سه شنبه, ۲۹ اسفند(۱۲) ۱۴۰۲ / Tue, 19 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
جمعه سیاه امسال چه نکات تازه ای داشت؟

برندگان و بازندگان جمعه سیاه 2019

4 سال پیش ( 1398/9/23 )
پدیدآورنده : دافنی هاولند   پدیدآورنده : علی آل علی  

بسیاری از کسب و کارها با برنامه های جذاب برای جمعه سیاه امسال در تلاش برای تحقق اهداف شان بودند. بدون تردید در هر رویدادی برخی از برندها برنده و برخی دیگر بازنده خواهند بود. این امر در مورد جمعه سیاه نیز صادق است. بر این اساس امسال برخی از برندها علی رغم هزینههای بسیار زیاد در عمل موفقیت چندانی در زمینه جلب نظر مشتریان نداشتند. در عوض برخی دیگر با سرمایه گذاری کم اما هوشمندانه موفق به جلب نظر مخاطب هدف شدند.

براساس گزارش موسسه تحلیلی Adobe امسال در جمعه سیاه نزدیک به 29 میلیارد دلار رقم فروش برندها بود. این امر به معنای افزایش 20درصدی فروش برندها در مقایسه با سال گذشته است. نکته جالب در این میان کاهش فروش خرده‎فروشی های بزرگ است. میزان درآمد کل خرده‎فروشی ها در جمعه سیاه امسال 7.4 میلیارد دلار بود. این رقم در مقایسه با سال گذشته و همچنین فروش 7.9 میلیاردی آنها در مناسبت «دوشنبه سایبری» کاهش نسبی داشته است. این امر به معنای کاهش جذابیت خرده‎فروشی ها در رویداد جمعه سیاه است.

برندگان و بازندگان جمعه سیاه 2019

براساس اظهارنظر جان ریلی، سرگروه ارشد تیم تحقیقاتی Publicis Sapient امسال در تاریخ فروش آنلاین جاودانه خواهد شد. دلیل این امر رویکرد اغلب برندها به فروش آنلاین از طریق گوشی های هوشمند بود. بی تردید بسیاری از کارشناس ها و کارآفرینان برجسته در حوزه کسب و کار تصویه های زیادی مبنی بر ضرورت استفاده از شبکه های اجتماعی و به طور کلی گوشی های هوشمند برای افزایش فروش برندها دارند. این امر تا مدت ها مورد بی‎توجهی شرکت های بزرگ قرار می‎گرفت، اما امسال شاهد تحولی در این زمینه بودیم، بنابراین شاید سال های بعد دیگر شاهد صف های طولانی در مراکز فروش برندهای بزرگ نباشیم. در عوض شمار هرچه بیشتری از مشتریان به سوی خرید آنلاین محصولات از طریق گوشی همراه در مناسبت هایی نظیر جمعه سیاه خواهند رفت.

مطلب مرتبط: 5 درس بازاریابی از ترند «جمعه سیاه»

در این مقاله هدف اصلی بررسی برندگان و بازندگان جمع سیاه سال 2019 است. در این زمینه ما نگاهی دقیق به نحوه فعالیت برندها در حوزه های مختلف خواهیم انداخت.

برنده جمعه سیاه: برندهای سازگار با گوشی های هوشمند

امسال به لطف شبکه های اجتماعی دیگر شاهد صف های بسیار طولانی در مراکز فروش نبودیم. این امر به معنای افزایش انگیزه مشتریان برای خرید آنلاین محصولات است. نکته مهم در این میان چرایی تقویت دیرهنگام این انگیزه است. خرده‎فروشی های بزرگ از مدت ها قبل از ضرورت فعالیت در زمینه فروش آنلاین اطلاع داشتند. این امر حتی منجر به راه اندازی سایت رسمی برای فروش آنلاین نیز شد، با این حال در عمل هیچ‎گاه مشتریان توجه کافی به این سایت ها نداشتند. نکته مهم در اینجا تجربه کاربری اغلب مشتریان در زمینه جست‎وجوی آنلاین محصولات از طریق گوشی های هوشمند است. بسیاری از سایت های فروش آنلاین هیچ سازگاری با گوشی های هوشمند ندارند. این امر انگیزه مشتریان برای خرید آنلاین را به شدت کاهش می دهد. نوآوری خلاقانه امسال در زمینه فروش آنلاین سازگاری هرچه بیشتر با گوشی های همراه بود. به این ترتیب برخی از برندهای بزرگ تمام بخش فروش همراه با تخفیف شان را در اپ های رسمی خود دنبال کردند.

امسال برندها از طریق سازگاری بیشتر با گوشی های هوشمند موفق به کسب رکورد فروش 900 میلیون دلاری شدند. این امر رشد 65درصدی در فروش آنلاین از طریق گوشی های هوشمند را نشان می دهد. به این ترتیب پیش‎بینی ادامه روند موفقیت آمیز برندها در چنین شرایطی هرگز دور از انتظار نیست. شاپیفای به عنوان یکی از خرده ‏فروشی های مطرح در سال جاری افزایش 69درصدی فروش را تجربه کرد. این امر به معنای درک اهمیت سازگاری هرچه بهتر با گوشی های همراه خواهد بود بنابراین در سال آینده میزان سرمایه‎گذاری برندها در حوزه فروش آنلاین به شدت افزایش خواهد یافت.

بازنده جمعه سیاه: فروشگاه های بدون روحیه مناسبتی

ترافیک فروشگاه ها در جمعه سیاه امسال هرگز مانند سال های قبل نبود. بسیاری از فروشگاه ها روزهای بسیار خلوتی را سپری می کردند. این امر ناشی از عدم آماده ‏سازی مناسب بسیاری از فروشگاه هاست. بدون تردید وقتی یک مناسبت هم در راه است، روحیه و حال و هوای فروشگاه ها نیز باید با آن مطابقت داشته باشد. در این زمینه بسیاری از برندها بیش از حد درگیر تعیین فهرست تخفیف ها بودند. به این ترتیب در عمل فرصت کافی برای توجه به تزیین دکور داخلی یا کارهای مشابه نداشتند. همین امر انگیزه مشتریان برای مراجعه به فروشگاه های فوق را کاهش داد. به این ترتیب بسیاری از خرده‎فروشی های بزرگ نیز روزهای بسیار خلوتی را سپری کردند.

نکته مهم درخصوص آماده‎سازی برند برای جمعه سیاه توجه همه جانبه به بخش های مختلف است. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها توجه کافی به این مسئله ندارند. به همین خاطر در اجرای ایده های شان با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد.

براساس گزارش موسسه Retail Next، فعال در زمینه تحلیل وضعیت بازار خرده‎فروشی، میزان فروش کلی در این صنعت بین 1.6 تا 2.1درصد کاهش داشته است. این امر سال 2019 را یکی از عجیب ترین سال ها برای خرده‏ فروشی ها ساخت. دلیل اصلی کاهش فروش نیز باید در نحوه جهت‎گیری برندها جست‎وجو شود. بسیاری از برندهای بزرگ در جمعه سیاه امسال ایده خاصی برای معرفی محصولات تازه نداشتند. جالب اینکه برخی از برندها در عمل همان فهرست تخفیف های سال گذشته را ارائه کردند. بدون تردید فقدان انگیزه کافی در برندها عامل بسیار مهمی برای کاهش انگیزه خرید مشتریان محسوب می شود. در این زمینه عملکرد خرده‎فروشی های آنلاین فقط اندکی بهتر از رقبای سنتی شان بود.

مطلب مرتبط: رویکرد نوین برند ایرانی برای فروش در آخرین جمعه ماه نوامبر / مشتری ربایی در جمعه سیاه

براساس گزارش Adobe خرده فروشی های آنلاین نیز امسال یکی از دوران تاریک شان را سپری کردند. یکی از دلایل اصلی این امر افزایش رویدادهای مهم مانند «دوشنبه سایبری» و «شنبه کسب و کارهای کوچک» است. این امر میزان جذابیت و رقابت‎ناپذیری جمعه سیاه را کاهش داده است، بنابراین بسیاری از کسب و کارها به جای تمرکز صرف بر روی جمعه سیاه به فکر سایر مناسبت های تازه نیز هستند. بی‎تردید این امر در نگاه نخست عجیب به نظر می رسد، اما با نگاه عمیق تر به مسئله بسیاری از ابعاد آن برای ما واضح خواهد شد. وقتی برندها امکان حضور در رویدادهای مختلفی را دارند، میزان توجه شان به یک رویداد مشخص کاهش می یابد. ضرورت برنامه‎ریزی برای رویدادهای مختلف از اهمیت یک رویداد مشخص، در اینجا جمعه سیاه، می کاهد، بنابراین یکی از چالش های اصلی برندها در دنیای کنونی برنامه‎ریزی برای حضور موفق در رویدادهای مختلف است.

منبع : marketingdive
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lhy947u2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورپرده پذیراییلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه