پنج شنبه, 11 ارديبهشت 1399 - 10:18

چگونه فضای کاری مناسبی در خانه داشته باشیم؟

اگر شما تا به حال درباره کار از خانه یا دورکاری فکر کرده باشید، به احتمال زیاد نسبت به اتلاف وقت گسترده در این شیوه احساس نگرانی کرده اید. بسیاری از افراد نسبت به حواس پرتی مداوم در فضای خانه و عدم تمرکز بر روی کار نگران هستند. این امر طبیعی به نظر می رسد. ما به هر حال در فضای خانه توجه کمتری به امور کسب و کار داریم بنابراین شاید در حین مدیریت یک پروژه پشت میز ناهارخوری به طور ناخودآگاه به یکی از پنجره های خانه خیره شده و شروع به خیال‎پردازی کنیم.

بدون تردید با شیوع ویروس کرونا اهمیت پیگیری امور کسب و کار از خانه بیشتر شده است. بسیاری از برندها در این زمینه تسهیلات فراوانی برای کارمندان در نظر گرفته اند، با این حال هنوز هم نگرانی اصلی نسبت به کاهش کیفیت کاری وجود دارد. مزیت اصلی حضور در دفتر کار برای انجام پروژه های مختلف امکان تمرکز بیشتر بر روی امور کسب و کار است. این شرایط در محیط خانه به طور یکسان وجود ندارد. همچنین برخی از دشواری های مربوط به فضای کار از خانه است. برگزاری ملاقات های مهم در این شرایط امری پیچیده محسوب می شود. همه ما ملاقات‎های حضوری با دیگران را نسبت به هر نوع الگوی جایگزینی برتری می دهیم. این امر در شرایط عادی بسیار جذاب محسوب می شود. نکته مهم در این میان ضرورت پیگیری امور جاری کسب و کار در شرایط حاد کنونی است بنابراین شاید ما گزینه دیگری به جز کار از خانه نداشته باشیم.

کرونا و ایجاد فضای کاری در خانه

هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی راهکارهای ایجاد فضای کاری در خانه است. این امر با توجه به شیوع ویروس کرونا و دشواری های موجود در زمینه مدیریت آن ضروری به نظر می رسد.

مطلب مرتبط: اصول طراحی داخلی محیط کار

شکل‎دهی به فضای در دسترس

پیش از تصمیم‎گیری درباره فضای دفتر کار باید نسبت به نحوه استفاده از آن فکر کنیم. اگر شما قصد استفاده انفرادی از اتاق موردنظر برای مدیریت امور کسب و کار را دارید، امکان ایجاد فضایی راحت تر مطابق سلیقه شخصی وجود دارد، با این حال اگر فرد دیگری نیز در خانه نیاز به فضای کاری داشته باشد، باید با هم اندیشی اقدام به چینش فضا کنید.

یکی از نکات مهم در این میان ضرورت چینش رسمی اتاق در صورت نیاز به برگزاری کنفرانس های آنلاین است. فضای اتاق کار ما باید نمایش حرفه ای داشته باشد. در غیر این صورت ما توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهیم داشت. بسیاری از افراد در زمینه حضور در کنفرانس ها یا ملاقات های کاری به صورت آنلاین توجهی به فضای پشت سرشان ندارند. این فضا تاثیر مشخصی بر روی افراد و برداشت شان از نحوه دورکاری ما دارد بنابراین باید نسبت به استفاده از فضایی ساده و متفاوت از حالت خانه اقدام کنیم. بهترین ایده در این میان استفاده از یک دیوار کاملا یکدست به عنوان فضای پشت سرمان است. مشاهده پنجره در پشت سر افراد به هنگام حضور در کنفرانس آنلاین علاوه بر مشکل تابش نور، موجب حواس پرتی مداوم نیز می شود.

اشتباهات رایج

هنگامی که افراد برای نخستین بار کار از خانه را شروع می کنند، اشتباهات بسیار زیادی را مرتکب می شوند. این امری طبیعی است، با این حال تکرار اشتباهات بیانگر بی‎توجهی ما نسبت به یادگیری اصول کار از خانه خواهد بود. یکی از اشتباهات مهم در زمینه کار از خانه تلاش برای مدیریت پروژه ها و تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو است. این امور با یکدیگر تداخل دارند. به این ترتیب در نهایت کیفیت کاری ما به شدت کاهش خواهد یافت.

بسیاری از افراد نسبت به فضای مناسب برای دورکاری توجه ندارند بنابراین به سراغ کوچک‎ترین فضای در دسترس برای تبدیلش به اتاق کار می روند. نتیجه این امر کار از خانه همراه با احساس عدم راحتی است. وقتی ما فضای کافی برای کار نداشته باشیم، توانایی مان نیز به شدت کاهش خواهد یافت بنابراین ما باید پیش از انتخاب فضای موردنظر نسبت به سهولت کار در آنجا فکر کرده باشیم.

توصیه هایی برای چینش بهتر اتاق کار

انتخاب فضایی دور از مرکز خانه برای ما امری ضروری محسوب می شود. هرچه ما به مرکز خانه نزدیک‎تر باشیم، احتمال حواس پرتی در طول کار افزایش خواهد یافت. بدون تردید اعضای خانواده بیشتر در مرکز خانه دورهم جمع می شوند. به این ترتیب ما به طور مداوم در کانون اعضای خانواده قرار خواهیم گرفت.

طراحی اتاق کار باید همیشه با توجه به نیازهای اولیه شروع شود. در غیر این صورت نیاز به بازبینی در طراحی اتاق افزایش خواهد یافت. دسترسی ساده به تمام بخش های اتاق اولویت اساسی ما خواهد بود. این امر از اتلاف وقت در زمان کاری در خانه جلوگیری به عمل می آورد.

استفاده از برخی از طبقات برای کار بهتر ضروری است. اگر اتاق ما فضای کافی برای پرونده ها و سایر اسناد مهم نداشته باشد، فضای کلی به شدت شلخته خواهد شد. گام بعدی در راستای ایجاد فضای کاری مناسب توجه به نورپردازی است. ما باید دسترسی مناسبی به نور داشته باشیم. فضای تاریک خانه در صورت انتخاب به عنوان دفتر کار باید از نظر نورپردازی به روز شوند. در غیر این صورت ما تجربه دورکاری در فضای تاریک را خواهیم داشت.

رعایت سادگی در چینش اتاق اهمیت فراوانی دارد. ما نیاز به اتاقی موقت برای ساماندهی امور کسب و کار داریم. این امر به طور کلی با طراحی اتاق های خانه تفاوت دارد. دسترسی سریع به تمام بخش های فضای کاری باید در اولویت ما باشد. هر نوع چینش اضافی در این فضا فقط موجب سردرگمی ما در فرآیند دورکاری خواهد شد.

احساس راحتی در فضای کاری اهمیت بسیار زیادی دارد. افراد با احساس ناراحتی مداوم از فضای کاری امکان مدیریت امور را نخواهند داشت بنابراین اندکی تزیین فضای کار برای ایجاد محیطی دلنشین ضروری خواهد بود.

مطلب مرتبط: چگونه دفتر کاری با فضای کارآفرینانه داشته باشیم؟

برخی اصول مهم طراحی فضای کاری در خانه

کار از خانه نیازمند توجه به نکات بسیار زیادی است. برخی از مهم ترین نکات در این زمینه به شرح ذیل اند:

• تصمیم‎گیری درباره نحوه چینش ابزارها و پرونده های ضروری به منظور دسترسی ساده

• جداسازی مداوم مسائل کاری از شخصی به منظور فعالیت مناسب

• یافتن راهکارهایی برای ایجاد احساس واقعی حضور در فضای کاری و حفظ روحیه حرفه ای

• ایجاد عادت های کاری در خانه برای ساماندهی وضعیت در شرایط دورکاری.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید