گوگل تابه حال سرمایه گذاری های اندکی در ژاپن داشته، اما این بار روی استارتاپ ژاپنی ABEJA در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین سرمایه گذاری کرده است.
به گزارش زومیت، رقم معامله جدید گوگل روی ABEJA هنوز مشخص نیست، اما پیش بینی می شود که بیش از ۱۰ میلیون دلار نبوده است؛ زیرا استارتاپ شش ساله ABEJA جدیدا تأکید کرده که تا امروز ۶ میلیارد ین ژاپن معادل ۵۳میلیون دلار از سرمایه گذاران دریافت کرده است. از طرفی طبق اعلام کرانچ بیس در گذشته این استارتاپ سرمایه ۴۵ میلیون دلاری جذب کرده، این یعنی 8میلیون دلار از سرمایه دریافتی این استارتاپ فاش نشده است. البته این مبلغ هم می تواند سرمایه گذاری جدید گوگل را پوشش دهد و هم یکی دیگر از سرمایه گذاری های ناشناخته این استارتاپ در سال ۲۰۱۴ را توجیه کند.
اعداد و ارقام را که کنار بگذاریم، معامله این دو شرکت توجه زیادی را به خود جلب کرده است، نه تنها به این دلیل که گوگل بعد از مدت ها در ژاپن سرمایه گذاری کرده بلکه به دلیل ماهیت استراتژیک آن. ABEJA در بیانیه ای اعلام کرده با گوگل در زمینه هوش مصنوعی و راه حل های یادگیری ماشین در بخش های مختلف از جمله خرده فروشی و تولید، پیدا کردن راه حل های هوش مصنوعی و رشد بخش هوش مصنوعی ژاپن همکاری خواهد کرد.
هسته اصلی این استارتاپ ارائه پلتفرمی است که با استفاده از یادگیری ماشین به بیش از ۱۵۰ شرکت در مورد تجزیه و تحلیل کسب وکار و ارائه چشم اندازی از داده های شان کمک کند. این استارتاپ، محصولی تخصصی برای مغازه های خرده فروشی دارد که با توجه به داده های جمع آوری شده از مشتری ها و سایر داده ها، خدماتی را ارائه می دهد و تابه حال حدود ۱۰۰ شرکت از این خدمات استفاده کرده اند. شینیچی ایب، مدیر خدمات ابری گوگل ژاپن می گوید:
ABEJA قابلیت های تکنیکی و یادگیری ماشین قوی دارد و به دلیل عملکرد خوب در همکاری و ارائه راه حل های تأثیرگذار و کاربردی در صنعت شناخته شده است. این سرمایه گذاری راه را برای همکاری با ABEJA در ارائه راه حل های نوآورانه در خرده فروشی، تولید و سایر جنبه ها هموار کرده است.
گوگل تأکید زیادی روی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در چین داشته، به طوری که سال گذشته آزمایشگاه مخصوصی را در بیجینگ راه اندازی کرده؛ اما بخش عمده تمرکز آن و آزمایشگاه های اصلی گوگل در اروپا و آمریکا قرار داد. گوگل استارتاپ هایی در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از چین و هند را نیز خریداری کرده است، اما همه آن ها به منظور گسترش تیم های داخلی این شرکت و ایجاد خدماتی در راستای رشد بازار محلی بوده اند.