جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

در تمام جوامع وظیفه حمایت از اقشار مختلف جامعه بر عهده دولت است و دولت وظیفه دارد از سطوح مختلف درآمدی جامعه به‌گونه‌های مختلف حمایت کند. ممکن است این حمایت از دهک‌های بالا از طریق فراهم کردن امنیت اقتصادی و اجتماعی صورت گیرد ولی در دهک‌های پایین حمایت‌ها به‌گونه‌ای متفاوت صورت می‌گیرد و دولت‌ها تلاش می‌کنند در جهت تامین نیاز‌های اولیه این دهک‌ها تمرکز کنند تا از بروز مشکلات اجتماعی که از تبعات زاغه‌نشینی، حلبی‌نشینی و مشکلات اقتصادی طبقات پایین جامعه است جلوگیری کند، بنابراین تمام دهک‌های جامعه زیر چتر حمایتی دولت قرار دارند.  موضوع تامین مسکن اقشار کم‌درآمد یکی از مسائلی است که از اهمیت بالایی برخوردار است و به هر طریق دولت‌ها سعی دارند از طریق ابزار‌های مختلف شرایط را برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌در‌آمد جامعه فراهم آورند. بنابراین در اینکه این وظیفه حمایتی برعهده دولت است تردیدی وجود ندارد. مسئله اصلی در رابطه با انتخاب ابزار‌ها و نحوه ارائه این حمایت‌هاست. بنابراین دولت می‌تواند به جای ارائه حمایت‌های مستقیم مثل پرداخت یارانه‌های نقدی ازطریق ابزار‌های غیرمستقیم و پرداخت یارانه به بخش تولیدی جامعه و افزایش تقاضای موثر این حمایت را انجام دهد.
به هر روی تضمین بازپرداخت و اعتبار یارانه سود تسهیلات که به تصویب هیات وزیران رسید مسیر مثبتی را در جهت حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه نمایان می‌سازد اما در این خصوص ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:
نکته اول: اگر این تسهیلات در اختیار گروه‌های سازنده قرار گیرد یعنی از طریق حمایت از تولید در بازار حمایت‌ها صورت گیرد می‌تواند بسیار موثر‌تر واقع شود یعنی به‌جای اینکه این تسهیلات به تعاونی‌ها داده شود (که در گذشته هم روال به همین صورت بود و مشکلاتی هم در این زمینه ایجاد شد) به‌طور مستقیم در اختیار سازنده‌ها قرار گیرد.
نکته دوم: ارائه این تسهیلات و اعتبار یارانه سود می‌تواند گامی موثر در ایجاد و تحریک تقاضای موثر در بازار باشد و به این طریق به افرادی که توان مالی بالایی برای خرید مسکن ندارند (خانه اولی‌ها) کمک خواهد شد و این مسئله می‌تواند به رونق بازار مسکن و افزایش ساخت‌و‌ساز‌ها منجر شود که البته این تاثیرات آنچنان محسوس نخواهد بود.
نکته سوم: این طرح بنا دارد در سه تا پنج سال آینده این حمایت‌ها را انجام دهد، بنابراین با انتقال تقاضا از بازار اجاره به بازار خرید تقاضا در بازار خرید افزایش و از سوی دیگر قسمتی از تقاضای بخش اجاره کاهش می‌یابد و همین امر می‌تواند به ایجاد تعادل در بازار اجاره در پنج سال آینده
کمک کند.
نکته چهارم: تضمین بازپرداخت که در این قانون دیده شده می‌تواند اعتماد و دلگرمی را در بازار، هم برای مردم و هم برای نهاد‌های مالی ایجاد کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/X0ZJfHhR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه