پنجشنبه, ۱۵ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Thu, 5 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

دو نرخی شدن قیمت خودرو ها، خودرو را به کالایی سرمایه ای تبدیل کرد

1 سال پیش ( 1402/6/22 )
 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طبق قانون و حاکمیت شرکتی، وزارت صمت مسئول مستقیم خودروسازان نیست گفت که این وزارتخانه تنها نقش سیاست گذاری دارد و تلاش می کند تا سیاست ها به  درستی تدوین شوند.

به گزارش فرصت امروز به نقل از ایسنا، عباس علی آبادی در باره پیرامون موضوع قیمت گذاری خودرو ها، تصریح کرد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاه های مختلف، طبق قانون مستقل عمل می کند؛ ما باید گفتمانی با آن ها داشته باشیم اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودرو های مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آن ها باشیم.

دو نرخی شدن قیمت خودرو ها، خودرو را به کالایی سرمایه ای تبدیل کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست گذار است و در این زمینه تلاش می کنیم که به  درستی سیاست ها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمت گذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمت گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا می کند، بیکاری افزایش پیدا می کند و بسیار مشکلات دیگر.

انقباض بازار، سرمایه گذار را فراری می دهد

به اعتقاد او، همه سیاست ها و دستورالعمل ها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد می کنیم، عملا سرمایه گذاری را از این بازار مهاجرت می دهیم.

علی آبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه ای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری می کنند، بایستی تنها مصرف کننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفته بازی ها را هم فراهم کند.

بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودروها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی می شود، تعادل بازار هم برهم می ریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه ها را به نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطه ای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربه سر به علاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.

وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری ها در بازار باشد، باید سیاست ها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاست های پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FSurFkBo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
قیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه