جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از ایسنا، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تشریح جزئیات فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش، زمان آغاز به کار این سامانه را هفته آینده اعلام و تاکید کرد که این سامانه با هدف ایجاد شفافیت در همه جنبه ها، افزایش میزان عرضه و توقف تولید خودروهای ناقص فعال خواهد شد.

عبدالله توکلی در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح کامل جزئیات و سازوکار "سامانه یکپارچه فروش خودرو"، در ابتدا به علت چرایی و هدف از طراحی این سامانه پرداخت و گفت: در روش های قبلی فروش و عرضه خودرو دو نکته حائز اهمیت وجود داشت که زمینه ساز هم اندیشی برای طراحی این سامانه شد. در وهله اول، بررسی روند عرضه خودرو به ویژه طی چند سال اخیر نشان می دهد که خودروسازان ما به تولید خودروهای ناقص روی آورده بودند. خودروسازان آمار تولید را ارائه می دادند اما در عمل میزان عرضه بسیار کمتر بود. در حقیقت خودروها به سبب ناقصی قطعات در پارکینگ ها می ماند و امکان عرضه نداشت. این در حالیست که بایستی تمرکز اصلی بر عرضه محصول به بازار باشد؛ لذا تاکید شده تا خودروسازان تولید ناقص نداشته باشند و هر چه تولید می کنند، قابلیت عرضه داشته باشد.

آغاز به‌ کار سامانه یکپارچه فروش خودرو از هفته پیش رو / سرو سامان دادن به قیمت خودرو در بازار

مدیرکل دفتر صنایع حمل ونقل وزارت صمت تصریح کرد:  فارغ از اینکه این تولید خودروها به این شیوه (خودرو ناقص) در دنیا بسیار عجیب و غیرمتعارف است، بحث تولید انبوه در صنعت خودرو با این هدف مطرح شد تا با تولید انبوه، هزینه های سربار کاهش یابد؛ اما زمانیکه خودرو ناقص تولید می شود و در آمار تولید هم لحاظ می شود، در عمل کالای ناقصی تولید شده که قابلیت عرضه به بازار نداشته و هزینه های بیشتری را ایجاد می کند. ضمن اینکه نقدینگی خودروساز نیز به نوعی محبوس می شود. بطور مثال ۷۰ درصد یک خودرو تولید می شود اما در عمل قابلیت عرضه به بازار ندارد.  در مقاطعی از سال گذشته بالغ بر ۲۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان بود که امکان تجاری سازی نداشت. موضوع خودروهای ناقص از جمله عارضه هایی بود که در صنعت خودرو ما به ویژه طی دو سال اخیر شکل گرفت و خودروساز هم به این روند عادت کرد.

خودروسازان به تولید خودرو ناقص عادت کرده بودند

وی افزود: بر این اساس تلاشی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیرو فرمان های ریاست جمهوری شکل گرفت تا تولید خودرو ناقص به حداقل برسد و از همین حیث میزان عرضه را افزیش دهیم.   مجموع تحویل دو خودروساز بزرگ در اردیبهشت ماه سال جاری ۱۰۲ هزار دستگاه است که نسبت به میزان آن در مدت مشابه سال گذشته تقریبا ۲۰ درصد رشد داشته است. علیرغم کاهش آمار تولید اما در حقیقت آمار عرضه و تحویل افزایش یافته است. در سال جدید این تفکر اشتباه (تولید خودرو ناقص)، متوقف و عرضه خودرو به نسبت سال گذشته بیشتر شد.  

توکلی ضمن اشاره به زیان های انباشته ناشی از تعهدات معوق خودروسازان، اعلام کرد: طبق آمار تعداد تعهدات معوق خودروسازان از ۶۰ هزار دستگاه به ۱۰ هزار دستگاه رسیده و بدین ترتیب قریب به ۸۵ درصد کاهش تعهدات معوق ایجاد شده است. بنابراین عرضه افزایش یافته و هزینه سربار خودروسازان کمتر شده است. میزان خودروهای ناقص در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش حدودا ۵۰ درصدی داشته است. وزارت صمت تمرکز خود را طبق برنامه های وزیر براین موضوع گذاشته است تا عرضه خودرو افزایش و هزینه های سربار کاهش پیدا کند. این اتفاق تاکنون تا حدودی محقق شده و روند تولید خودروهای ناقص عملا به کمترین مقدار ممکن رسیده است.

اصلاح جریان عرضه محصولات خودروسازان، در دستور کار وزارت صمت

مدیرکل دفتر صنایع حمل ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر عارضه صنعت خودرو کشور طی سال های اخیر را عرضه قطره چکانی محصولات توسط خودروسازان دانسته و گفت: خودروسازان بنابر ضرورت های تامین مالی خود، همان بخش خودروهایی را هم که قابلیت عرضه داشت، به صورت قطره چکانی به بازار عرضه می کردند. همین موضوع منجر به شکل گیری سوداگری ها در بازار شد؛ بطور مثال یک نفر با چند کارت  ملی یا افراد با هربه های مختلف هجوم می آوردند؛ لذا با توجه به اینکه میزان عرضه کم بود، متقاضیان سوداگرانه  مجال این را پیدا می کردند تا حجم قابل توجهی از عرضه را به خود اختصاص دهند. ضمن اینکه نحوه عرضه نیز این جریان را پشتیبانی می کرد.

این مقام مسئول در وزارت صمت تاکید کرد: دو عارضه اشاره شده، بر صنعت خودرو کشور و به ویژه بازار تاثیر بسیار منفی داشت؛ لذا کار کارشناسی گسترده ای توسط وزارت صمت با همکاری خودروسازان انجام و تلاش شد تا در ابتدا جریانِ عرضه اصلاح، تکلیف خودروهای ناقص مشخص شود و به نوعی از تولید خودرو ناقص جلوگیری شود. در حال حاضر به جایی رسیدیم که می توانیم بر روی عرضه متمرکز باشیم و عرضه بیشتر (نه عرضه قطره چکانی) داشته باشیم.

عرضه تعداد بیشتر از محصولات خودروسازان متعدد، با تنوع بیشتر و در بازه زمانی طولانی تر از طرح های فروش سابق

توکلی با بیان اینکه به جرائت می توان گفت میزان عرضه ای که در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد، چندین برابر دوره های قبل خواهد بود، اظهار کرد: برای آنکه هجوم زیادی هم اتفاق نیفتد، بازه زمانی مشخص تعیین خواهد شد و متقاضیان با عرضه تعداد قابل توجهی خودرو از سوی خودروسازان متعدد مواجه خواهند بود و دیگر مهلت زمان چند روزه برای ثبت نام مطرح نیست. در حقیقت طی یک بازه مشخص (بطور مثال یک هفته ای) خودروسازان، محصولات خود را با هم عرضه می کنند و مشتریان در این مدت مشخص می توانند با قدرت انتخاب بالا اقدام به خرید خودرو مورد نظر خود کنند.  

وی ادامه داد: روال تحویل نیز به این صورت خواهد بود که چنانچه تقاضا برای یک خودرو، بیش از میزان عرضه آن در آن دوره باشد، مشتریان نهایی به شیوه قرعه کشی تعیین خواهند شد؛ در غیراینصورت خودرو به هر فرد ثبت نام کننده تعلق خواهد گرفت. اما با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در جهت افزایش عرضه و قاعدتا با توجه به اینکه، شرایط بگونه ای پیش خواهد رفت که مصرف کننده واقعی می تواند از این طرح بهره ببرد، مرحله به مرحله تقاضاهای سوداگرانه حذف و به تدریج در گام های بعدی قرعه کشی حذف خواهد شد.

این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: با توجه به میزان عرضه و تنوع محصولات که یکباره عرضه خواهند شد، پیش بینی می شود که اتفاق های خوبی با آغاز به کار سامانه رخ دهد. از هفته آینده سامانه شروع به کار خواهد کرد. یک شرکت دانش بنیان مسئولیت طراحی را بر عهده داشته است. تا هفته آینده، همه خودروسازان مختلف میزان توانایی عرضه خود را اعلام می کنند و سپس سامانه آغاز به کار خواهد کرد. البته همانطور که اشاره شد، برنامه ریزی ها بر این اساس که عرضه میزان قابل توجهی افزایش یابد و همین عرضه زیاد، امید به حذف قرعه کشی را در قدم های بعدی، قوت می بخشد. بسیار خوشبین هستیم که استراتژی تولید خودرو کامل و روند عرضه یکپارچه، هر چه سریع تر منجر به حذف قرعه کشی شود.

مدیرکل صنایع حمل ونقل وزارت صمت تصریح کرد:  فروش همه خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی از این پس تنها از طریق سامانه یکپارچه انجام خواهد شد و دیگر خودروسازی به تنهایی نمی تواند اقدام به فروش محصولات خود کند؛ بدین ترتیب شائبه  اینکه برخی خودروسازان بخش خصوصی، عمدتا بازارهایی ایجاد و در آن اقدام به فروش با قیمت های گزاف می کنند، رفع خواهد شد و دیگر دغدغه هایی از این دست وجود نخواهد داشت. بقطع می توان گفت فروش به این شیوه، فواید بسیاری از منظر شفافیت خواهد داشت.

توکلی در رابطه با واکنش ها در پی اعلام خبر فروش یکپارچه خودروها، گفت: قاعدتا در شرایط قبلی، منافعی برای قشری خاص وجود داشت. از یک سو تولید خودرو ناقص در عین آمارسازی های تولید و از سوی دیگر عرضه قطره چکانی آسیب هایی را ایجاد می کرد، به هرحال آن نوع توزیع خودرو منافعی را متوجه افراد و جریان های خاص کرده بود، لذا حال که بنابر شفافیت است، منافع این اشخاص متزلزل خواهد شد و طبیعتا صدای برخی از این افراد را در خواهد آورد.
تصمیم وزارت صمت برای طرح سامانه فروش یکپارچه یکشبه نبوده و بسیار بدان خوشبین هستیم

وی افزود: اما با توجه به اینکه این اقدام محصول تصمیم یک شبه نبوده و برنامه ریزی های دقیقی در برنامه های تحولی خودرو برای آن صورت گرفته، بسیار به موفقیت فعالیت این سامانه خوشبین هستیم. سیاست های همه جانبه وزارت صمت به همراه افزایش تولید خودروی کامل  و افزایش عرضه در سامانه یکپارچه و همچنین ثبت و پیوستگی اطلاعات این سامانه فروش با سامانه جامع تجارت به منظور شناسایی قشر سوداگر، می توانند منجر به ساماندهی و شفافیت در عرضه خودروها مطابق فرمان ریاست جمهوری شود؛ در گام های بعدی نیز صنعت خودرو را از وضعیت فعلی خارج می کند تا رضایت مردم و مقامات دولتی را کسب کند.

مدیر کل دفتر صنایع حمل ونقل وزارت صمت در پایان تاکید کرد: صنعت خودرو کشور پتانسیل های بسیاری دارد و از پیچ سخت تحریم های ظالمانه عبور کرده  است، حال با توجه به جریان تولید پایداری که شکل خواهد گرفت، به مرور سایر اهداف همچون ارتقا کیفی خودروها و... نیز محقق خواهد شد.  اما بصورت کلی می توان گفت که هر شفاف سازی ممکن است هزینه هایی هم ایجاد کند اما وزارت صمت در تصمیم خود مصمم است که مطابق با دستور ریاست جمهوری، به نفع مصرف کننده واقعی این شفاف سازی را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت  - سامانه ای جدید برای فروش خودرو معرفی و اعلام کرد: به منظور شفاف سازی روند عرضه خودرو،  فروش همه خودروها به «سامانه یکپارچه فروش» منتقل می شود. بر این اساس همه خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت موظف اند هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی انجام دهند.

همچنین وی در بخشنامه ای خطاب به سازمان حمایت اعلام کرده است: تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو، تمهیدات لازم برای قرعه کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱  فراهم شود و تمامی خودروسازها از تاریخ مذکور ( ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ) هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت مورد نظر، امکان عرضه عادلانه تر برای تمام خودروهای تولیدی فراهم شود.

به دنبال تعیین چنین سازوکاری برای فروش خودرو و توقف هرگونه فروش خارج از این سیستم، این هفته طرح فروش محصولات ایران خودرو و سایپا که ۱۹ هفته پیاپی بصورت هفتگی (البته بدون در نظر گرفتن دو هفته ابتدایی فروردین ماه)، به سبب همین ممنوعیت فروش اجرا نشد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

جدول کامل قیمت محصولات ایران خودرو

جدول کامل قیمت محصولات سایپا

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nxiA8z4s
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه