دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت:

با حذف قرعه کشی قیمت خودروها واقعی می شود؟

1 سال پیش ( 1401/7/20 )
 

عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت گفت: اگر سیاست گذاران مکانیزم بازار را بپذیرند، آن را متعادل سازند و اجازه دهند قیمت خودرو در کارخانه یا با عرضه در بورس کالا به قیمت تعادلی برسد، خودبه خود قرعه کشی معنایی ندارد و تولید نیز متناسب با آن انجام خواهد شد؛ درنتیجه زیان دهی کاهش می یابد.

به گزارش فرصت امروز به نقل از ایمنا، امیرحسن کاکایی اظهار کرد: در خودروهایی که قیمت کارخانه واقعی شده و به قیمت بازار می رسد، قرعه کشی خودبه خود بی اثر می شود؛ زیرا از آن پس مشتری برای قرعه کشی صف نمی بندد که نمونه آن را در خودروی شاهین و کوئیک مشاهده کردیم؛ قیمت این خودروها به نسبت آزاد شده و تفاوت کمی با بازار آزاد داشت که باعث شد تا مشتری چندانی برای خودروهای کارخانه وجود نداشته باشد. بنابراین بودن یا نبودن قرعه کشی تفاوتی ندارد.

با حذف قرعه کشی قیمت خودروها واقعی می شود؟

وی افزود: اگر سیاست گذاران مکانیزم بازار را پذیرفته و آن را متعادل کرده و اجازه دهند قیمت خودرو در کارخانه یا با عرضه در بورس کالا به قیمت تعادلی برسد، خودبه خود قرعه کشی معنایی ندارد و تولید نیز متناسب با آن انجام خواهد شد و زیان دهی کاهش می یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در خودروهایی که قیمت گذاری دستوری برای آن انجام می شود، زیان دهی سنگینی برای تولیدکننده وجود دارد و رانت بزرگی نیز به بخشی از مردم که در قرعه کشی برنده می شوند، داده می شود. آنجاکه رانت وجود داشته باشد، صف بسته می شود و مجبورند قرعه کشی کنند تا عدالت حفظ شود که این اتفاق در سال های اخیر افتاده است.

کاکایی اضافه کرد: سیاست گذاران این تجربه تلخ را انجام می دهند و از آن کوتاه نیامده اند. با حذف خودروی پراید و تیبا، مشکل سایپا رفع شد و قیمت سایر خودروهای این مجموعه به بازار نزدیک شد که منجر شد دیگر نیازی به قرعه کشی نداشته باشد. اما متأسفانه همچنان درخصوص بیشتر خودروهای اصلی ایران خودرو که طرفداران زیادی نیز دارد، قیمت گذاری دستوری وجود دارد به نحوی که خودرو پژوپارس در برخی موارد تا ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف با بازار دارد. این در حالی است که ایران خودرو برای تولید این خودروها زیان می دهد.

وی تصریح کرد: خودرو پراید و تیبا به دلیل ارتقای استانداردها و با توجه به دستور سازمان ملی استاندارد حذف شد. البته باید بررسی شود که حذف پراید به نفع مردم بود یا نه اما این اقدام باعث شد سایر خودروهای سایپا که پیش از این گران قیمت محسوب شده و دولت توجه چندانی به آن نداشت اکنون پر طرفدار و قیمت آن به بازار نزدیک شده است.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NzOYu43c
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه