دوشنبه, ۱۱ اسفند(۱۲) ۱۳۹۹ / Mon, 1 Mar(3) 2021 /
           
فرصت امروز
پاسخ به پرسشی اساسی در حوزه کسب و کار:

چرا یافتن راه حل مشکلات در عرصه کسب و کار بسیار دشوار است؟

1 ماه پیش ( 1399/11/3 )

حل مشکلات در عرصه کسب و کار یکی از مهمترین دغدغه های کارآفرینان محسوب می شود. استارت آپ ها همیشه برای حل یک مشکل ایجاد می شوند. وضعیت در مورد حوزه های کسب و کار نیز به همین ترتیب است. اگر یک حوزه کسب و کار در تلاش برای حل مشکلات مشتریان است، باید به فکر مشکلات داخلی اش نیز باشد. این امر فرآیند حل مسئله و مشکل در سراسر روز را به دنبال خواهد داشت. بسیاری از برندهای موفق و بزرگ در عمل کارشان را با حل برخی از مشکلات ساده شروع کرده اند. 

حل مشکلات عرصه کسب و کار همیشه کار سختی است. ادعای مقاله کنونی ساده بودن مشکلات عرصه کسب و کار نیست، بلکه بیشتر معطوف به ساده سازی فرآیند حل مسئله از سوی کسب و کارهاست. در ادامه به برخی از نکات مهم در این راستا اشاره دقیق تر خواهیم داشت. 

چرا یافتن راه حل مشکلات در عرصه کسب و کار بسیار دشوار است

چالش حل مشکلات و تغییر

حل مشکلات عرصه کسب و کار از نگاه بی طرفان امر ساده ای است. کسب و کارها باید ریشه اصلی مشکل را شناسایی کرده و سپس اقدام به تغییر آن نمایند. اگر در عمل نسبت به ایجاد تغییرات برای حل مشکلات صحبت کنیم، ابتدا باید نسبت به تاثیر تغییر موردنظر بر روی فعالیت کلی برند توجه نشان دهیم. در غیر این صورت نگاه حرفه ای به موضوع نخواهیم داشت. بسیاری از برندها در عمل به دلیل دردسرهای تغییر از حل برخی از مشکلات طفره می روند بنابراین در صورت مواجهه با مشکلی اساسی باید هزینه تغییر را نیز مدنظر قرار داد. 

مطلب مرتبط: حل مشکلات کسب و کار با توصیه های ساده

اغلب اوقات کسب و کارها در مواجهه با مشکلات کوچک اقدام به قبول هزینه تغییر نمی کنند. این امر موجب انباشت شمار بالایی از مشکلات و در نهایت ناتوانی برای بهبود کیفیت برند در بلندمدت می شود بنابراین شاید بهترین گزینه برای برندها ارزیابی مداوم مشکلات پیش روی شان باشد. همچنین باید نسبت به تقویت انگیزه برندها برای حل مشکلات شان، هرچند کوچک و خرد نیز اقدام کرد. در غیر این صورت تاثیرگذاری مناسب در حوزه کسب و کار پدید نخواهد آمد. 

شناسایی مشکل، نه پاسخ 

وقتی در تلاش برای حل و فصل یک مشکل هستیم، باید ابتدا درک درستی از مسئله داشته باشیم. بسیاری از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی وضعیت شان به طور مداوم به دنبال پاسخ هایی برای مشکلات شان هستند. این امر در عمل موجب بی توجهی به مسئله اصلی می شود. 

اگر کسب و کارها نسبت به شناسایی درست مشکل پیش روی شان توجه نشان ندهند، مشکلات بسیار زیادی پیش روی شان قرار خواهد گرفت. وقتی مشکل پیش روی کسب و کارها به درستی شناسایی نشود، ارائه راه حل ها براساس شانس خواهد بود. درست به همین خاطر بسیاری از برندها در بلندمدت با مشکلاتی مشابه مواجه هستند.

فرآیند حل مشکلات کسب و کار باید به طور درست پیش برود. اگر مسئله مورد نظر به خوبی شناسایی نشود، ساماندهی اش امر بسیار دشواری خواهد بود. بسیاری از برندها در عمل منطق اساسی حل مشکلات را درک نکرده اند. به همین خاطر حتی پیش از شناسایی دقیق مشکل به دنبال راهکارهایی برای حل مسئله هستند. 

باتوجه به موارد مورد بحث در دو بخش ابتدایی باید نسبت به شناسایی برخی از راهکارها و تکنیک های مناسب برای حل مشکلات کسب و کارها اقدام کرد. در ادامه برخی از توصیه های کاربردی برای غلبه بر مشکلات کسب و کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

پایداری در زمینه حل مسئله

بسیاری از برندها پس از کار کوتاه مدت بر روی برخی از مسائل و مشکلات شان به سرعت از نتیجه گیری ناامید می شوند بنابراین کار را به صورت نیمه رها می کنند. این امر نه تنها کمکی به حل مسئله نمی کند، بلکه کار را در آینده نیز دشوارتر خواهد کرد. یکی از نکات مهم در زمینه حل مشکلات کسب و کار پایداری در زمینه پیشبرد فرآیند است. 

برخی از برندها در زمینه کار بر روی مشکلات بزرگ با فقدان زمان کافی مواجه هستند. بهترین راهکار در این شرایط کوچک کردن مشکلات و مسائل بزرگ است. این امر امکان کاهش ریسک های مربوط به ناامیدی از حل مشکلات در میانه مسیر را به همراه دارد. وقتی مشکلات بزرگ به چند مسئله کوچک تر تقسیم می شود، امکان کار بر روی آنها بدون نیاز به دغدغه های فراگیر نیز فراهم خواهد شد. 

دریافت کمک از دیگران

بدون تردید هیچ کارآفرین و حتی کسب و کار توانایی حل تمام مشکلاتش را ندارند. بسیاری از برندها در عمل نیازمند کمک های فوری از سوی دیگران هستند. در غیر این صورت حتی بقای شان در عرصه کسب و کار نیز با مشکل مواجه خواهد شد. 

خوشبختانه امروزه موسسه های بسیار زیادی در زمینه کمک به برندها برای حل مشکلات شان فعالیت دارند. دریافت کمک از برخی موسسه های معتبر امکان حل و فصل برخی از مشکلات اساسی برای همیشه را به همراه خواهد داشت. این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها خواهد بود. متاسفانه برخی از برندها بدون هیچ دلیل موجهی نسبت به دریافت کمک از دیگران امتناع می کنند. این امر شاید نوعی حفظ وجهه حرفه ای قلمداد شود، اما در بلندمدت موجب افزایش سریع مشکلات و چالش های کسب و کار خواهد شد. 

مطلب مرتبط: چهار مرحله برای حل مشکلات کسب و کار

استفاده از روش های تازه برای حل مشکلات

حل مشکلات عرصه کسب و کار همیشه به یک صورت انجام نمی شود. مشکل برخی از برندها تلاش برای حل مسئله با استفاده از یک روش ثابت است. این امر اغلب اوقات خود به عنوان یک مشکل اساسی نمایان می شود. میزان انعطاف پذیری هر کسب و کار برای اخذ شیوه های جدید در زمینه حل مسائل پیش روی نقش موثری در موفقیت نهایی اش خواهد داشت بنابراین در عمل باید نسبت به تقویت انعطاف پذیری برند برای استفاده از راهکارهای تازه در زمینه حل مشکلات توجه داشته باشیم. 

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Vx5BYIC8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه