تکنیک های تولید محتوای بصری جذاب در شبکه های اجتماعی - فرصت امروز

چهارشنبه, 15 آبان 1398 - 09:08

بررسی 12 نکته کلیدی بازاریابی بصری در شبکه های اجتماعی

تولید محتوای بصری در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه کاربران در شبکه های اجتماعی به محتوای بصری بیش از هر نوع فرمت دیگری توجه دارند. وقتی کاربران نسبت به یک نوع خاص از محتوا علاقه نشان می دهند، بازاریاب ها ناگزیر از تمرکز بر روی آن خواهند بود. در مورد محتوای بصری نیز همین اتفاق روی داده است. اگر به دنبال دلیل مطمئنی برای ادعای من هستید، به نحوه فعالیت گوگل نگاه کنید. این غول دنیای فناوری هر چند ماه یک بار به مناسبت های مختلف ظاهر لوگوی خود را تغییر می دهد. به این ترتیب با ایجاد جلوه های بصری متنوع و جذاب در پی جلب نظر کاربران است.

اکنون ما در دنیای دیجیتال دسترسی بسیار ساده تری به اطلاعات کاربردی داریم. وقتی از افزایش اهمیت محتوای بصری در بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی صحبت می کنیم، باید اطلاعات و دلایل مطمئنی داشته باشیم. در سطر پیش به فعالیت گوگل اشاره شد. بی شک این دلیل قابل توجهی برای گرایش بازاریاب ها به سوی استفاده هرچه بیشتر از محتوای بصری است، اما ما نیاز به آمارهای دقیق تری نیز داریم. به این نکات توجه کنید:

• براساس گزارش لینکدین پست های دارای تصویر در این پلتفرم 98درصد کامنت بیشتر دریافت می کنند.

تکنیک های تولید محتوای بصری جذاب

• در توییتر میزان دریافت لایک توییت های دارای تصویر سه برابر بیشتر است.

• پست های فیس بوک همراه با تصویر به طور کلی لایک و کامنت بیشتری دریافت می کنند.

محتوای بصری از نقطه نظر روانشناختی نیز دارای اهمیت هستند. بر این اساس تصاویر در مقایسه با سایر فرمت های محتوایی 65درصد ماندگاری بیشتر در ذهن ما دارند. با توجه به آنچه بیان شد، اهمیت محتوای بصری در بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی انکارناپذیر به نظر می رسد. اکنون باید آماده بررسی نکات مهم و کلیدی در زمینه استفاده برندها و بازاریاب ها از محتوای بصری در شبکه های اجتماعی شویم.

مطلب مرتبط: 10 نوع محتوای بصری جذاب

1. محتوای بصری به مثابه بخشی از استراتژی برندمان در شبکه های اجتماعی

بدون تردید بسیاری از برندها و بازاریاب ها در تلاش برای تولید محتوای بصری جذاب هستند. نکته مهم در اینجا اقدام برای تولید محتوای بصری به عنوان بخشی از استراتژی کلان بازاریابی برندمان است. اگر اقدام ما بخشی از استراتژی بزرگ تر نباشد، توانایی جلب نظر مخاطب را نخواهد داشت. کارکرد استراتژی بازاریابی ایجاد نظم مشخص در ایده پردازی محتوای ما و تضمین هماهنگی آن با اهداف اصلی برندمان است. این نکته ایراد اصلی بسیاری از برندها به هنگام تولید محتوای بصری است. آنها توجه کافی نسبت به اهداف و ارزش های برندشان ندارند. به همین خاطر محتوای موردنظر با ماهیت و حال و هوای برندشان سازگار به نظر نمی رسد.

تکنیک های تولید محتوای بصری جذاب

هر استراتژی تولید محتوای بصری باید دارای برخی شاخصه های مهم باشد. مطالعه پیرامون مخاطب هدف، تهیه جدول محتوایی برای یافتن ایده، انتخاب پلتفرم های هدف و در نهایت زمان بندی برای بارگذاری محتوا از جمله مهم ترین شاخصه های چنین استراتژی است.

2. آشنایی با پایه های خلاقانه

همه ما تجربه مشاهده نحوه فعالیت موفق برندهای بزرگ را داشته ایم. این برندها به خوبی توانایی جلب نظر مخاطب به کمپین های خود را دارند. در اینجا ما با پرسش مهمی مواجه می شویم: چه عاملی موجب تاثیرگذاری محتوای بصری می شود؟ اگر ما توانایی پاسخگویی دقیق به این پرسش را نداشته باشیم، تولید محتوای بصری جذاب امکان پذیر نخواهد بود.

بدون شک در حوزه طراحی محتوای بصری هر تیم بازاریابی روش خاص خود را دارد. این امر به پوپایی حوزه بازاریابی می افزاید. نکته مهم در اینجا آشنایی با برخی از بنیان های اساسی تولید محتوای بصری در حوزه بازاریابی است. این امر به ما فرصت ایده پردازی خلاق در قالبی تاثیرگذار را می دهد. اشتباه بسیاری از برندها تلاش برای تولید محتوای دیداری بدون توجه به اصول و پایه های طراحی گرافیک یا عکاسی است. به نکات ذیل به عنوان مهم ترین نکات و اصول تولید محتوای بصری در حوزه بازاریابی توجه کنید:

انتخاب موضوع واضح: هیچ برندی بدون انتخاب موضوعی واضح برای محتوای بصری اش توانایی جلب مخاطب هدف را نخواهد داشت. طرح ما نباید شلختگی و بی نظمی داشته باشد.

قانون یک سوم: عکاس های حرفه ای همیشه از قانون یک سوم استفاده می کنند. این قانون چارچوب تصویر را به سه بخش تقسیم می کند. قرار دادن سوژه در مرکز تصویر بر تاثیرگذاری آن خواهد افزود.

اهمیت سادگی: در دنیای بازاریابی هیچ چیز به اندازه سادگی طرح ها اهمیت ندارد. طرح های شلوغ هیچ گاه مورد توجه مخاطب هدف قرار نمی گیرد. به همین خاطر باید ایده های بصری مان در نهایت سادگی اجرا شود.

مطلب مرتبط: بازاریابی بصری با 5 استراتژی برتر

3. اهمیت استفاده از ابزارها و منابع رایگان

تولید محتوای دیداری با استفاده از ابزارها و منابع حرفه ای نیازمند بودجه فراوانی است. امروزه منابع و ابزارهای حرفه ای بسیاری در دسترس بازاریاب ها قرار دارد. این امر تولید محتوا را بسیار ساده خواهد کرد. کاهش دشواری های تولید محتوا همراه با چالش مهمی برای برندهاست. این چالش نیاز به بودجه بالا برای خرید ابزارها و منابع است. با توجه به محدودیت بودجه بسیاری از برندها در عمل اغلب آنها موفق به استفاده از ابزارهای حرفه ای نمی شوند. شاید در نگاه نخست این امر به معنای ناتوانی چنین برندهایی در زمینه تولید محتوای دیداری جذاب باشد. نکته مهم در اینجا وجود ابزارهای رایگان متعدد برای تولید و ویرایش محتوای دیداری است. به این ترتیب برندها با بودجه محدود نیز امکان بازاریابی موفق در حوزه محتوای بصری را خواهند داشت.

خوشبختانه یافتن ابزارها و منابع رایگان برای تولید محتوای بصری در شبکه های اجتماعی کار چندان دشواری نیست. با جست وجویی ساده در اینترنت امکان یافتن دامنه وسیعی از محتواها وجود خواهد داشت.

4. توجه به قانون کپی رایت

امروزه در بسیاری از کشورهای جهان قانون کپی رایت رعایت می شود. این امر به معنای ضرورت اخذ مجوز رسمی از صاحب امتیاز یک اثر در راستای استفاده تبلیغاتی از آن است. متاسفانه بسیاری از برندها بدون آگاهی از این نکته اقدام به استفاده از محتوای متعلق به دیگران می کنند. نتیجه این امر مواجهه با شکایت های مختلف است.

وقتی برند ما ادعای فعالیت حرفه ای دارد، باید به حقوق معنوی هنرمندان و سایر برندها اهمیت دهد. در غیر این صورت لطمه شدیدی به اعتبار برندمان وارد می شود.

تکنیک های تولید محتوای بصری جذاب

برخی از تصاویر در اینترنت همراه با مجوز رسمی صاحب اثر برای استفاده عمومی است. به این ترتیب کاربر آنها مانع چندانی ندارد. اگر برند ما علاقه مند به استفاده از محتوای شخصی یک عکاس یا هنرمند است، باید پیش از نمایش آنها اقدام به جلب رضایت صاحب اثر نماید. در غیر این صورت با مشکلات عمده ای در زمینه کپی رایت مواجه خواهد شد.

5. اهمیت اندازه تصاویر

تولید محتوای بصری جذاب فقط نیمی از راه موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی محسوب می شود. بارگذاری مناسب محتوا نیز به اندازه تولیدش اهمیت دارد. بسیاری از برندها به دلیل انتخاب اندازه نامناسب برای تصاویر شان با مشکلات زیادی مواجه می شوند. بدون شک هیچ برندی پس از تلاش فراوان برای تولید محتوای جذاب علاقه ای به شکست در بارگذاری آن ندارد. 

توصیه من در اینجا انتخاب اندازه مناسب برای محتوای بصری مان است. خوشبختانه اغلب شبکه های اجتماعی اندازه و سایز مطلوب محتواها را اعلام می کنند، بنابراین با مراجعه به بخش راهنمایی شبکه های اجتماعی امکان آگاهی از اندازه مناسب تصاویر وجود خواهد داشت.

تکنیک های تولید محتوای بصری جذاب

یکی از بهترین برندها در زمینه انتخاب اندازه مناسب برای تصاویرش در شبکه های اجتماعی «لیز» است. این برند فعال در زمینه تولید چیپس همیشه محتوای بصری اش را در قالبی مناسب و اندازه مطلوب بارگذاری می کند. بی شک الگوبرداری از نحوه عملکرد این برند در شبکه های اجتماعی کمک فراوانی به ما برای بازاریابی بهینه خواهد کرد.

مطلب مرتبط: تولید محتوای حرفه ای با 13 راهکار ساده

6. تاثیرگذاری متن را فراموش نکنید

وقتی از بازاریابی بصری در شبکه های اجتماعی صحبت می کنیم، بسیاری از افراد به سراغ دیگر الگوهای کمکی نمی روند. هیچ برندی محتوای بصری خود را بدون توضیح جانبی در قالب متن در اختیار مخاطب قرار نمی دهد بنابراین همگام با افزایش تمایل مخاطب به محتوای بصری باید نسبت به ارائه توضیحات متنی جذاب نیز توجه داشته باشیم. این امر تاثیرگذاری محتوای ما بر روی مخاطب را افزایش خواهد داد.

تکنیک های تولید محتوای بصری جذاب

چالش اغلب برندها در زمینه نگارش کپشن مناسب برای پست های شان مربوط به غلط های دستوری است. امروزه بسیاری از ابزارهای ساده و رایگان مانند Grammerly ایرادهای یک متن را به طور خودکار پیدا می کنند بنابراین نیازی به اختصاص زمان فراوان برای رفع ایرادات دستوری محتوای متنی نیست. گام بعدی مربوط به خلق متن جذاب است. در اینجا ما باید پیوندی میان المان های بصری محتوا با ارزش های برندمان پیدا کنیم. بی شک این فرآیند پیچیدگی خاص خود را دارد بنابراین باید زمان مناسب برای پیگیری این کار را اختصاص دهیم.

7. افزودن لوگوی برندمان به تصویر

محتوای برند ما باید بیانگر تعلق به شرکت مان باشد. امروزه بسیاری از افراد محتوای جذاب را بازنشر می دهند. افزودن لوگوی برندمان به بخش کناری تصاویر به خوبی بیانگر تعلقش به ما خواهد بود. ابزارهای رایگان ویرایش عکس به خوبی امکان افزودن لوگوی برندمان به تصاویر مختلف را می دهد. به این ترتیب در اینجا مشکل خاصی پیش روی برندها نخواهد بود.

گام بعدی آشنایی به نحوه شخصی سازی محتوا در شبکه های اجتماعی است. به عنوان مثال، پینترست را در نظر بگیرید. این پلتفرم یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی عکس محور دنیا محسوب می شود. ایجاد یک Board مشخص برای برندمان در این پلتفرم فرآیند جست وجوی کاربران برای مشاهده پست های مختلف مان را ساده تر خواهد کرد. امروزه هر برندی دارای Board ویژه اش در پینترست است. انتخاب نام برندمان به عنوان Board ایده مطلوبی خواهد بود. به این ترتیب مخاطب به جای جست وجو برای مشاهده اکانت رسمی ما به سادگی با محتوای تولیدی سایر کاربران پیرامون ما نیز مواجه خواهد شد.

تکنیک های تولید محتوای بصری جذاب

امروزه شبکه های اجتماعی مختلفی در سراسر جهان وجود دارد. فعالیت بازاریاب مناسب در هر کدام از آنها در گرو توجه به شرایط ویژه شان است. فقط در صورت شناخت و توجه به تمایزهای پلتفرم های مختلف فرصت کافی برای موفقیت در آنها فراهم می شود.

8. خلاقیت، کلید نجات بخش برندها

خلاقیت مهم ترین عامل موفقیت در بازاریابی محسوب می شود بنابراین در بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی نیز باید از همین الگو پیروی کنیم. نکته مهم درخصوص خلاقیت توجه به فرهنگ و عرف بازار هدف مان است. امروزه در اغلب کشورهای جهان ایده پردازی پیرامون مسائل نژادپرستانه امری نامطلوب محسوب می شود بنابراین ما هرگز نباید به سراغ موضوعات حساس برای مخاطب هدف برویم. در غیر این صورت پیشبرد اهداف برندمان با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

توصیه من در این بخش بازبینی محتوای برندمان پیش از انتشار رسمی شان است. ما به محض انتشار یک محتوا دیگر کنترلی بر روی آن نخواهیم داشت. بسیاری از برندها به دلیل اشتباه در بیان ایده شان در قالب محتوای دیداری با انتقادهای گسترده و حتی ورشکستگی مواجه شده اند بنابراین ما باید نهایت دقت در تولید محتوای بصری برای برندمان را به خرج دهیم.

تولید محتوای بصری

وقوع اشتباه در تولید محتوای بصری برندها امری طبیعی است. اگرچه باید تا حد ممکن از آن اجتناب کرد، اما در صورت وقوع با امر غیرطبیعی مواجه نیستیم. نکته مهم در اینجا پذیرش مسئولیت اشتباه مان و تلاش برای جبرانش است. مسئولیت پذیری یکی از نکات مهم در حوزه بازاریابی محسوب می شود. وقتی یک برند مسئولیت اشتباهش را برعهده نمی گیرد، بیش از پیش جایگاهش را نزد مخاطب از دست خواهد داد.

مطلب مرتبط: 5 نمونه از جذاب ترین محتوا در شبکه های اجتماعی

9. اندکی انیمیشن هیچ گاه بد نیست

امروزه با توسعه فناوری و ابزارهای تولید محتوای بصری دامنه و انواع این فرمت دستخوش تحول ساختاری شده است. انیمیشن یکی از محتواهای بصری جذاب برای هر فردی محسوب می شود. استفاده از این گونه محتوایی مزیت های بی شماری برای برندها به همراه دارد. هیچ کس از مشاهده محتوای انیمیشنی ناراحت نخواهد شد. این امر بر جذابیت های محتوای بصری ما به طور ویژه خواهد افزود.

وقتی از انیمیشن صحبت می کنیم، نیازی به تولید آنها نیست. بدون تردید ساخت انیمیشن مهارت بسیار بالایی طلب می کند. در اینجا استفاده از گیف های مختلف یا شخصیت های مشهور کارتونی کافی به نظر می رسد. هدف اصلی در اینجا استفاده از المان های انیمیشنی به منظور تقویت انگیزه مخاطب برای مشاهده محتوای مان است. اگر شما در زمینه تولید انیمیشن مهارت دارید، توصیه من افزودن محتوای انیمیشنی به تصاویر یا فیلم های واقعی است. به این ترتیب تاثیرگذاری آنها دوچندان خواهد شد. خوشبختانه امروزه در بسیاری از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بخشی مانند IGTV برای بارگذاری محتوای ویدئویی با مدت زمان و کیفیت بالا وجود دارد.

تولید محتوای بصری

یکی از بهترین برندها در زمینه استفاده از المان های انیمیشنی «رفورمیشن» است. این برند در حوزه مد و پوشاک فعالیت دارد. استفاده از المان های کارتونی برای افزایش جذابیت پست ها حضور همیشگی در بازاریابی این برند دارد. شاید به همین خاطر میزان توجه کاربران به پست های رفورمیشن نسبت به سایر برندهای حوزه پوشاک بیشتر است.

10. افزودن زیرنویس به محتوای ویدئویی

بدون تردید ویدئو در طول یک دهه اخیر محبوبیت بسیار زیادی میان کاربران شبکه های اجتماعی کسب کرده است. بخشی از این افزایش محبوبیت ناشی از توسعه رشد سرعت جهانی اینترنت است. امروزه مشاهده آنلاین ویدئوهای مختلف بسیار راحت تر از قبل است. بنابراین تمایل کاربران به مشاهده ویدئو به جای مطالعه متن طبیعی خواهد بود.

نکته مهم درخصوص استفاده از ویدئو در بازاریابی، به ویژه در شبکه های اجتماعی، توجه به محدودیت های پخش صداست. مخاطب هدف ما شاید ویدئوی موردنظر را در خودروی شخصی، اتوبوس یا کتابخانه مشاهده کند. بدون شک در چنین وضعیتی امکان بهره مندی از صدای ویدئوها وجود ندارد. به همین خاطر ما باید راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنیم. توصیه من در این بخش استفاده از زیرنویس های جذاب است. به هنگام تولید ویدئو نسبت به درج زیرنویس توجه داشته باشید. این امر نیاز به افزایش صدای ویدئو را کاهش می دهد.

بازاریاب ها به هنگام طراحی زیرنویس برای ویدئوهای شان اشتباهات زیادی انجام می دهند. یکی از این اشتباهات رایج تلاش برای بیان تمام گفته های ویدئو است. در بخش زیرنویس هدف اصلی بیان نکات کلیدی خواهد بود. به این ترتیب مخاطب در حین تماشای ویدئو فرصت مطالعه زیرنویس را نیز خواهد داشت. اگر ما به دنبال بیان تمام جزییات در این بخش باشیم، در عمل فرصت توجه به ویدئو از مخاطب سلب می شود.

11. سازگاری با مدیریت سئو

محتوای برند ما در شبکه های اجتماعی نیز باید با مفهوم مدیریت سئو سازگاری داشته باشد. امروزه بسیاری از برندها مفهوم مدیریت سئو را فقط ویژه سایت رسمی شان می دانند. نکته مهم در اینجا طبقه بندی هوشمند محتوای در شبکه های اجتماعی درست مانند موتورهای جست وجو مثل گوگل است. در چنین فضایی ما باید مهارت بالایی در کسب رتبه های برتر در طبقه بندی شبکه های اجتماعی داشته باشیم. این امر به طور کلی دارای دو حوزه است. حوزه نخست شامل استفاده مناسب از هشتگ های مورد علاقه کاربران است. این امر به دریافت بازدید بیشتر محتوای ما و در نتیجه کسب رتبه های برتر کمک می کند. حوزه دوم شامل تلاش برای نمایش محتوای برندمان در شبکه های اجتماعی در نتایج جست وجوی کاربران موتورهای جست وجو است. امروزه گوگل امکان مشاهده محتوای شبکه های اجتماعی را به کاربران می دهد. به این ترتیب با استفاده از کپشن های کاربردی و کلیدواژه های مهم شانس برندمان برای کسب رتبه های بهتر در طبقه بندی گوگل افزایش خواهد یافت.

مطلب مرتبط: در کدام شبکه های اجتماعی باید فعالیت بازاریابی داشته باشیم؟

12. اهمیت خلاقیت و نوآوری

تولید محتوای بصری

بدون تردید هر بازاریابی در طول دوران فعالیتش بارها توصیه هایی مبنی بر اهمیت خلاقیت را شنیده است. در نگاه نخست خلاقیت در تولید محتوا ساده به نظر می رسد. این نوع نگاه به محض نخستین تلاش ها برای تولید محتوا رنگ خواهد باخت. بدون تردید تولید محتوای جذاب در شبکه های اجتماعی دشواری های زیادی دارد. نکته مهم در اینجا نتیجه مطلوب تولید محتوای خلاقانه همراه با نوآوری است. به عنوان مثال، برند «پیکامه» را مدنظر قرار دهید. این برند سرمایه گذاری وسیعی بر روی فعالیت در اینستاگرام کرده است. حوزه مرکزی فعالیت پیکامه تولید محتوای روحیه بخش و انگیزشی است. مزیت اصلی پیکامه استفاده از گرافیست های حرفه ای برای تولید محتواست. به این ترتیب در مدت زمانی کوتاه تعداد فالوورهای این برند به نیم میلیون رسید.

استفاده از ایده های خلاقانه و نوآوری در زمینه تولید محتوا همیشه نتیجه مطلوبی برای برندها به همراه دارد. نکته مهم ایجاد پیوند میان ایده های خلاقانه مان با ماهیت کسب و کارمان است. به این ترتیب تاثیرگذاری محتوای مان چند برابر خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی