شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

هوش، به قابلیت ها و توانمندی های ذهنی انسان ها گفته می شود. تا همین چند سال پیش برخی تصور می کردند هر کس که خوب ریاضیات را می فهمد و حل می کند باهوش است و کسانی که ریاضیات را خوب درک نمی کنند باهوش نیستند. اما امروزه مردم دریافته اند که هوش ابعاد مختلف دارد. اگر کودکی خوب ریاضیات را حل نمی کند ممکن است در برخی جنبه های دیگر نابغه باشد. اگر کودک ما بهره ی قابل توجهی از هر یک از انواع هوش ها داشته باشد، استعداد و قابلیت ویژه ای دارد. کودک شما زیاد حرف میزند؟ چرتکه را خوب بلد است؟ علاقه به حیوانات دارد؟ این ها همه مربوط به هوش آن هاست.

کم هزینه ترین راه های تقویت هوش کودکان

ما در اینجا ۸ هوش مختلف انسان ها را به شما معرفی می کنیم. انسانها با توجه به تفاوت های فردی که دارند در بعضی از این حوزه ها نابغه و ممکن است در برخی دیگر نقطه ضعف داشته باشند. والدین می توانند با شناسایی روحیات کودکان خود و شناخت انواع هوش برای توانمندی و شکوفایی استعداد های فرزندانشان برنامه ریزی کنند. هوش جنبشی و حرکتی، هستی گرا و طبیعت گرا، اخلاقی معنوی، احساسی هیجانی، آوایی موسیقیایی، زبانی کلامی، منطقی ریاضی و دیداری فضایی عناوین هشت هوش انسان ها هستند.

راه های تقویت هوش کودکان

در این مقاله برخی راه های تقویت هوش کودکان را به شما معرفی می کنیم تا با روش های ساده و کم هزینه مغز کودکان را توانمند کنید. چرا که سلولهای مغز مانند ماهیچه با تمرین تقویت می شود. اما به خاطر داشته باشید یکی از اصول راه های تقویت هوش کودکان این است که باید در انجام تمرین ها مداومت داشته باشند و تاثیر در استمرار تمرین هاست. انجام تمرین ها به صورت مقطعی اگر چه لذت بخش و سرگرم کننده است اما امکان دارد تاثیر قابل توجهی در پرورش انواع هوش نگذارد. گرچه راه های تقویت هوش کودکان بسیار زیادند اما ما در اینجا به برخی از مهم ترین اشاره می کنیم:

کتاب خواندن

خواندن انواع کتاب، یکی از بهترین راه های تقویت هوش کودکان است. کتابهای داستان کودک را وارد دنیای جدیدی می کند و تخیل آنها را تقویت می کند. همچنین موجب می شود که کودکان همراه با شخصیت های داستانی تجربه های ذهنی جدیدی را داشته باشند و در کنار او دنیا را کشف کنند. کتاب ها خلاقیت کودکان را پرورش می دهد، دایره واژگان آنها را توسعه می بخشد و بر یادگیری زبان آنها تاثیر بسزایی دارد. خواندن داستان به صورت مستقیم، هوش کلامی زبانی کودک را تقویت می کند و بر فن بیان آن ها تاثیر می گذارد. کودکانی که هوش کلامی و زبانی شان زیاد است نسبت به کلمات و جملات دقیق می شوند.آنها زود می توانند کلمات جدید را یاد بگیرند و به کار ببرند. توانایی تدریس ، قصه گویی، توضیح دادن و حرف زدن در این کودکان زیاد است. شغل هایی مانند بازاریابی، معلمی، مشاوره، برای این کودکان بسیار خوب است.

کم هزینه ترین راه های تقویت هوش کودکان

کودکان در سنین 0 تا دو سالگی با تحریک حواس پنجگانه دنیا را می شناسند و تحریک حواس پنجگانه بینایی شنوایی بویایی لامسه و چشایی آنها در هوش آنها تاثیر مستقیم می گذارد. کتاب هایی که برای کودکان زیر دوسال طراحی شده است بسیار ساده هستند و با تصاویر مختلف یا واژه آموزی به کودکان کمک می کنند دنیا را بشناسند.

 کودکان سه سال به بالا از طریق بازی و سرگرمی آموزش میبینند. کتاب های آموزشی و کتاب های بازی علاوه بر کتاب های داستانی برای این سنین توصیه می شود. برای تقویت هر بعد از ابعاد هوش کتاب های بازی و آموزشی گوناگونی طراحی شده است که از بهترین راه های تقویت هوش کودکان است. . کتاب هایی نیز وجود دارد که برای تقویت انواع هوش کودکان تحقیق کرده اند بازی های مختلف ارائه داده اند. شما می توانید برای خرید کتاب کودک از معتبرترین فروشگاه های اینترنتی کتاب های کودکانه مانند عمو کتابی اقدام نمایید.

ورزش کردن

منظور از ورزش کردن انجام بازی های خلاقانه و حرکتی می باشد که از بهترین راه های تقویت هوش کودکان میباشد. . یکی از جنبه های هوش کودکان هوش حرکتی جنبشی است. کودکان در بازی های گروهی حرکتی مثل دویدن، توپ بازی، پریدن و...علاوه بر اینکه هوش حرکتی جنبشی خود را تقویت می کنند تعامل با دیگران را نیز می آموزند و هوش احساسی هیجانی و کلامی زبانی شان قوی می شود. بازی های حرکتی و گروهی یکی از بهترین بازی ها برای تقویت هوش کودکان است که انرژی آنها را کنترل می کند و کودکان تجربه های اجتماعی جدید از طریق آن کسب می کنند.

پارک رفتن

اگر کودک شما طبیعت را به دقت مشاهده می کند و از بودن در طبیعت لذت می برد، اگر به جزئیات درختان، زندگی حیوانات و آسمان علاقه مند است او هوش هستی گرا و طبیعت گرا دارد.

شاید فکرش را نکنید اما یکی از راه های تقویت هوش کودکان پارک رفتن و حضور در طبیعت است. همه می دانیم که چه قدر در پارک ها به کودکان خوش می گذرد. بچه ها در پارک ها بازی می کنند و دوست پیدا می کنند. این ارتباطات شاد اجتماعی برای پرورش مغز آن ها بسیار مفید است. در کنار این، مشاهده درخت، گل و طبیعت به صورت مستقیم روی هوش طبیعت گرای آن ها موثر است. پارک هایی که مکانی برای خاک بازی و آب بازی کودکان دارند زمینه ارتباط و شناخت کودکان با طبیعت را بیشتر فراهم می کنند.

بازی فکری

خرید بازی فکری کودکان یکی از بهترین سرمایه گذاری های والدین برای تربیت فرزندان است. یکی از اثرگزار ترین راه های تقویت هوش کودکان بازی های فکری هستند. در بازی های فکری برنده کسی است که بهتر از فکرش استفاده می کند. پس واضح است که این بازی ها چقدر به تقویت تفکر و مغز کودکان کمک می کند. هر بازی با توجه به نحوه بازی روی بخشی از مغز اثر گذار است. بازی های تمرکزی به گونه ای، بازی های سرعتی به گونه ای دیگر و بازی های استراتژیک به سبکی دیگر و... 

بازی های فکری انواع گوناگونی دارند. برخی از آن ها تمرکزی است و در آرامش انجام می شود. مانند دومینو، برج پیزا و یا جنگا. این بازی ها قدرت توجه و تمرکز کودکان را تقویت می کند. برخی بازی های فکری سرعت عملی است. این بازی ها علاوه بر سرعت عمل تمرکز کودکان را تقویت می کنند چرا که در بازی های سرعتی اگر کودک تمرکز نکند زمان را از دست می دهد و می بازد. دست چین، تر دست، دکتر اکتشاف از این دسته بازی ها هستند. بعضی از بازی های فکری استراتژیک است. کودک برای برنده شدن نیاز به برنامه ریزی و نقشه دارد. او از ابتدا باید روی حرکت هایش فکر کند و بیهوده حرکت نکند. بازی هایی مانند کریدور، بلاک آس، شطرنج و.. از این دسته بازی ها محسوب می شوند. برخی دیگر هم بازی های شانسی فکری است که هدف اصلی در آن سرگرمی و تعامل با دوستان است. مانند بازی های منچ مارپله و...

والدین اگر کودک خود را بشناسند می توانند برای او برنامه ریزی کنند. مثلا کودکانی که روحیه رهبری کردن دارند می توانند در آینده مدیران موفقی شوند. برای این کودکان باز یهای استراتژیک خیلی کمک کننده است. با استقبال زیاد خانواده ها از بازی های فکری، مدل های مختلف و متنوع از بازی های فکری برای گروه های سنی مختلف روانه بازار شده است. مثلا والدینی که کودکان 5 ساله دارند می توانند با خرید بازی فکری کودکان 5 ساله یک سرگرمی خوب مطابق با رشد شناختی کودک 5 ساله خود به او هدیه دهند.

کم هزینه ترین راه های تقویت هوش کودکان

سخن آخر

والدین باغبان هایی هستند که باید محیط مناسب برای رشد فرزندان را فراهم کنند. شاید اولین راهکار و مهم ترین راه های تقویت هوش کودکان این باشد که والدین فرزندشان را همان طور که هست دوست بدارند. هر کودکی نقاط ضعف و قوت منحصر به فرد خود را دارد. دوست داشتن کودک بدون قید و شرط موجب امنیت روانی او می شود. کودکان اگر مضطرب نباشند، مقایسه نشوند و عزت نفس داشته باشند نبوغ خود را به شما نشان خواهند داد. استعداد هایی که خداوند در وجودشان قرار داده را شکوفا می کنند و می توانند در جهت رسالتی که برایش خلق شده اند گام بردارند. به شرطی که بدانیم هر انسانی باهوش است. می تواند جراح باشد یا هنرمند. ریاضی دان باشد یا نویسنده یا ورزش کار.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/OUWhn60r
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه