جمعه, ۲۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 17 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
گزارش «فرصت امروز» از پاساژپایتخت تهران

بازارهای کامپیوتری قلب زندگی مدرن

9 سال پیش ( 1393/12/21 )
پدیدآورنده : مریم منوچهری  

این روزها زندگی روزمره سنجاق شده است به تکنولوژی. جدای از جنسیت، سن و سال، میزان تحصیلات و حتی سطح درآمد مالی، همه افراد به تکنولوژی معتاد شده‌اند. همه مجهز به گوشی همراه هستند و در اکثر خانه‌ها ردپایی از کامپیوتر و لپ‌تاپ و اینترنت به‌راحتی پیدا می‌کنید. این روزها ما انسان‌هایی مدرن هستیم که در جهانی مدرن به امکانات مربوط به تکنولوژی نیاز داریم، بنابراین بازارهایی که این امکانات را در اختیار ما قرار می‌دهند، ممکن است از اولویت‌های ما به حساب بیایند.
همه‌مان به خوبی می‌دانیم و معترفیم که جهان کنونی به‌عنوان جهانی مدرن، جهان تکنولوژی و امکانات به روز و کارآمد است؛ جهانی با کلی جزییات درخصوص امکانات کامپیوتری و الکترونیکی. در چنین جهانی ما به‌طور روزانه متصل به مشخصه‌ها و المان‌های این فضای مملو از فناوری هستیم. بنابراین دور از ذهن هم نیست که ما مدام در معرض خرید وسایل و قطعات مرتبط با کامپیوتر، اینترنت و انواع و اقسام تکنولوژی قرار بگیریم.

بازارهای کامپیوتری از بازارهای پر رفت‌وآمد در تمامی شهرها به حساب می‌آیند. کوچکی یا بزرگی این بازارها گرچه در جذب مشتری تاثیرگذار است اما در بسیاری از موارد مهم نیاز شهروندان به این دسته از وسایل است. با این حال اگر ما بازار بزرگ و پررونقی داشته باشیم که مملو از وسایل و قطعات مختلف با برندها و قیمت‌های متعدد باشد، آن وقت می‌توانیم به‌راحتی دست به خرید بزنیم، به‌راحتی اقلام مختلف را مشاهده کنیم، امکانات هر کدام را بسنجیم، قیمت‌ها را تخمین بزنیم و سپس دست توی جیب‌مان ببریم و پول‌های‌مان را خرج کنیم. در سطح شهر تهران نیز تعداد زیادی از این بازارها وجود دارد که با توجه به‌موقعیت جغرافیایی و مساحتی که دارند، دست به جذب مشتری می‌زنند و از رونق متفاوتی برخوردارند. میان این بازارها ما می‌توانیم به مجتمع کامپیوتری پایتخت به‌عنوان یکی از پررونق‌ترین و پررفت‌وآمدترین مراکز در این گروه اشاره کنیم.

مجتمع کامپیوتر و رونقی هر روزه

مجتمع کامپیوتری پایتخت عمری 19ساله دارد. این مجتمع در مساحتی بالغ بر 35هزار مترمربع در سال 1374 و در تقاطع خیابان ولیعصر با خیابان میرداماد ساخته شد. این مجتمع پنج طبقه‌ مجزا دارد. زیر هم‌کف، هم‌کف، اول، دوم و سوم. ما در بازدید از این مجتمع فرصت نکردیم تمامی مغازه‌ها را یک به یک شمارش کنیم اما وب‌سایت رسمی این مجتمع می‌گوید بیش از 350واحد تجاری و اداری در آن یافت می‌شود. البته صفحه ویکی‌پدیای مجتمع پایتخت از 210واحد تجاری و 97واحد اداری خبر می‌دهد. در هر حال این رقم‌های نزدیک به هم، نشان از شلوغی و تراکم و رونق در این مجتمع بسیار بزرگ دارد. کما اینکه در هر بار مراجعه به آن نیز با دیدن خیل جمعیت که معمولا در طبقه اول حضور پررنگ‌تری دارند، به‌راحتی می‌شود وضعیت زنده و گرم دادوستد را تشخیص داده و اثرات آن را به آسانی دید. درضمن بد نیست بدانید که مجتمع کامپیوتر پایتخت در سال ۱۳۸۹ تندیس طلایی جوایز فناوری ایران را به‌عنوان برترین مرکز فروش دیجیتال و سخت‌افزاری ایران به دست آورده است.

راه‌های دسترسی به مجتمع

می‌توان گفت مجتمع کامپیوتری پایتخت از نظر موقعیت جغرافیایی در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد. دسترسی به آن برای مردم نیز با تقریب خوبی، آسان و بی‌دردسر است. اتوبوس‌های بی‌آرتی خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان میرداماد و در چند قدمی مجتمع ایستگاه دارند. همچنین از آن سر خیابان میرداماد که در خیابان شریعتی واقع شده است نیز خط‌های ویژه تاکسی تا خود مجتمع پایتخت وجود دارد. افرادی که از بزرگراه آفریقا نیز قصد عزیمت به این مجتمع را داشته باشند، کافی است از تقاطع این بزرگراه با خیابان میرداماد به سمت غرب وارد شوند. آن وقت راه زیادی برای ترددشان باقی نمی‌ماند. فقط می‌ماند خط مترو که در حال حاضر با نزدیک‌ترین ایستگاه یعنی ایستگاه میرداماد، فاصله‌ چندان زیادی ندارد؛ البته نیاز است بعد از خارج شدن از ایستگاه، سوار یک خط تاکسی شوید، اگر ترافیک نباشد، بعد از پنج دقیقه جلوی در ورودی مجتمع از ماشین پیاده می‌شوید. بنابراین دسترسی آسان یکی از مزیت‌های قابل توجه این مجتمع و یکی از دلایلی است که معمولا در تمامی ساعات روز جلوی در ورودی آن شلوغ است و ما شاهد ازدحامی از مردم و تاکسی‌ها و خودروهای شخصی هستیم.

امکانات رفاهی موجود

تا چندی قبل مرکز کامپیوتر پایتخت در پنج طبقه خود، دارای یک رستوران و یک کافی‌شاپ بود. رستورانی در طبقه زیر هم‌کف و کافی‌شاپی در طبقه هم‌کف که به نظر می‌رسد این مقدار رستوران و کافی‌شاپ برای چنین مجموعه‌ بزرگی، اندک به حساب می‌آید. اما حالا باید به اطلاع شما برسانیم که در حال حاضر پایتخت حتی از این دو امکان نیز دیگر برخوردار نیست و تنها یک فست‌فود کوچک و جمع‌وجور در طبقه دوم می‌تواند پاسخگوی گرسنگی خریداران و مراجعان روزانه این مرکز خرید بزرگ باشد. رستوران و کافی‌شاپی که سابقا در دسترس بود، اکنون به فروشگاه‌های بزرگ برای برندهایی معتبر تبدیل شده‌اند. البته نگران نباشید. اگر به این مجموعه سر زدید و ساعت‌های زیادی به گشت‌وگذار پرداختید و احساس گرسنگی کردید یا خواستید لبی ‌تر کنید و نوشیدنی یا کیکی یا خوراکی دیگری میل کنید، بهتر است برای ساعتی از مجتمع بیرون بیایید و به اطراف سر بزنید.

جای شکرش باقی است که اطراف پایتخت می‌توانید به‌راحتی چندین رستوران و کافی‌شاپ متوسط یا حتی بالاتر از سطح متوسط بیابید. از دیگر امکانات جانبی مجتمع می‌توانیم به نمازخانه آن اشاره کنیم که در برج B واقع شده است و مکانی مختص به وضو گرفتن نیز دارد. همچنین وب‌سایتی رسمی برای پایتخت هم در دسترس است که گرچه به نظر می‌رسد به‌طور متناوب به روز نمی‌شود اما کلیات قابل قبولی در ارتباط با موارد مرتبط با مرکز خرید ارائه می‌دهد که می‌تواند در برخی موارد راه‌گشا باشد.

همچنین این وب‌سایت بخشی به نام کمیته تکریم مشتریان دارد که در توضیح آن نوشته «احترام به مشتریان و رعایت حقوق آنان و ارائه بهترین خدمات هدف اصلی كسبه حاضر در مجتمع كامپیوتر پایتخت می‌باشد.» «(البته بهتر بود مسئولان سایت به جای نگارش «می‌باشد» می‌نوشتند «است») که از طریق این بخش می‌توانید توضیحات، انتقادها، مشکلات یا پیشنهادهای خود را به گوش مسئولان این مرکز برسانید. درضمن در این وب‌سایت بخش دیگری هم وجود دارد به نام گشت مجازی مجتمع که شما می‌توانید با گشت مجازی اطلاعات طبقات، فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های واقع در مجتمع كامپیوتری پایتخت را در قالب طراحی سه بعدی مشاهده کنید. این نکته را هم بگوییم که گاهی (در سال‌های قبل بیشتر و در سال‌های اخیر کمتر) به مناسبت‌های مختلف جشنواره‌هایی در پایتخت برگزار می‌شود تا راهی باشد برای رونق مضاعف و بیشتر دادوستد در این مرکز بزرگ. نکته دیگری که گفتن آن خالی از لطف نیست و شاید به کار صاحبان کسب‌وکارهای مختلف بیاید، اشاره به قابلیت‌های این مجموعه در انتشار آگهی و تبلیغات به‌صورت میدانی است.

در این مجتمع مکان‌های قابل توجهی را برای نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در نظر گرفته‌اند که از مشخص‌ترین آنها می‌توان به بیلبوردهای بیرونی که روی نمای جلویی ساختمان نصب شده‌اند، اشاره کرد. داخل مجتمع نیز برای این امر مکان‌هایی را مشخص کرده‌اند. هم فروشندگان ساکن در مجموعه و هم صاحبان دیگر کسب‌وکارهایی که خارج از مجتمع هستند، می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

در انتها نیز اگر خرید کلانی از مجتمع پایتخت کردید و خودتان خودرویی برای حمل‌ونقل آن نداشتید یا خواستید اجناس را به نقطه‌ای خاص در تهران یا شهرستان ارسال کنید، می‌توانید از خدمات واحد سرویس حمل‌و‌نقل مجتمع استفاده کنید. این سرویس حتی اجناس خریداری شده توسط شما را تا خودرو شخصی‌تان نیز می‌آورد تا خاطره خرید و گشت‌وگذارتان در شرایط خوب و خوشی به پایان برسد.

هزینه اجاره و فروش ملک در مجتمع پایتخت

دور از ذهن نیست که قیمت اجاره و فروش مغازه در چنین مرکز خرید تخصصی، آن هم در نقطه‌ای از شهر همچون میرداماد نه‌تنها رقم پایینی نیست، بلکه گاهی قیمت‌ها سر به فلک نیز می‌گذارد. قیمت اجاره یا فروش در پاساژ پایتخت با توجه به فاکتورهای متعدد مختلف است. مهم‌ترین فاکتور محل و طبقه‌ای است که مغازه در آن واقع شده است. پایین‌ترین قیمت‌ها به طبقه زیر هم‌کف و طبقه سوم تعلق دارد و البته گل بازار و بالاترین قیمت نیز مربوط می‌شود به مغازه‌هایی که در طبقه هم‌کف قرار گرفته‌اند. مغازه‌ای در طبقه زیر هم‌کف اجاره‌ای معادل 6 تا 10میلیون تومان به‌صورت ماهانه دارد. برای خریدن مغازه در این طبقه هم باید برای هر مترمربع، مبلغی حدود 60 تا 70میلیون تومان پرداخت شود. قیمت اجاره و فروش در طبقه سوم هم به همین ترتیب است.

طبقه هم‌کف به‌عنوان طبقه طلایی و درجه یک پاساژ، مشمول قیمت‌هایی نجومی و باورنکردنی می‌شود. اجاره مغازه ماهانه 22 تا 25میلیون تومان است. قیمت فروش مغازه‌های این طبقه نیز بین متری 160 تا 200میلیون تومان است. این مبالغ برای طبقه اول حدود 20درصد و برای طبقه دوم حدود 40درصد کاهش پیدا می‌کنند. البته دقت کنید که این قیمت‌ها تقریبی و بعد از صحبت با کسبه و مغازه‌داران پایتخت به دست آمده‌اند. بنابراین اگر قصد اجاره یا خرید مغازه‌ای را در این محل دارید، پیشنهاد می‌کنیم آمادگی شنیدن هر قیمتی را داشته باشید. در ضمن متراژ مغازه‌ها معمولا و فارغ از اینکه در کدام طبقه قرار گرفته‌اند، بین 15 تا 20متر است.

احتمالا شما هم با ما هم‌عقیده هستید که قیمت اجاره‌ها در این پاساژ بسیار بالاست. گاهی بعضی از مغازه‌دارها به تنهایی از پس پرداخت این مبالغ بر نمی‌آیند و از آنجا که برای هر مشکلی، راه‌حل و درمانی وجود دارد، برای این امر هم راه‌حلی در نظر گرفته‌اند. بدین صورت که در این پاساژ با مغازه‌هایی مواجه می‌شویم که بیش از یک تجارت و کسب‌وکار در آنها وجود دارد. داستان از این قرار است که گاهی مغازه‌دارها با توجه به متراژ مغازه، یک بخش از مغازه یا حتی بیشتر از آن را کرایه ثانویه می‌دهند. به‌طور مثال یک ویترین و یک میز را ماهانه 5  میلیون تومان اجاره می‌دهند تا بخشی از کرایه نهایی تامین شود. یکی از دلایل این‌طور اجاره دادن ثانویه، بالا بودن نرخ کرایه‌ها و کساد بودن وضعیت بازار است. کاسب از پس تامین مبلغ اجاره بر نمی‌آید و مجبور می‌شود در مکان موردنظر شریکی برای خود دست‌وپا کند. در مجتمع کامپیوتری پایتخت همه مغازه‌ها همان‌طور که گفتیم معمولا متراژی بین 15 تا 20متر دارند، حضور دو فروشگاه بزرگ، یکی در طبقه اول و دیگری در طبقه دوم، به چشم می‌آید. فروشگاه بزرگ واقع در طبقه اول از اجماع چهار مغازه تشکیل شده است و بعد از ورود به آن متوجه می‌شویم که شامل هشت بخش یا به کلامی دیگر هشت خرده مغازه کوچک و داخلی می‌شود.

فضای داخلی مرکز خرید

ازدحام جمعیت هنگام ورود به پاساژ پایتخت به چشم می‌آید. معمولا و به‌خصوص در ساعت‌های بعد ازظهر مدام باید حواست باشد که از دیگران تنه نخوری یا اگر دقت کنید یک صدای همیشگی از گفت‌وگوی آدم‌ها در گوشت می‌نشیند و حواست را جمع می‌کند که در جای شلوغی پا گذاشته‌ای. بعد از ورود و دیدن ازدحام مردم، چیزی که بیش از همه چشم را به خود می‌گیرد، انواع و اقسام کالاها در مدل‌ها و رنگ‌های مختلف است. مغازه‌ها نیز عموما سعی کرده‌اند از چینش و دکوراسیون مناسب و زیبایی برای نشان دادن کالاهای خود بهره ببرند. لپ‌تاپ‌های شیک و چشم‌نواز، کیف‌های رنگارنگ و زیبا، هدفون‌های متنوع و قاب‌های گوشی در اشکال و مدل‌ها و نقش‌های متعدد.

اما بعد از آن ما با کمی سردرگمی مواجه می‌شویم. متاسفانه این مرکز بزرگ از لحاظ ارائه کالاها و خدمات، دسته‌بندی مشخصی ندارد. به‌طور مثال اگر ما قصد خرید هدفون داشته باشیم، از قبل مشخص نیست که با مراجعه به کدام قسمت، می‌توانیم راحت‌تر و سریع‌تر خرید کنیم. مغازه‌ها فارغ از نوع اجناسی که می‌فروشند در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. فروش لپ‌تاپ، قطعات کامپیوتری، گوشی تلفن همراه، وسایل جانبی و غیره همه در کنار هم. این امر هم می‌تواند نکته‌ای منفی قلمداد شود هم برای گروهی به نکته‌ای مثبت تبدیل شود. منفی از آن لحاظ که باعث هدر رفتن وقت یا همان‌طور که گفتیم سردرگمی شده و موجب شود برای یافتن یک کالا به مکان‌ها ، بخش‌ها و طبقات مختلف سر بزنیم.

اما نکته مثبت داستان هم این است که گاهی خریداران به امر خرید، به‌ گشت‌وگذار در بازار و دیدن اجناس مختلف و بررسی کردن نمونه‌های متعدد علاقه زیادی دارند و فروشندگان نیز تصور می‌کنند دیدن اجناس مختلف باعث خرید بیشتری هم خواهد شد. پس بهتر است در سطح وسیع‌تری به چشم بیاییم بلکه فروش بیشتری داشته باشیم. این تراکم و شلوغی وقتی بیشتر به چشم می‌آید که متوجه می‌شویم در هر طبقه شاهد کلی مغازه و فروشگاه کوچک در کنار یکدیگر هستیم. برای اعلام دقیق تعداد مغازه‌ها باید دوباره به وب‌سایت رسمی این مجموعه مراجعه کنیم. طبقه زیر هم‌کف شامل 21 مغازه می‌شود. اما در هر کدام از طبقات هم‌کف، اول، دوم و سوم 76 مغازه وجود دارد. آن وقت ساعت‌های متمادی را می‌توانید در این فضا بگذرانید و کالاهای زیادی را نیز دیده، امتحان کرده و بسنجید، به‌خصوص اینکه برندها و فروشگاه‌های متعددی در سطح مجتمع اقدام به قرار دادن استندهایی از نمونه کالاهای خود کرده‌اند که استفاده از آنها و امتحان کردن امکانات مختلف هر وسیله برای عموم مردم و متقاضیان آزاد است.

فروشندگان

در مرکز کامپیوتر پایتخت همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، می‌توان انواع وسایل کامپیوتری و الکترونیکی را یافت. از انواع لپ‌تاپ‌ و قطعات کامپیوتری گرفته تا گوشی‌های هوشمند ، تبلت و مدل‌های مختلف لوازم جانبی مانند کیف لپ‌تاپ، هدفون و پاوربانک. به همین ترتیب ما تنوع در برندها را نیز شاهد هستیم. انواع برندهای جهانی از نام‌آشناهایی چون سونی، اپل ، ال‌جی و سامسونگ گرفته تا کمی مهجورترها یا گزیده‌کارهایی شبیه وسترن دیجیتال و ای‌دیتا و حتی برندهای چینی که مسلما با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر به مشتریان خاص خود عرضه می‌شوند. 

از قیمت‌‎ها گفتیم، بهتر است توضیح دهیم قیمت‌های این مرکز خرید بسته به نوع کالایی که به مشتریان ارائه می‌دهند، گاهی نسبت به دیگر مراکز مشابه موجود در سطح شهر متفاوت است. معنای این تفاوت در بسیاری از موارد یعنی قیمت بالاتر. از خود مغازه‌دارها که بپرسید معمولا به این بالا بودن قیمت‌ها اعتقادی ندارند اما اگر اصرار کنید و برای ادعای خود شاهد بیاورید که به‌طور مثال فلان گوشی تلفن همراه را در بازار علاء‌الدین یا فلان قطعه کامپیوتری را در بازار رضا، با قیمت مناسب‌تری تهیه و خریداری کرده‌اید، آن وقت توضیح خواهند داد که جنس فروخته شده در پایتخت از کیفیت یا گارانتی یا خدمات بالاتری برخوردار است.

البته آنها به سطح خریداران و مراجعه‌کنندگان به پایتخت نیز اشاره می‌کنند و توضیح می‌دهند آنها هزینه و قیمت اعتبار اجناس ما و خیال‌جمعی خود را در خرید نیز می‌پردازند. هرچند طی صحبت با آنها، بسیاری معتقد بودند این روزها، به خاطر از رونق افتادن بازار و کم شدن سطح خریدوفروش، مغازه‌دارها برای اینکه بتوانند از پس اجاره‌ها و پرداخت مالیات بر بیایند، معمولا سعی می‌کنند مشتریان را حفظ کرده و راضی نگه دارند و از قیمت‌های بالایی که مشتری را فراری می دهد اجتناب کنند.

 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YvOhMnz1
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه