چهارشنبه, 26 شهریور 1399 - 10:30

تقریبا دو ماه قبل، مدیرعامل برند لیفت اعلام کرد که چشم انداز این شرکت، برقی کردن تمامی خودروهای خود تا پایان دهه حال حاضر است. این امر بدون شک یک طرح بزرگ و فوق العاده محسوب شده و پیش بینی می شد که اوبر نیز از برنامه های خود در این زمینه رونمایی کند. با این حال مورد عجیب این است که آنها درست همانند برند رقیب، چشم ‎انداز خود را تعیین کرده‎ اند که تا سال 2030، تمامی وسایل نقلیه آنها اعم از خودرو و موتورسیکلت، برقی شود.

آینده سبز در انتظار تاکسی های اینترنتی

در این راستا هنوز مشخص نیست که آنها قرار است با چه برندی برای رسیدن به این هدف، همکاری داشته باشند. با این حال به نظر می ‎رسد که تسلا، بالاترین شانس را دارد. در این رابطه دارا خسروشاهی اعلام کرده است که وظایف تمامی برندها برای ایجاد آینده‎ ای بهتر، استفاده از سوخت ‎های پاک و به حداقل رساندن تولید کربن است. در این راستا نیز اوبر به عنوان بزرگ ‎ترین سرویس تاکسی اینترنتی جهان، در تلاش برای ایفای نقش خود خواهد بود. این امر باعث خواهد شد تا در آینده شاهد بحران ‎های زیست محیطی به مراتب کمتری باشیم، با این حال با توجه به این امر که هیچ ‎یک از این دو برند، مالک خودروهای فعال در سرویس ‎های خود نیستند و هنوز هم مشکلات حقوقی در رابطه با کارمند دانستن رانندگان وجود دارد، این مشکل نیز مطرح است که آنها چگونه می‎خواهند راننده‎ ها را به سمت خرید خودروهای برقی که قیمت به مراتب بالاتری دارند، ترغیب نمایند.

مطلب مرتبط: تاکسی دریایی ایده جدید اوبر

در این راستا بدون شک باید کمک ‎های مالی خاصی صورت گیرد که خود به بودجه ‎ای کلان نیاز دارد. با توجه به این امر که هنوز از جزییات این طرح خبری منتشر نشده است، برخی این احتمال را در نظر می‎ گیرند که این موضوع صرفا برای کاهش فشارها بوده و یک اقدام تبلیغاتی محسوب می ‎شود. در این راستا ممکن است تا 10 سال آینده، این دو شرکت بهانه‎ هایی را مطرح کرده و این طرح را به شکلی که ادعا می ‎کنند، به اجرا درنیاورند. درواقع تمامی تحلیلگران، نسبت به صداقت این ادعا، اطمینان لازم را نداشته و باید دید که چگونه اعتمادسازی ‎ها انجام خواهد شد. با این حال ذکر این نکته نیز ضروری است که خودروهای برقی، از استهلاک به مراتب کمتری برخوردار بوده و این امر باعث می ‎شود تا هزینه رانندگان، کاهش چشم گیری را پیدا کند. در این رابطه بدون شک نیاز به ایجاد زیرساخت‎ های لازم تا 10 سال آینده نیز خواهد بود که خود موضوعی پرهزینه محسوب می ‎شود. درواقع به نظر می ‎رسد که این طرح، به صورت مرحله‎ ای پیش خواهد رفت و در گام نخست، تنها شاهد جایگزین کردن 10 درصد از خودروها باشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید