از مشتریان نسل Z چه می دانیم؟ - فرصت امروز

شنبه, 16 شهریور 1398 - 17:09

بررسی ضرورت های حوزه بازاریابی برای جوانان

امروزه تجربه مشتریان بدل به مهم ترین تفاوت رقابتی میان برندها شده است. به عنوان مثال، براساس یکی از پژوهش های جدید برند Adobe نزدیک به 64درصد از خریدارهای نسل Z (نسل جوان) و 72درصد از مشتریان میانسال توانایی در زمینه شخصی‎سازی تجربه خرید را ویژگی اصلی برندهای مورد علاقه شان می دانند.

ورود نسل جوان به جامعه تغییرات زیادی را ایجاد کرده است. نسل Z به طور کامل با نسل های قبلی تفاوت دارد. آنها علاقه بسیار زیادی به گوشی های همراه شان دارند. این امر شاید خبر خوبی برای بازاریاب های دیجیتالی باشد. با این حال نکته مهم توانایی بالای نسل جوان در دور زدن کمپین های بازاریابی و تبلیغات مختلف است، با این حساب جلب توجه و نظر نسل جوان از سوی برندها کار بسیار دشواری خواهد بود.

بازاریابی برای جوانان

بدون شک ورود نسل جوان به سن اشتغال تغییرات زیادی ایجاد کرده است. به این ترتیب فضای فعالیت برندها رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است. وقتی از نسل جوان صحبت می کنیم، منظورمان افراد متولد سال 1997 به این سوی است. بدون شک برخی از افراد این دامنه سنی وارد حوزه کسب و کار شده اند. نکته جالب در مورد آنها عدم شباهت شان به نسل میانسال است. به این ترتیب برندها برای شناخت مناسب آنها باید تلاش زیادی صرف کنند. این امر به دلیل افزایش روزافزون توان خرید نسل Z از اهمیت بالایی برخوردار است.

بسیاری از کارشناس ها در صحبت از نسل جوان به بیان اهمیت شان برای برندها می پردازند. با این حال کمتر کسی به ویژگی های منحصر به فرد جوانان اعتنا می کند. بدون تردید بازاریابی و تعامل مناسب با افراد جوان بدون شناخت دقیق ویژگی های آنها ممکن نیست. متاسفانه بسیاری از برندها علی رغم آگاهی از اهمیت و ضرورت توجه به مشتریان نسل Z در عمل شناخت دقیقی از آنها ندارند. به همین خاطر در مقاله کنونی هدف اصلی من بررسی برترین ویژگی های افراد نسل جوان خواهد بود. نکات مورد بررسی در ادامه این مقاله به برندها در زمینه ترسیم تصویری بهتر از ویژگی های نسل جوان کمک خواهد کرد.

مطلب مرتبط: چرا بازاریابی نوستالژیک تاثیرگذار است؟

1. نکته مهم نخست در مورد نسل جوان قدرت خریدشان است. براساس بررسی های موسسه Census Bureau اکنون توانایی خرید مشتریان نسل Z در آمریکا معادل 61 میلیارد دلار است. این میزان بالای قدرت خرید برای هر برند و کسب و کاری جذاب خواهد بود، با این حساب چرا اغلب برندها نسبت به اهمیت نسل جوان خریدارها بی‎توجه اند؟ دلیل این امر در زمان ورود این نسل به حوزه کسب و کار است. بر این اساس نسل جوان تازه 2 تا 4 سال تجربه حضور در سطح فعالیت کاری را دارد. این امر بسیاری از کارشناس ها را شوکه می کند. درست به همین خاطر اغلب برندها نسبت به اهمیت این نسل آگاهی کافی را ندارند.

2. نسل جوان در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته دارای دامنه وسیعی از نژادها و قومیت های گوناگون است. براساس پژوهش موسسه تحقیقاتی Pew در آمریکا نزدیک به نیمی از نسل جوان سفید پوست های غیربومی هستند. این امر ضرورت توجه به فرهنگ های بومی به منظور جلب نظر و توجه افراد را به شدت افزایش می دهد.

3. نزدیک به یک چهارم (24درصد) از نسل Z گمان می کنند نخستین شغل خارج از مدرسه شان درآمد سالانه 60 هزار دلار به همراه خواهد داشت. این امر اگرچه با واقعیت هماهنگی ندارد، اما بیانگر آمادگی نسل جوان برای فعالیت سخت به منظور کسب درآمد دلخواه است.

4. نسل Z تحقیق پیرامون مسائل شغلی را خیلی زود شروع کرده است. بر این اساس 75درصد از دانشجویان از همان ترم نخست تحصیلی اقدام به یافتن شغلی پاره وقت برای خود می کنند. این امر تاثیر انکارناپذیری در آمادگی آنها برای پذیرش شغل های تمام وقت دارد. به این ترتیب شرکت ها امکان اعتماد هرچه بیشتر به مهارت و تجربه کارمندان نسل جوان را خواهند داشت.

5. نسل جوان درک عمیقی از نحوه تاثیرگذاری تکنولوژی های جدید بر روی حوزه کار و زندگی دارد. براساس مطالعه برند Dell بر روی افراد جوان 71درصد از آنها به تاثیر تکنولوژی بر روی آینده شغلی شان اشاره کرده اند. در این میان 80درصد نیز به ضرورت استفاده از دستاوردهای تکنولوژی برای ایجاد تغییر و تحول در کار و زندگی اشاره دارند. نکته جالب توجه نسل جوان به شیوه های تغییر حوزه کسب و کار با استفاده از سیستم های خودکار است. این امر احتمال تلاش نسل جوان برای تغییر حوزه کسب و کار با اتکا بر تکنولوژی های نوین را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

6. جوان های نسل Z از همین سن دغدغه کسب مهارت های موردنیاز برای تصدی شغل های مورد علاقه شان را دارند. براساس آمار رسمی برند Dell 52درصد از نیروی کار متعلق به نسل جوان به فکر افزایش توانایی و مهارت خود است. برندها با فراهم‎سازی امکان افزایش مهارت نیروی کار توانایی جلب نظر نسل جوان را خواهند داشت.

7. نسل جوان به برندهای خلاق و نوآور علاقه دارد. به عقیده بسیاری از جوان ها تا 20 سال آینده بسیاری از شغل های کنونی تغییر اساسی خواهند کرد. به علاوه احتمال منسوخ شدن برخی از شغل های سنتی نیز وجود دارد.

8. برخلاف نسل قبلی، نسل Z علاقه بالایی به وفاداری به یک برند دارد. این امر سرمایه‏گذاری برندها بر روی جذب مشتریان وفادار با تمرکز بر نسل جوان را موثرتر خواهد کرد.

9. نسل جوان از سنین پایین تجربه کار دارد. این امر به درک بهتر تلاش برندها برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان منجر می شود. به این ترتیب مشتریان نسل جوان در صورت بهره‎مندی از خدمات مناسب برندها احساس وفاداری بسیار بیشتری به آنها خواهند داشت.

10. 65درصد از مشتریان نسل جوان به سطح قیمت محصولات توجه ویژه ای دارند. به این ترتیب رقابت میان کیفیت و قیمت به طور نسبی به سود سطح قیمت پایین تر در جریان است. بهترین اقدام برندها در این میان ارائه محصولات باکیفیت همراه با سطح قیمت منسوب خواهد بود.

11. مشتریان نسل Z انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند. به عنوان مثال، آنها انتظار تلاش برندها برای ایجاد رابطه ای صمیمی و عمیق با خود را کاملا ضروری و بدیهی قلمداد می کنند. این امر ضرورت توجه بیشتر برندها به شخصی‎سازی محتوای بازاریابی برای مشتریان را در پی خواهد داشت.

12. براساس تحقیقات موسسه Pew نسل Z تمایل بیشتری به ادامه تحصیل در مقاطع عالی دارد. در نتیجه برندها با کارمندان دارای مدارک تحصیلی و توانمندی‎های بالا مواجه خواهند بود.

مطلب مرتبط: تکنیک های قدیمی بازاریابی که هنوز کارآمد هستند

13. 88درصد از افراد نسل جوان در مورد آینده خود دیدگاه مثبتی دارند. نکته مهم این امر برای برندها تاثیرگذاری چنین دیدگاه مثبتی بر روی نگاه مشتریان نسل جوان به فعالیت برندهاست. به این ترتیب فرصت مناسب برای جلب نظر آنها از سوی برندها فراهم می شود.

14. افراد نسل Z در مقایسه با افراد میانسال تمایل بسیار کمتری به ولخرجی دارند. یکی از ویژگی های اصلی جوانان تلاش برای صرفه‎جویی در هزینه ها و پس‎انداز بیشتر است. این امر خط مشی روشنی در اختیار برندها می دهد. به این ترتیب تلاش برای ارائه محصولات مقرون به صرفه از نظر اقتصادی ایده بسیار مناسبی خواهد بود.

15. بیش از 55درصد جوانان نسل Zروزانه 5 ساعت یا بیشتر با گوشی های هوشمندشان کار می کنند. در این میان 26درصد نیز در طول روز بیش از 10ساعت مشغول فعالیت با گوشی شان هستند. این امر ضرورت بازاریابی موبایل محور را نشان می دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی