریقایی جای گرفته است.» او همچنین در اظهار نظرات خود الیگارشی یک خانواده را که 50 سال در رأس قدرت هستند محکوم می کند.

صنعت گردشگری هنوز توسعه نیافته

از سال 1967 تاکنون، کشور گابن، تحت حکومت و سلطه بانگو هاست. یک محقق در موسسه روابط بین الملل و استراتژیک می گوید: «گابن، به سختی می تواند بدون نفت و مواد معدنی دوام بیاورد.» این کشور همیشه در تلاش بوده تا خود را از وابستگی به نفت و مواد اولیه برهاند، به عنوان مثال سعی کرده بخش های مختلف اقتصادی را بهینه سازی کند، اما بخش گردشگری، همچنان توسعه نیافته باقی مانده است.

یکی از کارشناسان دلیل آن را این گونه شرح می دهد: «گابن برای گردشگری پتانسیل خوبی ندارد، جنگل زیاد دارد و آب و هوای آن استوایی است و سواحل آن زیبایی چندانی ندارد.»

آقای May Mouissi می گوید: «اکوسیستم گابن، بسیار شبیه برزیل است اما مشکل در زیرساخت های این کشور است. پارک های ملی در دل جنگل های انبوه قرار دارد که تنها با هلی کوپتر قابل دسترسی است و هیچ گونه جاده و زیرساختی برای دسترسی به آنها وجود ندارد. حال با این وجود اگر گردشگر بیاید، امکانات لازم را دارد؟»

با این تفاسیر، جام ملت های آفریقا در گابن برگزار می شود تا به احتمال زیاد به رشد اقتصادی آن دامن بزند اما سوال این است که آیا مشابه دستاورد فرانسه از رقابت های یورو 2016، در انتظار گابن است؟ یک کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال می گوید: «گابن یک بار تجربه برگزاری رقابت های جام ملت های آفریقا را داشته و خیلی سودآور هم نبوده برای این کشور.» به علاوه، او اضافه می کند که این رقابت ها یک بار ثابت کرده است که حتی برای اقتصاد های محلی هم کارآمد نبوده اند.

منبع : CNNMoney
برچسب ها : فرصت آزاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/M20WkK4i
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه