جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

10 گام مدیریت کارآمد

2 سال پیش ( 1400/2/26 )

به عنوان یک مدیر شما مسئول تمامی اتفاقات شرکت خواهید بود.اگرچه این پست، مهمترین سمت شرکت محسوب می شود، با این حال آمارها بیانگر آن است که بسیاری از افراد مدیریت کارآمدی ندارند. درواقع آنها اگرچه ممکن است تلاش زیادی را نیز انجام دهند، با این حال نتایج لازم را به دست نمی ورند که این امر به تمامی بخش های شرکت لطمه وارد می کند. تحت این شرایط سوال اصلی این است که چگونه می توان در دسته مدیران موثر قرار گرفت؟ این سوال زمینه تحقیقاتی شده است که در ادامه نتایج آن را بررسی خواهیم کرد. 

1-کارمندان خود را درک کنید 

در شرایطی که گفته می شود لازم است تا قوانین مشخصی برای مدیریت کارمندان وجود داشته باشد، با این حال واقعیت این است که شما باید تلاش کنید تا کارمندان خود را درک نمایید. این موضوع برای تمامی افراد تیم شرکت باید صادق باشد. علت این امر نیز به این خاطر است که شما با افرادی متفاوت مواجه هستید که هر کدام شرایط و توانایی های خاص خود و رفتارهای به خصوصی را دارند. در این راستا نکته دیگری که لازم است تا به آن توجه نمایید، برای این امر که درک بالاتری را پیدا کنید، لازم است که ارتباط خود با تیم شرکت را بهبود بخشید که خود دارای نتایج فوق العادهای خواهد بود. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که بیشترین انتظار از یک مدیر، حمایت کردن به جای انتقاد است. 

مطلب مرتبط: مدیریت کارآمد وقفه های بین کار

2-اشتباهات و انتقادات را بپذیرید 

آیا در شرکت تمامی کارمندان می توانند به راحتی از شما انتقاد کنند و در برابر شکست ها خود را مقصر اول می دانید؟ اگر جواب به هر یک از این دو سوال منفی است، بدون شک در وضعیت بدی از نظر مدیریتی قرار دارید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که به عنوان مدیر باید حتی اشتباهات شخصی خود را نیز بپذیرید. در این رابطه تنها قبول کردن کافی نبوده و لازم است تا بازبینی های لازم جهت پیدا کردن دلایل را داشته باشید. سعی کنید که دیگر مشابه آن رخ ندهد. درواقع پیدا کردن دلایل، از دیگر وظایف یک مدیر محسوب می شود. با این حال این امر به معنای آن نیست که شما باید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. درواقع می توانید در هر زمینه ای با سایر افراد تیم شرکت، همکاری داشته باشید. با این حال در این رابطه فراموش نکنید که نباید اقدامات جدید، موجب نارضایتی کارمندان شود. 

3-انتظارات شفافی را داشته باشید 

اگرچه به نظر می رسد که وظیفه کارمندان در شرکت ها مشخص است، با این حال واقعیت این است که بسیاری از اقدامات دیگر نیز به آنها اضافه می شود. این امر بدون شک نارضایتی کارمندان را به همراه خواهد داشت. از یک کارمند ناراضی نیز نمی توان انتظار بهترین عملکرد و بروز خلاقیت را داشته باشیم. در این رابطه حتی استخدام جدید هم به علت عدم تغییر سیاست، نتیجه ای را دربر نخواهد داشت. در این راستا همواره یک سطح استاندارد توقع را داشته باشید و حالت ایده آل را نیز مشخص نمایید که در صورت رعایت آن، امتیازهای ویژه ای در نظر گرفته شده است. درواقع کارمندان شرکت باید از همان روز اول بدانند که شما دقیقا چه انتظاراتی را دارید.

4-منصفانه رفتار کنید 

اگرچه ممکن است که افرادی در شرکت وجود داشته باشند که بنا به هر دلیلی بیشتر از آنها خوش تان می آید، با این حال این امر نباید باعث شود که رفتارهای ناعادلانه ای را داشته باشید. در این رابطه لازم است تا برای هر امتیاز جدید، دلایل قانع کننده داشته باشید. درواقع اگر یک مدیر بتواند واکنش های احساسی خود را کنترل کند، از بسیاری از مشکلات دور خواهد ماند. در این زمینه توصیه می شود که برای هر رفتار و تصمیمی درباره کارمندان خود، یک روز تاخیر داشته باشید. این امر باعث می شود تا فرصت برای فکر کردن به مسئله و تمامی جوانب آن، وجود داشته باشد. 

5-اشتیاق خود را نشان دهید

شما به عنوان بزرگترین الگوی شرکت به حساب می آیید. به همین خاطر هم تمامی رفتارهای شما، به صورت مستقیم توسط سایر افراد تقلید خواهد شد. در این راستا توصیه می شود که اشتیاق خود را به کاری که انجام می دهید، نشان دهید. برای مثال پرانرژی بودن، یکی از مصادیق ساده این امر محسوب می شود. همچنین قبل از اجرای هر پروژه، اعتماد و تمایل خود را به آن نشان دهید تا این روحیه به سایر افراد تیم نیز منتقل شود. این امر درست به مانند یک مربی است که با انرژی در حال توضیح دادن تاکتیک خود است. 

6-انجام اقدامات ساده را کسر شأن ندانید 

بسیاری از مدیران تصور می کنند که  انجام کارهای ساده باعث کاهش اعتبار آنها خواهد شد. این امر در حالی است که شما باید حداقل یک بار اقدام تمامی افراد تیم شرکت را انجام دهید تا به درک درستی از مشکلات و سختی های آن دست پیدا کنید. همچنین در برخی از شرایط نظیر اوضاع بحرانی، نیاز است که شما در اقدامات کارمندان کمک نمایید. به همین خاطر از همین امروز این روحیه را در خود تقویت نمایید که شما عضوی از تیم شرکت محسوب می شوید و در صورت نیاز، ابدا نیاز از کمک کردن و انجام حتی ساده ترین اقدامات واهمه داشته باشید. درواقع تا زمانی که نگران کثیف شدن لباس خود هستید، مدیری لایق نخواهید بود. 

7-عصبانیت خود را کنترل نمایید 

بدون شک هیچ فردی تمایل ندارد که با عصبانیت رفتاری را شاهد باشد. در حین کار این امر طبیعی است که شما از اقدام و یا رفتاری عصبانی شوید ، با این حال این امر نباید باعث شود که شما با خشم و فریاد با کارمندی خصوصا در جمع رفتار کنید. در بهترین حالت، کارمند شما دو روز با پایین ترین راندمان کاری به کار خود ادامه خواهد داد که بدون شک اوضاع را بدتر خواهد کرد. در این راستا شما باید چند تکنیک برای کنترل خشم خود داشته باشید و برای انتقاد، از کارمند خود بخواهید که به دفتر بیاید. این موضوع را نیز فراموش نکنید که در یک اتفاق، عملا نمی توان یک نفر را مقصر دانست. به همین خاطر قبل از بیان صحبت کارمند خود، قضاوتی را نداشته باشید. 

8-به کارمندان خود اعتماد داشته باشید 

یکی از ویژگی های رایج کارمندان این است که به اقدامات افراد نظارت بیش از حدی را دارند. این امر در حالی است که بهترین های حوزه مدیریت، اعتماد را در دستور کار خود قرار می دهند. در این زمینه توصیه می شود که برای استخدام الگوهای حتی سختگیرانه ای را داشته باشید. پس از آن، کارمند را در نحوه انجام اقدامات آزاد بگذارید. درواقع شما تنها باید نتایج را پیگیری کنید و در نحوه انجام آن، کارمند را آزاد بگذارید. همچنین این موضوع را اعلام کنید که برای کمک گرفتن، همواره می توانند بر روی شما حساب نمایند. درواقع شما باید در تلاش برای ساده کردن اقدامات کارمندان خود از طریق شناسایی سریع مشکلات باشید. این نکته را هرگز فراموش نکنید، به هر میزانی که به کارمندان خود اعتماد نمایید، آنها نیز این اقدام را انجام خواهند داد.

9-با کارمندان خود صحبت نمایید

درواقع به صورت مداوم لازم است تا شما با کارمندان خود مکالمه داشته باشید. در این زمینه فراموش نکنید که برای آنه این اقدام بیش از حد زمان بر نشود، زمان های مشخصی را برای هر کارمند اختصاص دهید و یا جلسات گروهی منظمی را داشته باشید. این نکته را فراموش نکنید که در شرکت زمانی جو سالم برقرار خواهد شد که تمامی کارمندان آزادانه بتوانند نظرات خود را مطرح کنند. 

مطلب مرتبط:اقدامات ضروری در راستای مدیریت کارآمد

10-حریم شخصی را رعایت نمایید

هر کارمند به حریم شخصی نیاز دارد. برای مثال تماس گرفتن با آنها در زمان خارج از ساعت اداری، یکی از مطادیق ساده آن محسوب می شود. همچنین صحبت کردن درباره عملکرد یک کارمند برای فردی دیگر نیز از جمله این موارد محسوب می شود. در این راستا حتی اگر کارمندی با جریمه مواجه شده، تنها خود او باید باخبر باشد. 

در نهایت فراموش نکنید که برای مدیریت کارآمد، نقطه پایانی وجود نداشته و شما می توانید در این زمینه موارد بیشتری را هم مورد توجه قرار دهید. 

منبع : epiclaunch
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/13BfoIck
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه