پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی بازار خودرو در شهریور ماه

ثبات قیمت خودرو در بازار

1 سال پیش ( 1401/7/7 )
 

به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای اقتصاد، بازار خودرو در شهریورماه تقریبا بازار آرامی بود و نوسانات شدید قیمتی در آن رخ نداد. روند قیمتی در این ماه البته گاه اندکی صعودی و گاه نزولی بود؛ با این حال تغییرات محسوسی دیده نشد. با وجود این همچنان کلیدواژه بازار خودرو در شهریورماه نیز به سیاق ماه های گذشته «رکود» بود، رکودی که علل مختلفی را می توان برای آن ذکر کرد. شرایط به شکلی پیش رفته که مشتریان نیز برای خرید دچار سردرگمی شده و نمی دانند وقت مناسب برای خرید خودرو چه زمانی است.

شاید مهم ترین فاکتور ماه های اخیر در بازار خودرو را بتوان موضوع مذاکرات بر سر احیای برجام دانست. در مردادماه خبرهای مثبتی از این مذاکرات به گوش می رسید، اما شهریورماه شکل دیگری رقم خورد و اخبار مثبت کم شد و حتی خبرهای منفی به گوش رسید، اتفاقی که تعلیق در بازار خودرو را بیش از پیش تعمیق کرد. در حال حاضر شهروندان منتظر تعیین تکلیف مذاکرات هستند تا شاید اتفاقات مثبتی به نفع آنها در بازار خودرو رخ دهد. مسیر تاثیر مذاکرات برجامی بر بازار خودرو را بیش از هر مساله ای شاید بتوان از طریق نرخ ارز دنبال کرد. بررسی بازار نشان می دهد قیمت خودرو در بازار بیش از هر فاکتور دیگری تابع نرخ ارز است، به نحوی که با صعودی و نزولی شدن ارز، منحنی قیمت در بازار خودرو هم دچار افت وخیز می شود.  

ثبات قیمت خودرو در بازار

علاوه بر این، بازار خودرو تحت تاثیر مرحله سوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه نیز بود. با توجه به اختلاف ۲۵ تا ۹۷درصدی قیمت خودرو در کارخانه و بازار، متقاضیان خرید خودرو ترجیح می دادند پیش از اقدام به خرید خودرو از بازار، شانس خود را در قرعه کشی امتحان کنند. هرچند بیش از ۶میلیون و ۶۸۰هزار نفر در این مرحله برای تنها ۶۰هزار خودرو ثبت نام کردند و شانس برنده شدن بسیار کم بود، با این حال اختلاف قیمت بازار و کارخانه آنقدر هست که افراد را در مورد به تاخیر انداختن خرید از بازار و شرکت در قرعه کشی مجاب کند. علاوه بر این، فاکتور تاثیرگذار دیگر در بازار شهریورماه خودرو، عرضه برخی از خودروها در بورس کالا بود. در شهریورماه خبر ورود برخی از تولیدات داخلی خودرو به سازوکار فروش بورس کالا منتشر شد که توانست این امید را ایجاد کند که با افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان، قیمت ها در بازار کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین خریداران به نوعی منتظر کاهش قیمت خودرو هستند. البته نباید فراموش کرد افزایش تولید منوط به حذف قیمت گذاری دستوری و کاهش زیان خودروسازان است.

نکته قابل توجه و تاثیرگذار دیگر در این بین موضوع واردات خودرو است. ابتدای شهریورماه شاهد بودیم بعد از مدت ها انتظار بالاخره آیین نامه واردات خودرو اعلام شد. چندی پیش نیز وزارت صمت اعلام کرد از آذرماه امسال واردات کلید خواهد خورد. بنابراین خریداران انتظار دارند با ورود مدل های خارجی بتوانند خودروی موردنیاز خود را با قیمت کمتری خریداری کرده یا حتی بتوانند در قبال بهای پرداختی خود کیفیت بیشتری را دریافت کنند. این فاکتور اساسی نیز به اندازه باقی فاکتورها درگیر بلاتکلیفی است و با وجود وعده هایی که در مورد واردات خودرو در آذرماه داده شده و حتی از متقاضیان واردات نیز ثبت نام انجام می شود، هنوز نمی توان حتی آیین نامه را نهایی دانست. بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، روز سه شنبه اعلام کرد مجلس به دنبال بازنگری در آیین نامه واردات خودرو است.

به گفته رحیمی دلایل مجلس برای بازنگری در این مصوبه دولت، عدم توانایی آن برای تنظیم بازار و دیگر اهداف تعیین شده در قانون ساماندهی صنعت خودرو بوده است. این نماینده مجلی در این رابطه گفته است: «برداشت ما این است که واردات خودرو با این رویه تاثیری در افزایش کیفیت خودروهای داخلی ندارد. از سوی دیگر با این رنج قیمتی نمی تواند تقاضای کف بازار را تامین کند. واردات خودرو بر اساس این آیین نامه حتی به نیاز بازار هم نمی تواند پاسخ دهد. ما معتقدیم این آیین نامه صرفا حرکتی برای آزادسازی واردات خودرو بوده و اشتباهات گذشته در بحث واردات تکرار خواهد شد.» بنابراین بلاتکلیفی در فاکتورهای تاثیرگذار از طرفی باعث تعمیق رکود و از طرف دیگر باعث آرام بودن بازار شهریورماه خودرو از نظر قیمتی بوده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WXmiP5Hj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه