شنبه, 30 شهریور 1398 - 16:00

ضرورت ترکیب شیوه های قدیمی و جدید در بازاریابی

تکنیک های بازاریابی با گذشت زمان به طور قابل توجهی تغییر کرده اند. اکنون دیگر عصر توسعه کسب و کار با تبلیغات ساده در رسانه های جمعی نظیر تلویزیون و رادیو گذشته است. در عوض توسعه سریع اینترنت همه چیز را تغییر داده است. راه اندازی سایت مناسب، مدیریت سئو مطالب و حضور فعال در شبکه های اجتماعی بدل به ضرورتی اجتناب ناپذیر برای صاحبان کسب و کارهای مدرن شده است. بدون شک توسعه شیوه های تازه بازاریابی به معنای افزایش گزینه های در دسترس برندهاست. نکته مهم در اینجا عدم صرف نظر از شیوه های قدیمی بازاریابی بدون دلیل موجه است. امروزه هنوز هم امکان استفاده مناسب از شیوه های بازاریابی به اصطلاح قدیمی وجود دارد. هدف اصلی من در این مقاله معرفی برخی از برترین شیوه های بازاریابی قدیمی اما همچنان تاثیرگذار است.

1. معرفی مشتریان جدید به خریدارهای قدیمی

شیوه های قدیمی بازاریابی موثر

یکی از بهترین راهکارها برای جلب نظر مشتریان تازه معرفی آنها به مشتریان فعلی مان است. این شیوه قدیمی هنوز هم تاثیرگذاری خاص خود را دارد. به این ترتیب برندهای بزرگی نظیر نایک نیز از آن برای توسعه سطح کاری شان استفاده می کنند. تاثیرگذاری صحبت افراد حقیقی بسیار بیشتر از شخصیت حقوقی برندهاست. به همین خاطر توجه ویژه به چنین برندهایی ضروری خواهد بود.

خوشبختانه امروزه راهکارهای مدرنی برای ارجاع کاربران به مشتریان وفادار برندها وجود دارد. شبکه های اجتماع با توسع روزافزون امکانات خود این پدیده را فراهم می-کند. به عنوان مثال، در فیس بوک این ویژگی برای اکانت های تجاری وجود دارد. به این ترتیب امکان ساماندهی روبات چت شرکت ها برای ایجاد ارتباط میان مشتریان تازه و قدیمی فراهم است.

یکی از شیوه های جانبی در الگوی معری مشتریان تازه به خریدارهای وفادار ارائه تخفیف های گسترده به مشتریان وفادار است. به این ترتیب انگیزه آنها برای تعریف از برندها افزایش چشمگیری خواهد یافت.

مطلب مرتبط: شیوه های بازاریابی مدرن کدامند؟

2. استفاده هوشمندانه از علائم

اگر کسب و کار شما دارای دفتر یا ساختمان مرکزی است، امکان استفاده از علائم راهنمایی برای جلب نظر مشتریان وجود خواهد داشت. این شیوه در دهه های قبل از سوی بسیاری از برندها مورد استفاده قرار می گرفت. دلیل توقف روند اعتماد به این شیوه گسترش هرچه بیشتر ابزارهای دیجیتالی عنوان می شود. بدون شک این بهانه به هیچ وجه قابل اعتنا نیست. به همین خاطر من همیشه استفاده هوشمندانه از علائم را مفید می دانم. این امر به ما فرصت مناسب برای جلب توجه افراد در اطراف دفتر اصلی برندمان را می دهد.

وقتی برند ما در یک شهر دفتر یا فروشگاه مرکزی دارد، همه اهالی باید از آن مطلع باشند. در غیر این صورت ما فرصت مناسبی برای توسعه برندمان را از دست خواهیم داد. استفاده از طرح های گرافیکی همیشه نظر مشتریان را جلب می کند. به این ترتیب ما از سایر رقبا یک قدم جلوتر خواهیم بود.

3. بازاریابی با استفاده از مشتریان

شاید یکی از قدیمی ترین الگوهای بازاریابی مربوط به استفاده از مشتریان در کمپین هاست. این شیوه بیش از 50 سال قدمت دارد. مبنای اصلی این روش اعتماد بیشتر مشتریان به افراد حقیقی است. به این ترتیب با همکاری مناسب مشتریان فعلی برندمان فرصت طلایی برای جلب نظر مشتریان سابق پدیدار می شود.

بدون شک شناخت مخاطب هدف یکی از دشوارترین کارها در هر کسب و کاری است. به همین خاطر بسیاری از برندها در طول یک دهه اخیر قید استفاده از این شیوه را زده اند. اگر شما در زمینه شناخت مخاطب هدف برندتان مهارت دارید، فرآیند کاری تان بسیار راحت تر خواهد شد. به این ترتیب فقط باید با مشتریان علاقه مند برندمان برای تولید کمپین هماهنگی های لازم را انجام دهیم. سایر کارها به سادگی قابل پیگیری خواهد بود.

4. استفاده تبلیغاتی از سلبریتی ها

یکی دیگر از شیوه های قدیمی بازاریابی استفاده از سلبریتی ها به عنوان شخصیت اصلی کمپین هاست. در طول ده های قبل این شیوه درآمد بسیار زیادی برای سلبریتی ها به ارمغان آورده است. دلیل اصلی مخالفت با این شیوه در طول سال های اخیر عدم تخصص اغلب سلبریتی ها در حوزه موردنظر برندهاست. به این ترتیب اعتماد مشتریان دیگر مانند سابق جلب نمی شود.

بی شک عدم تخصص سلبریتی ها در زمینه فعالیت برخی از برندها قابل درک است. نکته مهم در اینجا عدم نیاز به همکاری با هر سلبریتی از سوی برندهاست. ما باید برنامه دقیقی برای شناسایی سلبریتی های مرتبط با حوزه تخصصی کارمان را داشته باشیم. به این ترتیب امکان همکاری نزدیک با آنها فراهم خواهد شد. از نقطه نظر مالی نیز باید سطح قیمت معقولی برای همکاری با سلبریتی ها پیشنهاد دهیم.

5. بازاریابی ایمیلی

وقتی از الگوهای سنتی و قدیمی بازاریابی صحبت می کنیم، همیشه نباید دنبال شیوه-های مورد استفاده در دهه های 50 یا 60 میلادی بود. بازاریابی ایمیلی در طول دو دهه اخیر مزیت های بسیار زیادی به ارمغان آورده است. با معرفی شبکه های اجتماعی در طول یک دهه اخیر موج توجه برندها به بازاریابی ایمیلی کاهش چشمگیری یافته است. به همین خاطر برندها بیشتر به حوزه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی توجه می کنند. بدون تردید این تکنیک مزیت های خاص خود را دارد، با این حال معنای آن بی توجهی کامل به بازاریابی ایمیلی نیست. امروزه هنوز هم بازاریابی ایمیلی تاثیرگذاری زیادی دارد. به هر حال اغلب کارمندان و اهالی کسب و کار به صورت روزانه سرویس ایمیل شان را چک می کنند. به همین خاطر سرمایه گذاری بر روی حوزه بازاریابی ایمیل محور همچنان مزیت های خاص خود را دارد.

مطلب مرتبط: ۱۰ توصیه برای تبلیغ و بازاریابی موثر

ترکیب شیوه های قدیمی و جدید

هنگامی که نوبت به بازاریابی برای کسب و کار می رسد، گزینه های زیادی در اختیار برندها قرار دارد. از نظر من ترکیب شیوه های قدیمی و جدید بهترین نتیجه را خواهد داشت. نکته مهم در این میان توجه به ترکیب خلاقانه شیوه های قدیمی و تازه است. در غیر این صورت شیوه فعالیت برند ما چندان چنگی به دل نخواهد زد. به عنوان مثال، پیگیری کمپین بازاریابی ایمیلی در کنار سرمایه گذاری مناسب بر روی شبکه-های اجتماعی گزینه مناسبی خواهد بود. به طور معمول ترکیب شیوه های مختلف بازاریابی موجب افزایش فرآیند جلب نظر مشتریان می شود. نتیجه امر افزایش توان برندها در جلب نظر مشتریان خواهد بود.

امروزه بسیاری از برندها به سوی بازاریابی مدرن در حرکت هستند. این امر موجب بی توجهی بی دلیل آنها به شیوه های سنتی شده است. هنر اصلی برندهای خلاق در این میان ترکیب خلاقانه میان شیوه های مختلف بازاریابی خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی